عضو هیات رئیسه مجلس لایحه بودجه را برپایه واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور خواند و گفت: این بودجه عاری از هرگونه سیاه نمایی و بلندپروازی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، شاهین محمدصادقی نماینده مردم کازرون در نشست علنی امروز (چهارشنبه 9 بهمن ماه) مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 93 گفت: اعضای کمیسیون تلفیق بسیاری از مواردی که در این لایحه دارای ابهام و ایراد بود هدف‌گذاری و جهت دهی کردند.
 
وی ادامه داد: من معتقدم که این بودجه بی‌عیب و نقص نیست اما باید این واقعیت را پذیرفت که با این شرایط کشور نمی‌توان انتظار معجزه داشت و لازم است براساس واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی کشور انتشار ارائه بودجه را داشت.
 
محمد صادقی تصریح کرد: این بودجه مبتنی بر تحلیلی درست از واقعیات سیاسی و اقتصادی کشور است؛ در این بودجه نه از سیاه نمایی و وادادگی خبری است و نه بزرگنمایی در آن مشاهده می‌شود.
 
عضو هیئت رئیسه با تاکید بر اینکه تنگناهای درونی و بیرونی کشور در بودجه سال 93 لحاظ شده است، تصریح کرد: شفافیت نسبی بودجه قابل بررسی و پیگیری است و به نظر می‌رسد دستیابی به آن کار مشکلی نباشد، این اهداف در بودجه مشخص است و در عین حال دارای انضباط مالی است. همچنین بودجه یاد شده با مواد برنامه پنجم توسعه مطابقت دارد و به نیازهای اساسی جامعه پاسخ داده است.
 
محمدصادقی درباره بودجه حوزه بهداشت و درمان کشور افزود: در این حوزه که اصلی‌ترین معضل مردم به شمار می‌رود عددی نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان از محل افزایش مالیات بر ارزش افزوده در آن لحاظ شده که بدون شک قدم بزرگی برای حل مشکلات بهداشت و درمان کشور است، ضمن آنکه در بخش هدفمندی یارانه‌ها نیز دست دولت را باز گذاشته‌ایم تا سقف حدود 12 هزار میلیارد تومان علاوه بر 3 هزار میلیارد تومان ذکر شده دولت به این بخش اضافه کند. در واقع می‌توان گفت که 40 درصد به بودجه پیشنهادی دولت افزوده شده است.
 
وی تصریح کرد: در گذشته حقوق بخش زیادی از پرسنل حوزه بهداشت و درمان کشور از درآمدهای بیمارستان‌ها یعنی از محل پول دارو و خوراک و لباس بیمار پرداخت می‌شد، اما اکنون دولت متقبل شده تا این حقوق را خود پرداخت کند. در این میان مشکلات اعتباری دانشگاه‌های علوم پزشکی و طر‌ح‌هایی همچون پزشک خانواده نیز لحاظ شده است و امید است با این قدم و همکاری دولت در سال 93 شاهد گشایش در حوزه سلامت مردم باشیم.

 محمد صادقی با یادآوری توجه به حوزه اجتماعی در لایحه بودجه 93 تصریح کرد: در این بخش نیز مبلغ 2 هزار میلیارد تومان برای بیمه بیکاری که برای اولین بار در کشور اعمال می‌شود، در نظر گرفته شده که این نیز جزو موارد استثنایی به شمار می‌رود.
 
وی افزود: علاوه بر رقمی که دولت در حوزه دفاعی در نظر گرفته است، مجلس نیز مبلغ 7500 میلیارد تومان علاوه بر رقم پیشنهادی دولت لحاظ کرده است که این به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و توجه به بنیه اقتصادی انجام شده است.
 
نماینده مردم کازرون گفت: برای تولید و حمایت از آن و همچنین بهبود و توسعه حمل و نقل رقمی حدود 10 هزار میلیون تومان در نظر گرفته شده که این نیز با توجه به مشکلات حمل و نقل کشور قابل توجه است.
 
وی تصریح کرد: برای آبیاری تحت فشار، یک هزار میلیارد تومان در بودجه لحاظ شده، همچنین 400 میلیون تومان برای کمک به شهرک‌های کشاورزی و حدود 10 درصد از منابع ریالی از صندوق توسعه ملی نیز برای حمایت به بخش کشاورزی در نظر گرفته شده تا تسهیلات خوبی به کشاورزان ارائه شود.
 
محمدصادقی ادامه داد: همچنین در حوزه عمران روستایی نیز مبلغ 650 میلیارد تومان برای بهسازی روستاها در نظر گرفته شده که این مهم می تواند ما را به سمت بهسازی و عمران روستاها هدایت کند.
 
وی گفت: متاسفانه در چند سال گذشته برای آب روستایی پولی در نظر گرفته نشده بود اما با تلاش کمیسیون تلفیق مبلغ 300 میلیارد تومان برای این مهم دیده شده تا شاید بخشی از نیاز روستاهای ما را تامین کند. همچنین در این میان یک هزار و 500 میلیارد تومان نیز برای عمران شهرهای کوچک تخصیص یافته است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان تاکید کرد: 37 هزار و 700 میلیون تومان برای توازن منطقه‌ای لحاظ شده است که این خود قدم مثبتی در بودجه سال 93 به شمار می‌رود.
 
عضو هیات رئیسه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: مجلس در این میان قیمت گذاری نکرده و دست دولت برای هرگونه اعداد و ارقام باز است و امید است از محل هدفمندی یارانه‌ها بتوانیم اعداد را تحقق بخشیم و در عین حال با پذیرش بخش اصلاحیه لایحه بودجه به دولت این را نشان دادیم که همپای او بوده و مجلس آماده هرگونه همکاری با دولت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار