چرا نام نیکی از "مجلس ششم" در تاریخ انقلاب نماند/ 1

مقام معظم رهبری: خطاي‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ كه‌ خواسته‌هاي‌ حقيقي‌ مردم‌ بدست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود

مقام معظم رهبری در پیام خود به مناسبت افتتاح مجلس ششم اظهار داشتند: "مشكلات‌ عمومي‌تر، محسوستر، مرارت‌بارتر را بايد جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت‌. مسأله‌ اشتغال‌، مسأله‌ ارزش‌ پول‌ ملي‌، مسأله‌ امنيت‌، مسأله‌ گراني‌ و مسائل‌ چند ديگري‌ هست‌ كه‌ براي‌ پرداختن‌ به‌ آن‌، از همه‌ فرصت‌ها بايد بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمايندگي‌ را كه‌ بسي‌ زودگذر است‌ براي‌ گشودن‌ اين‌ گره‌ها بايد مغتنم‌ شمرد. خطاي‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ كه‌ اين‌ خواسته‌هاي‌ حقيقي‌ مردم‌ بدست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود و خواسته‌هاي‌ جناحي‌ و حزبي‌ و شخصي‌ بجاي‌ مصالح‌ ملي‌ بنشيند."

به گزارش خبرنگار  پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ مجلش ششم که در روز هفتم خرداد ماه 1379 به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد، یکی از چالش‌برانگیزترین دوره‌های مجلس شورای اسلامی در دوران پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شود چرا که اکثریت نمایندگان این مجلس، برخلاف عهد و پیمانی که با مردم بسته بودند، در مسیر و طریقی حرکت کردند که نام نیکی از آنان در تاریخ پرفراز و نشیب نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت بصیر و صبور این مرز و بوم نماند.
 
مجلس ششم از همان نخستین روزهای آغاز به‌کار خود نشان داد که اراده‌ای برای رسیدگی به مشکلات و درد‌های واقعی مردم ندارد، طریقی جز برآوردن خواسته‌های حزبی زیاده‌طلبانه احزاب مشارکت، مجاهدین و مجمع روحانیون برای خود تعریف نکرده و هدفی غیر از هزینه‌تراشی برای نظام و دادن بهانه به دست دشمنان این ملت در افق نگاه خود ندارد.
 
اما همیشه نگاه عبرت‌آموز به گذشته و عملکرد پیشینیان، چراغی برای طی کردن افق‌های آینده است تا "راه" را به کمک این عبرت‌ها از "چاه" بازشناخت و گرفتار مصائب و تنگناهای کشنده گذشته نشد.
 
بر این اساس تصمیم گرفتیم به بازخوانی، کرده‌ها و گفته‌های نمایندگان مجلس ششم در قالب "نطق‌های خارج از چارچوب منافع ملی و اصول نمایندگی" نمایندگان این مجلس بپردازیم.
 
 بازخوانی نطق‌های نمایندگان مجلس ششم را با پیام مقام معظم رهبری به افتتاحیه این مجلس آغاز می‌کنیم تا بهتر مشخص شود نمایندگان مجلس ششم چگونه برخلاف رویه ثواب و تذکر دلسوزانه رهبری مبنی بر اینکه "مشكلات‌ عمومي‌تر، محسوستر، مرارت‌بارتر را بايد جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت‌. مسأله‌ اشتغال‌، مسأله‌ ارزش‌ پول‌ ملي‌، مسأله‌ امنيت‌، مسأله‌ گراني‌ و مسائل‌ چند ديگري‌ هست‌ كه‌ براي‌ پرداختن‌ به‌ آن‌، از همه‌ فرصت‌ها بايد بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمايندگي‌ را كه‌ بسي‌ زودگذر است‌ براي‌ گشودن‌ اين‌ گره‌ها بايد مغتنم‌ شمرد. خطاي‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ كه‌ اين‌ خواسته‌هاي‌ حقيقي‌ مردم‌ بدست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود و خواسته‌هاي‌ جناحي‌ و حزبي‌ و شخصي‌ بجاي‌ مصالح‌ ملي‌ بنشيند." طریق خیانت به آرمان‌های انقلاب و مردم را در پیش گرفتند.
 
مقام معظم رهبری: شناخت‌ فوريت‌ها و اولويت‌ها، هنر بزرگ‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ است‌

متن‌ پيام‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌ بمناسبت‌ افتتاح‌ ششمين‌ دوره‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي که توسط محمدي‌گلپايگاني‌  قرائت شد به این شرح است:
 
 بسم‌الله الرحمن‌ الرحيم‌
 آغاز هر دوره‌اي‌ از مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ براي‌ ملت‌ ايران‌ سرآغاز مرحله‌ نويني‌ از حركت‌ دستجمعي‌ اين‌ ملت‌ بزرگ‌ بسوي‌ آرمانها و آرزوهاي‌ مادي‌ و معنوي‌ است‌؛ مظهر تلاش‌ ديگري‌ است‌ كه‌ مردم‌ انقلابي‌ و مسؤوليت‌شناس‌ ايران‌ براي‌ تحقق‌ خواسته‌هاي‌ دست‌نيافته‌ و برآوردن‌ نيازهاي‌ برنيامده‌ و ترميم‌ ويرانيهاي‌ باقيمانده‌ و اصلاح‌ فسادهاي‌ پديد آمده‌ و مهار تهديدهاي‌ از پرده‌ برون‌ افتاده‌ در عرصة‌ تعيين‌ كننده‌ قانونگذاري‌ از آنِ خود بروز مي‌دهند و در انتظار نتايج‌ اين‌ تلاش‌ مبارك‌ مي‌نشينند. روز نويي‌ است‌ كه‌ از آن‌ انتظار دستاوردي‌ ديگر مي‌رود و نوروزي‌ است‌ كه‌ رويش‌ و بهار ديگري‌ را نويد مي‌دهد.

 تشكيل‌ بهنگام‌ هر دورة‌ از مجلس‌، نشانة‌ آن‌ است‌ كه‌ اين‌ عزم‌ ملي‌ و كوششي‌ كه‌ خدمتگزاران‌ ملت‌ در همواركردن‌ مسير آن‌ بكار برده‌اند، مشمول‌ عنايت‌ و تفضّل‌ خداوند واقع‌ شده‌ و ابر كرامت‌ پروردگار بر آن‌ باريده‌ است‌.
 
 اينجانب‌ خاضعانه‌ جبهة‌ سپاس‌ بر درگاه‌ لطف‌ الهي‌ فرود مي‌آورم‌ و از توجهات‌ حضرت‌ بقية‌الله ـ ارواحنا فداه‌ ـ و دست‌ حمايتگر و دعاي‌ گره‌گشاي‌ آن‌ وليِّ حقيقي‌ ملت‌ ايران‌ تشكر مي‌كنم‌ و به‌ روان‌ بنيانگذار حكومت‌ مردمي‌ در ايران‌، امام‌ راحل‌ رفيع‌الشأن‌ درود مي‌فرستم‌. همچنين‌ وظيفه‌ خود مي‌دانم‌ از ملت‌ بزرگ‌ ايران‌ كه‌ در اين‌ دوره‌ نيز با شركت‌ در انتخابات‌ چهره‌ شاداب‌ و عزم‌ راسخ‌ و دل‌ پراميد خود را در معرض‌ داوري‌ افكار عمومي‌ جهانيان‌ قرار دادند و اتكاء نظام‌ اسلامي‌ را به‌ پشتيباني‌ خويش‌ بار ديگر به‌ رخ‌ خرده‌گيران‌ و شايعه‌پردازان‌ كشيدند، متواضعانه‌ سپاسگزاري‌ نمايم‌ و از شوراي‌ نگهبان‌، وزارت‌ كشور، هيأتهاي‌ اجرايي‌ و نظارت‌، صدا و سيما و ديگر سازمانها و افرادي‌ كه‌ در اين‌ آزمون‌ بزرگ‌ نقش‌ مؤثري‌ برعهده‌ گرفتند تقدير و تشكر كنم‌.
 
 اين‌ فرصت‌ را همچنين‌ براي‌ سپاس‌ از نمايندگان‌ محترم‌ مجلس‌ پنجم‌ كه‌ دوره‌اي‌ پرتلاش‌ و پرحادثه‌ را از سر گذرانيدند، مغتنم‌ شمرده‌ و براي‌ آنان‌ به‌ شمار اقدامها و تلاشهاي‌ صادقانه‌ و به‌ وزن‌ اخلاص‌ و مجاهدتي‌ كه‌ مبذول‌ داشته‌اند از خداوند متعال‌ پاداش‌ كريمانه‌ و ياد و نام‌ نيك‌ مسألت‌ مي‌كنم‌. 

 اكنون‌ نمايندگان‌ مجلس‌ ششم‌ را كه‌ در سال‌ مزين‌ به‌ نام‌ بلند امير مؤمنان‌ و پيشواي‌ پرهيزكاران‌ و دادگستران‌ (عليه‌السلام) بر مسند قانونگذاري‌ تكيه‌ زده‌اند به‌ نكات‌ لازمي‌ تذكر مي‌دهم‌:

 1 ـ اين‌ بار نيز مانند بيشتر دوره‌هاي‌ گذشته‌، مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ با اكثريتي‌ همدل‌ و هماهنگ‌ با رئيس‌ دولت‌ آغاز مي‌شود. بي‌شك‌ اين‌ يك‌ حادثه‌ تصادفي‌ نيست‌. انتظار رفع‌ مشكلات‌ و تأمين‌ نيازها از دولت‌، مردم‌ را بر گزينش‌ نمايندگاني‌ وادار مي‌سازد كه‌ آنان‌ را همراه‌ و كمك‌كار دولت‌ در برآمدن‌ اين‌ مقصود تشخيص‌ داده‌اند. پس‌ نخستين‌ هدف‌ براي‌ نمايندگان‌ بايد اين‌ باشد كه‌ در قلمرو قانونگذاري‌ به‌ گشودن‌ گره‌ها و از ميان‌ برداشتن‌ مشكلات‌ زندگي‌ مردم‌ همت‌ گمارند و هيچ‌ انگيزه‌اي‌ را بر آن‌ مقدم‌ ندارند.

 بي‌شك‌ نبايد متوقع‌ بود كه‌ همه‌ مشكلات‌ در زماني‌ كوتاه‌ از ميان‌ برود، ليكن‌ آنچه‌ مردم‌ را خرسند و خشنود مي‌سازد مشاهده‌ اهتمام‌ و جديت‌ نمايندگان‌ و لمس‌ كردن‌ آثار محسوس‌ آن‌ است‌ و اگر اين‌ انتظار برآورده‌ نشود اعتماد آنان‌ به‌ برگزيده‌ خود نيز ديري‌ نخواهد پاييد.
 
 2 ـ در ميان‌ گرفتاريها و مشكلات‌ عمومي‌، شناخت‌ فوريتها و اولويت‌ها، هنر بزرگ‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ است‌. مشكلات‌ عمومي‌تر، محسوستر، مرارت‌بارتر را بايد جست‌ و به‌ رفع‌ آنها همت‌ گماشت‌. مسأله‌ اشتغال‌، مسأله‌ ارزش‌ پول‌ ملي‌، مسأله‌ امنيت‌، مسأله‌ گراني‌ و مسائل‌ چند ديگري‌ هست‌ كه‌ براي‌ پرداختن‌ به‌ آن‌، از همه‌ فرصتها بايد بهره‌ جست‌ و زمان‌ نمايندگي‌ را كه‌ بسي‌ زودگذر است‌ براي‌ گشودن‌ اين‌ گره‌ها بايد مغتنم‌ شمرد. خطاي‌ بزرگ‌ آن‌ است‌ كه‌ اين‌ خواسته‌هاي‌ حقيقي‌ مردم‌ بدست‌ غفلت‌ سپرده‌ شود و خواسته‌هاي‌ جناحي‌ و حزبي‌ و شخصي‌ بجاي‌ مصالح‌ ملي‌ بنشيند.
 

 3 ـ نمايندگان‌ محترم‌ غالباً وابسته‌ به‌ قشرهاي‌ متوسط‌ و برخاسته‌ از متن‌ توده‌هاي‌ ميليوني‌ مردمند. توقع‌ مي‌رود كه‌ ميان‌ آنان‌ و توده‌هاي‌ مردم‌ بويژه‌ مستضفعان‌ و محرومان‌ رابطه‌اي‌ مداوم‌ برقرار باشد و رنجها و محروميتها و خواستهاي‌ حقيقي‌ و فوري‌ اين‌ قشرها در مجلس‌ كه‌ خانه‌ ملت‌ و محل‌ اميد آن‌ است‌ انعكاسي‌ شايسته‌ بيابد. نماينده‌اي‌ از همت‌ و نظر بلند برخوردار است‌ كه‌ از صف‌ صدرنشينان‌ و برخورداران‌ عبور كرده‌، خود را به‌ دورافتادگان‌ و كوته‌دستان‌ برساند و با آنان‌ و براي‌ آنان‌ باشد.
 
 4 ـ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ مي‌تواند سرچشمه‌ و مظهر وفاق‌ ملي‌ و آرامش‌ و اعتماد عمومي‌ و يا خداي‌نخواسته‌ منشأ دودستگي‌ و تشويش‌ و اضطراب‌ دلها و فكرها شود. محسوسترين‌ و نقدترين‌ هديه‌ نمايندگان‌ محترم‌ به‌ مردمي‌ كه‌ آنان‌ را به‌ مجلس‌ فرستاده‌اند آن‌ است‌ كه‌ با منش‌ و گفتار خود اميد و نشاط‌ و آرامش‌ را بر فضاي‌ عمومي‌ كشور حاكم‌ سازند و گفتارها و نطقهاي‌ خود را همچون‌ الگويي‌ از رفتار سياسي‌ سالم‌ و سرشار از سماحت‌ و تحمل‌ و انصاف‌ تنظيم‌ كنند. 

 5 ـ همكاري‌ دلسوزانه‌ با قواي‌ ديگر و كمك‌ به‌ پيشرفت‌ برنامه‌ توسعه‌ كه‌ اكنون‌ دستور كار قوه‌ مجريه‌ است‌ فصل‌ مهمي‌ از وظايف‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ است‌. امروز نيز بحمدالله در رأس‌ دستگاه‌ اجرايي‌ كشور، روحاني‌ برگزيده‌اي‌ قرار دارد كه‌ از ياران‌ و ارادتمندان‌ امام‌ و خود آراسته‌ به‌ علم‌ و عمل‌ و وابسته‌ به‌ بيت‌ رفيع‌ روحانيت‌ و سيادت‌ است‌. همكاري‌ از دو سو ميان‌ دستگاههاي‌ قانونگذاري‌ و اجراء مي‌تواند راه‌ پيشرفت‌ كشور را هموار و حركتهاي‌ سازنده‌ را روان‌ و شتابان‌ سازد. بديهي‌ است‌ كه‌ اين‌ به‌ معناي‌ كوتاهي‌ ورزيدن‌ در وظايف‌ نظارتي‌ مجلس‌ نيست‌. مجلس‌ بايد بذل‌ اعتماد خود به‌ كارگزاران‌ عالي‌ دولت‌ را مرهون‌ ملاكهاي‌ تعهد و تدين‌، كارآيي‌ و كارشناسي‌، وفاداري‌ به‌ نظام‌ و به‌ مردم‌ قرار دهد و در نظارت‌ قانوني‌ بر عملكرد آنان‌ جدي‌ باشد.
 
 6 ـ آخرين‌ و مهمترين‌ سخن‌ آن‌ است‌ كه‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ ركن‌ مهم‌ نظام‌ اسلامي‌ و انقلابي‌ است‌ و بايد پايگاه‌ مستحكم‌ اسلام‌ و انقلاب‌ باشد. چنين‌ بوده‌ و به‌ تأييد الهي‌ چنين‌ نيز خواهد بود. دشمنان‌ سيلي‌ خورده‌ انقلاب‌ و شبكه‌ تبليغاتي‌ جهاني‌ آنان‌ وانمود مي‌كنند كه‌ مجلس‌ ششم‌ نه‌ در خدمت‌ آرمان‌هاي‌ اسلام‌ و انقلاب‌ كه‌ در سمت‌ و سوي‌ منتقدان‌ و معارضان‌ آن‌ است‌. يكبار ديگر نيز در حوالي‌ انتخابات‌ رياست‌ جمهوري‌ در خرداد 76 شبيه‌ همين‌ ترفند تبليغاتي‌ با هدف‌ روحيه‌ بخشيدن‌ به‌ معارضان‌ نظام‌ اسلامي‌ و مأيوس‌ كردن‌ انقلابيون‌ در ايران‌ و جهان‌ با جنجال‌ و سر و صداي‌ فراوان‌ براه‌ افتاد. موضعگيري‌ صريح‌ و قاطع‌ و مستمر رئيس‌ جمهور مؤمن‌ و انقلابي‌ در آن‌ نوبت‌ نقشه‌ دشمن‌ را خنثي‌ كرد. امروز نيز موضعگيري‌ بهنگام‌ و صريح‌ مجلس‌ شوراي‌ اسلامي‌ بايد دشمنان‌ را مأيوس‌ سازد. 

 دفاع‌ قاطع‌ و آشكار نمايندگان‌ از انقلاب‌ و نظام‌ اسلامي‌ و راه‌ روشن‌ و ماندگار امام‌ عظيم‌الشأن‌ و تبري‌ از بلندگوهايي‌ كه‌ با تكرار شعار ارتجاعي‌ «جدايي‌ دين‌ از سياست‌» در انديشه‌ حذف‌ جهاد خونين‌ بيست‌ و چند ساله‌ ملت‌ ايران‌ براي‌ استقرار نظام‌ مترقي‌ جمهوري‌ اسلامي‌اند تلاش‌ پر هزينه‌ دشمن‌ را بيهوده‌ خواهد ساخت‌. اين‌ كمترين‌ انتظار ملت‌ انقلابي‌ و مسلمان‌ از نمايندگان‌ مجلسي‌ است‌ كه‌ با خون‌ شهيدان‌ و مجاهدت‌ ايثارگران‌ پديد آمده‌ و برقرار مانده‌ است‌.  
 كمك‌ و هدايت‌ الهي‌ را براي‌ شما برادران‌ و خواهران‌ عزيز مسألت‌ مي‌كنم‌ و همه‌ شما را به‌ خدا مي‌سپارم‌.   
سيدعلي‌ خامنه‌اي‌ ـ 6/3/79
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار