عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لایحه بودجه 93 توجه مناسبی به بخش کشاورزی نداشته لذا احیای صنعت بیمار کشور و صنایع بومی و محلی را به همراه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز به عنوان یکی از مخالفان لایحه بودجه 93 گفت: افزایش 50 درصدی درآمدهای مالیاتی در بودجه 93 باعث ایجاد آثار تورم‌زا در جامعه خواهد شد.
 
وی افزود: در سال 93 سبد رفاهی و معیشت خانوارهای ایرانی کوچکتر خواهد شد و این در شرایطی است که بر اساس آمار موجود، لایحه بودجه 93 انقباضی‌ترین بودجه دولتی پس از جنگ محسوب می‌شود.
 
عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به کاهش بودجه دفاعی کشور در لایحه بودجه 93 گفت: این اتفاق در شرایطی افتاده که حتی پس از توافق ژنو، شیاطین از جنگ به عنوان یک گزینه روی میز سخن می‌گویند.
 
نماینده مردم اهواز با بیان اینکه بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه 93 کاهش 32.5 درصدی داشته است، گفت: پیش‌بینی‌های فاقد پشتیبانی مطالعاتی باعث می‌شود که پایه‌های تحلیل فعالان اقتصادی لغزان شود و بی‌انضباطی مالی به قانون کشور تسری یابد.
 
موسوی با طرح این سؤال که جایگاه بخش خصوصی و تعاون در بودجه 93 چگونه دیده شده است، گفت: کاهش واگذاری امور به بخش خصوصی در این لایحه به چه معنی است.
 
وی ادامه داد: انتظار می‌رفت لایحه بودجه 93 به عنوان مهمترین ابزار سیاست‌گذاری‌ مالی باعث تحریک رشد اقتصادی و بهبود درآمد شود و علاوه بر این، نحوه تخصیص منابع و هزینه‌های جاری عمرانی به عنوان یک کارکرد مهم در سند بودجه مورد توجه قرار گیرد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه لایحه بودجه 93 نشان می‌دهد که به کارکرد دوم و ارائه تصویری روشن از بودجه کشور توجهی نشده است، گفت: در این لایحه به سیاست‌گذاری مالی از طریق بودجه کم‌توجهی شده است.
 
موسوی بیان اینکه تهیه یک بسته سیاسی منسجم با اهداف مشخص کوتاه مدت و میان مدت در لایحه بودجه مدنظر نبوده است، گفت: دولت باید یک بسته سیاست‌گذاری که سازگاری سیاست‌گذاری‌ کشور را با یکدیگر نشان دهد مدنظر قرار می‌داد تا مسائل سال‌های گذشته مانند بی‌ثباتی متغیرهای کلان کشور دوباره تکرار نشود.
 
نماینده مردم اهواز با بیان اینکه در لایحه بودجه 93 شاهد افزایش نرخ ریالی ارز به اندازه 8 درصد نسبت به سال 92 هستیم، این سؤال را مطرح کرد که چرا تدبیر ساز و کارهایی برای رونق گرفتن خرید و فروش اوراق مشارکت در لایحه بودجه دیده نشده است.
 
وی با انتقاد از عدم توجه لایحه بودجه 93 به جذب سرمایه خارجی در حوزه مدیریت شهرها، گفت:‌ در شرایطی که تورم 25 درصد پیش‌بینی شده است، افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان به معنی فقیرتر شدن دهک‌های پائین جامعه است.
 
موسوی تصریح کرد: در این برهه که دولت در شرایط ناپایدار تحریم قرار دارد، آیا ادامه وابستگی 40 درصدی منابع بودجه به درآمدهای نفتی یعنی 77 هزار میلیارد تومان، باعث خالی کردن دست فرزندان انقلابی‌ ما در پیوند زدن سرنوشت اقتصادی کشور با تحریم‌ها نمی‌شود؟
 
عضو کمیسیون کشاورزی پیش بینی قیمت نفت در لایحه بودجه 93 را ریسک بزرگی که حاصل از ساده‌اندیشی دولتمردان است، دانست و گفت:‌ این مسئله افزاییش بیکاری، ادامه رکود و حرکت نرخ تورم را به همراه خواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه با رشد 18.5 درصد خوراک پتروشیمی در لایحه بودجه 93 چگونه می‌توان به اهداف برنامه پنجم دست یافت، گفت: این موضوع باعث رشد قاچاق سوخت خواهد شد.
 
نماینده مردم اهواز اظهار داشت: تمرکز بودجه 93 بر طرح‌های با پیشرفت فیزیکی 80 تا 100درصدی به معنی افزایش فاصله سطح رفاه مناطق محروم و توسعه یافته و استقرار اقتصاد لیبرال محض پول محور است که محرومیت مناطق مرزی را به همراه دارد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه لایحه بودجه 93 با کسری بزرگی همراه خواهد بود، گفت: این لایحه باعث بی‌انضباطی مالی دولت می‌شود و این درحالی است که تنها راه مبارزه با تورم 40 درصدی، ریل‌گذاری بودجه بر اساس منطق اقتصاد مقاومتی است که روح لایحه بودجه 93 با این موضوع سازگار نیست.
 
وی افزود: لایحه بودجه 93 توجه مناسبی به بخش کشاورزی نداشته و احیای صنعت بیمار کشور و صنایع بومی و محلی را به همراه نخواهد داشت.
 
موسو در پایان خاطر نشان کرد: لایحه بودجه 93 به پرداخت مطالبات پیمانکاران از دولت بی‌توجه بوده است و این لایحه با برنامه 5 ساله پنجم در تضاد است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار