با موافقت دولت و به منظور سازماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشور، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از چند دستگاه اجرایی تشکیل می‌شود.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد؛ به منظور توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای سفر، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر مرکب از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت دادگستری، وزارت راه و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می‌شود.
 
توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده

بر این اساس، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و نظارت خدمات سفر در سطح کشور، استفاده از توانمندی، ظرفیتها و امکانات دستگاههای مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران، بررسی و تدوین راهکارهای مناسب ارائه خدمات و تسهیلات به گردشگران از سوی دستگاههای ذی‌ربط، بررسی معضلات و مشکلات مربوط به سفر و ارائه راهکار قانونی در جهت رفع آنها، بررسی و ارائه طرحهای مرتبط با توسعه تسهیلات گردشگری در کشور و برنامه‌ریزی و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده از جمله وظایف ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر است.
 
استفاده بهینه از ظرفیتهای بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران

همچنین مدیریت یکپارچه ابعاد فرهنگی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات سفر، شناسایی و استفاده بهینه از ظرفیتهای بخش خصوصی در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران، نظارت بر حسن انجام وظایف دستگاههای دولتی ذی‌ربط در امر خدمات رسانی به مسافران، تقویت بنیانهای فرهنگی (تنوع فرهنگی، آداب، سنن، رسوم، آیین‌‌ها) از طریق اشاعه فرهنگ سفر، پیش بینی، تأمین و هدایت منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته در راستای ارایه خدمات مطلوب به مسافران و تهیه شاخص‌های آماری مسافرت در کشور و تهیه گزارش ادواری از اقدامات ستاد است.
 
ریاست ستاد مرکزی بر عهده معاونت گردشگری و حضور سایر دستگاه ها در سطح معاونت
بر اساس این مصوبه، دستگاههای عضو ستاد مرکزی در سطح معاون در این ستاد حضور خواهند داشت. سازمانهای وابسته به دستگاههای عضو ستاد مرکزی نیز در صورت ضرورت حضور، در سطح رئیس سازمان مربوط شرکت می‌کنند. فهرست این سازمانها در اولین جلسه ستاد مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.
ریاست ستاد مرکزی برعهده معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و کانونها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و تخصصی گردشگری با انتخاب سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استانها حضور خواهند داشت.

همچنین دستگاهها و نهادهای اجرایی موظفند در چارچوب وظایف خود و با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر اساس مصوبات ستاد اقدام کنند.
 
تشکیل ستادهای استانی به ریاست استاندار و دبیری مدیران کل میراث فرهنگی
 
بر این اساس و به منظور اجرای مصوبات ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استانها، ستاد اجرایی خدمات سفر در هر استان مرکب از استاندار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، روسای واحدهای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دادگستری، راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی هر استان، فرمانده نیروی انتظامی استان، مدیر کل صدا و سیمای استان، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان، شهردار مرکز استان و مدیر عامل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان در چارچوب قوانین مربوط تشکیل می‌شود.
 
معرفی ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استانها به شیوه‌ها و مدل‌های نوین

بر اساس مصوبه دولت، برنامه‌ریزی منطقه‌ای به منظور ارایه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران، اجرای سیاستهای کلی و برنامه‌های ابلاغی ستاد مرکزی، اتخاذ رویه‌ها و روشهای نوین تسهیل کننده خدمات به گردشگران و مسافران در سطح استان، ارایه پیشنهادهای کاربردی به ستاد مرکزی جهت بهبود روشها و فرایندهای اجرایی ستاد، استفاده از ظرفیتهای شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تقویت زیرساختهای گردشگری استان، معرفی ظرفیتها و توانمندیهای گردشگری استان به شیوه‌ها و مدل‌های نوین، هماهنگی‌های اداری و پشتیبانی مربوط به ستاد و نظارت بر تأسیسات و موسسات گردشگری (واحدهای ارایه دهنده خدمات) از جمله وظایف ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سطح استانهاست.
 
همچنین نظارت بر سایر صنوف ارایه دهنده خدمات به مسافران و گردشگران، تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح استان، اطلاع‌رسانی، تبلیغات و راهنمایی مسافران و گردشگران، ایجاد نظام پاسخگویی مناسب برای گردشگران و مسافران، شناسایی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتها و ارایه راهکارهای پیشنهادی به ستاد مرکزی و استخراج و پردازش آمار و اطلاعات و ارایه گزارش ادواری شفاف و مستند از دیگر وظایف ستاد استانی است.

ریاست ستاد استانی برعهده استاندار و دبیری آن برعهده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان است.
 
فرماندار هر شهرستان رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان
 
بر این اساس و به منظور هماهنگی و پیگیری مصوبات ستاد مرکزی و ستاد اجرایی استان در شهرستانها، ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان به ریاست فرماندار و با عضویت مدیران متناظر با اعضای ستاد اجرایی استان در سطح شهرستان تشکیل می‌شود. وظایف ستاد اجرایی شهرستان نیز متناظر با وظایف ستاد اجرایی استان در محدوده هر شهرستان است.
همچنین دبیرخانه ستاد اجرایی شهرستان در ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مستقر است.
 
این مصوبه مورخ 92.11.8 از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار