یکی از وکلای ارشد انگلیس عملیات جاسوسی ستاد ارتباطات دولتی این کشور را غیرقانونی خواند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از روزنامه گاردین ؛ یکی از وکلای ارشد انگلیس بنام جمیما استراتفورد در یک توصیه حقوقی  به اعضای پارلمان این کشور هشدار داده است که ستاد ارتباطات دولتی (معادل آژانس امنیت ملی آمریکا) با استفاده از شکاف های موجود در مقررات، ضمن برخورداری از مصونیت،  مرتکب جرایم جدی می شود.

طبق این توصیه نامه سی و دو صفحه ای،‌ برنامه های جاسوسی جمعی ستاد ارتباطات دولتی (جی سی اچ کیو) انگلیس احتمالا غیرقانونی است و تایید آن توسط وزرای دولت نقض قوانین مربوط به حقوق بشر و کنترل و نظارت بوده است.

در این گزارش تاکید شده است، قانون اصلی جاسوسی در انگلیس بسیار مبهم است و  به نحوی تفسیر می شود که  به این آژانس امکان  انجام عملیات جاسوسی بر خلاف پادمانهای حریم خصوصی را می دهد در  کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا تشریح شده است.

در این توصیه نامه به شدیدترین وجه مسائلی درباره آسیب پذیری احتمالی کارکنان جی سی اچ کیو در صورت اثبات دخالت انگلیسی ها در انتقال یا تامین اطلاعات مورد استفاده در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بر ضد غیرنظامیان مطرح شده است.

این توصیه نامه حاکی از آن است که انگلیس باید انتشار یک تفاهم نامه را با هر کشوری که با آن قصد همکاری اطلاعاتی دارد، مد نظر قرار دهد. این  مسئله روشن خواهد کرد از چه اطلاعاتی می توان طبق قانون انگلیس استفاده کرد و  ذخیره سازی و نابودی اطلاعات به چه نحو خواهد بود.

این توصیه حقوقی برای چهل و شش عضو گروه پارلمانی همه حزبی تحقیق درباره هواپیماهای بدون سرنشین ارسال شده است.

در پی افشاگری های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی جمعی، این کمیته بررسی نحوه انتقال اطلاعات از آژانس های انگلیس به آژانس های آمریکا از قبیل آژانس امنیت ملی و سیا را آغاز کرد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار