عضو کمیسیون عمرن مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ گفت: کدامیک از نمایندگان وقت داشتند تبصره هدفمندی را بررسی، سوال و پیشنهادات خود را ارائه کنند، این جای تاسف است که ۳۰ درصد بودجه کل کشور را ما ۲۴ ساعته بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ کمال علی‌پور نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس در مخالفت با کلیات بودجه سال ۹۳ ضمن تشکر از دولت در ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس اظهار داشت: آنچه که در لایحه بودجه در ۱۵ آذر به مجلس ارائه شده بود، بودجه عمومی کشور تقریبا ۲۱۸ هزار میلیارد تومان بوده اما مهم‌ترین قسمت بودجه که هدفمندی یارانه‌ها بوده همین دو روز پیش و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان به مجلس ارائه شده است، یعنی ۳۰ درصد بودجه عمومی کل کشور همراه با لایحه بودجه در ۱۵ آذرماه به مجلس نیامد.  
 
وی با طرح این سوال که با توجه به این موضوع چگونه ما می‌توانیم بودجه را بررسی کنیم گفت: مگر غیر این است که تمام اعداد و ارقام بودجه باید در کمیسیون‌ها بررسی شود، سوال من از شما نمایندگان این است که آیا شما ۶۳ هزار میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها را در کمیسیون‌های تخصصی بررسی کردید؟  
 
عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه بنده به عنوان یک نماینده حداقل باید ۱۰ روز وقت می‌گذاشتم تا تبصره هدفمندی را بررسی کنم، ضمن انتقاد از دکتر لاریجانی گفت: کدامیک از نمایندگان وقت داشتند تبصره هدفمندی را بررسی، سوال و پیشنهادات خود را ارائه کنند، این جای تاسف است که ۳۰ درصد بودجه کل کشور را ما ۲۴ ساعته بررسی کردیم.
 
علی‌پور با اشاره به ماده ۱۸۶ آئین نامه داخلی مجلس اظهار داشت: طبق ماده ۱۸۶ آئین نامه داخلی مجلس، تبصره هدفمندی باید بر می‌گشت، چرا که این موضوع خلاف قانون است، وقتی که ما نتوانیم نظر دهیم این خود یک ایراد کلی است، اینکه بتوانیم در زمان مقرر چون دولت بودجه را به موقع ارائه کرده ما نباید شتابان عمل کنیم و از آن سوی بام بیفتیم. باید مسیری را حرکت کنیم که با علم و منطق سازگار باشد.  
 
وی ادامه داد: با کمال تاسف در لایحه بودجه امسال مشاهده می‌کنیم که جدولی همانند سالهای گذشته در نظر گرفته شده، مگر نه اینکه این دولت دولت راستگویان است؟ مگر نه اینکه دولت عنوان کرده من تغییر را در تدبیر می‌بینم؟ پس چرا امسال جداولی را تحت عنوان کمک به اشخاص آورده و پیش بینی کرده، قرار شد جدول پیش بینی را حذف کند و در قالب مطالبی که قابل بررسی و حسابرسی باشد، در اختیار مجلس قرار دهد.  
 
علی‌پور تصریح کرد: از ۱۶۰ مورد این جدول در سال گذشته این موارد امسال به ۵۱ مورد رسیده که سوال من اینجاست؛ آیا فقط همین ۵۱ مورد باید کمک بگیرند؟ مگر نه این است که ما می‌توانیم به خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌ها و موسسات کمک کنیم؟  
 
وی با بیان اینکه دوستان ما نقطه‌های تاریک بودجه را ندیدند گفت: مواردی که ذکر شد نقطه‌های تاریک بودجه است و باید حذف شود، قرار نیست تبعیضی انجام شود، اگر قرار است به موسسات کمک شود چرا در قالب موضوعات روشن که قابل بررسی باشد، در نظر گرفته نمی‌شود، مگر نه این است که مجلس و دیوان محاسبات باید همه موضوعات را رسیدگی کند؟ آیا در کمک به اشخاص دیوان محاسبات می‌تواند کمک کند؟ 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار