دیدار ظریف با همتای نروژی خود، برگزاری اجلاس ایرا و 5+1 در اواخر بهمن ماه، در سلامن بودن دیپلمات ربوده شذه ایرانی، ارسال یادداشت از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به دبیرکل سازمان، ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و.....مهم‌ترین عناوین هفته گذشته سیاست خارجی بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مهم‌ترین عناوین خبری حوزه سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است.

ظریف با همتای نروژی خود دیدار کرد

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد، با وزیر امور خارجه نروژ دیدار و گفتگو کرد.


 اقدامات ایران مورد تایید آژانس قرار گرفته است/ بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین 9 بهمن ماه


سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات داوطلبانه خود را آغاز کرده و مورد تایید آژانس قرار گرفته، اما این مسیر یک طرفه نیست و 1+5 باید به طور کامل به تعهدات خود طبق توافق ژنو عمل کند و اجرای توافق ژنو 6 ماهه و موقتی و با هدف هموار کردن مسیر برای رسیدن به توافق جامع نهایی است.

اولین اجلاس ایران و 1+5 اواخر بهمن برگزار می‌شود/ عنان، اردوغان، وزیر خارجه سوئد و وزیر فرهنگ ایتالیا در راه تهران

"محمدجواد ظریف"  وزیر امورخارجه کشورمان در صفحه اجتماعی فیس‌بوک خود گزارشی از سفر رئیس جمهور به سوییس برای شرکت درمجمع جهانی اقتصاد در "داووس" ارائه کرد و از برگزاری نشست ایران و 1+5 برای آغاز گفت‌وگوهای گام نهایی برنامه اقدام مشترک در اواخر بهمن خبر داد.

دیپلمات ایرانی در صحت و سلامت است/جسد مجهول‌الهویه ربطی به نیکبخت ندارد

یک مقام مطلع و مسئول در وزارت امورخارجه در واکنش برخی اخبار منتشره در خصوص "نیکبخت" دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن اظهار داشت: مقامات یمنی تایید می‌کنند که جسد مجهول الهویه‌ای در منطقه "مارب" یمن کشف شده است، اما ارتباط آن با آقای نیکبخت را تکذیب کردند و مسئولان یمنی اعلام کرده‌اند تلاش‌ها برای شناسایی جسد مجهول الهویه در جریان است.

تهران، میزبان کوفی عنان و سه شخصیت دیگر سیاسی و مطرح جهان

ˈکوفی عنانˈ دبیرکل سابق سازمان ملل متحد و رییس بنیاد متنفذین به همراه تعداد دیگری از شخصیت های سیاسی و مطرح جهان از جمله ˈدزموند توتوˈ اسقف اعظم آفریقای جنوبی بامداد روز یکشنبه وارد تهران شدند.

سرکوب "الحوثی‌ها" توسط رژیم سعودی در یمن پی‌ریزی می‌شود/ ایران در امور هیچ کشوری دخالت نمی‌کند


یک کارشناس سیاست خارجی گفت: گسترش موج تروریسم و سرکوب "الحوثی‌ها" توسط رژیم سعودی پی‌ریزی می‌شود و این در حالیست که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه در امور دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.

ایران صداقت خود را در اجرای توافق ژنو نشان داده است/ چیزی برای پنهان کردن نداریم

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ایران صداقت خود را در گفتگوها و اجرای توافق ژنو نشان داده و چیزی برای پنهان کردن ندارد.


فرهنگ حاکم در روابط بین‌الملل باید تغییر کند/ مقابله با افراط‌گری و خشونت در دستور کار دیپلماسی ایران

"ماسیمو برای" وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا که به تهران سفر کرده یکشنبه شب با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان در این دیدار، گفت: پیگیری فرهنگ مقابله با افراط‌گری و خشونت در دستور کار دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

دشمنی ما با آمریکا همواره در سر جای خود باقی است/ در گام اول، غنی سازی ایران ادامه دارد

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته‌ای با اشاره به اینکه توافق ژنو به معنای اینکه ما قصد عادی‌سازی رابطه با آمریکا را داشته‌ایم نیست، گفت: این اشتباهی است که بعضا از طرف بعضی افراد مطرح می‌شود؛ دشمنی ما با آمریکا همواره در سر جای خود باقی است.


برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در شهرهای محل UN/ ایران در حال اعتمادسازی است، امتیازدهی در کار نیست


قرار است مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 اواخر بهمن‌ماه برگزار شود و به احتمال زیاد گفتگوها در نیویورک انجام می‌شود چراکه توافق شده است، مذاکرات در محل‌های UN شامل نیویورک، ژنو و وین برگزار شود.

آمادگی ایران برای کمک به صلح و پیشرفت منطقه/ ابراز امیدواری‌ برای جایگزینی گفتگو به‌جای مناقشه، اعتدال به‌جای افراطی‌گری

عضای بنیاد منتفذین به سرپرستی کوفی عنان، دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، روز دوشنبه در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.

زمان و مکان دور بعدی مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 قطعی نشده است/ رایزنی‌ها ادامه دارد

مذاکره‌کننده ارشد تیم مذاکره هسته‌ای کشورمان گفت: هنوز موافقت قطعی در مورد زمان و مکان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صورت نگرفته است.

وزیر امور خارجه اسق فرانسه با محمدجواد ظریف دیدار کرد 

وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه اسبق فرانسه که در تهران به سر می‌برد، دیدار و درباره مسائل مورد علاقه دو طرف رایزنی کرد.

خلیج فارس می‌تواند منطقه صلح و همکاری باشد/ سرنوشت مردم سوریه بایستی از طریق صندوق‌های رای تعیین شود

هروه دوشارت" وزیر امور خارجه اسبق فرانسه که در تهران به سر می برد، با "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و در خصوص مسائل مورد علاقه فیمابین رایزنی کرد.


تأکید بر مجازات عاملان اقدامات تروریستی علیه دیپلمات‌های ایرانی/ تاکنون هیچ پیشرفتی برای بازگرداندن "نوراحمد نیکبخت" حاصل نشده است

نمایندگی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با ارسال یادداشتی به دبیرکل این سازمان با اشاره به اقدامات تروریستی علیه دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در یمن و لبنان، خواستار مجازات عاملان این اقدامات شد.

جسد پیداشده متعلق به دیپلمات ایرانی نیست/ ورود روابط تهران- آنکارا به فاز جدید/ زمان و مکان دور جدید مذاکرات تعیین نشده است


سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اقدامات تروریستی در یمن و به شهادت رسیدن دیپلمات ایرانی و همچنین موضوع ربوده شدن نوراحمد نیکبخت در حال پیگیری است.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شدند

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از معدن گچین وارد تهران شدند.

رجوع بدون تبعیض به صندوق‎های رأی موضع غیرقابل تغییر ایران درباره سوریه است

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر موضع غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی در خصوص بهره‎گیری از راهکار سوری- سوری و رجوع بدون تبعیض به صندوق‎های رأی برای تعیین آینده سوریه اظهار داشت: جلوگیری از کشتار مردم بی‎گناه از سوی گروه‎های تروریستی و پایان دادن به رنج و مشکلات تأسف آور مردم سوریه خواست و اراده راسخ جمهوری اسلامی ایران است.

ابراز امیدواری نسبت به سفر رئیس‌جمهور روسیه به تهران/ افزایش مناسبات ایران و روسیه

در دیدار وزیر امور خارجه سابق و دبیر اسبق شورای امنیت روسیه با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دوجانبه به ویژه در حوزه همکاری‌های مطالعاتی و تحقیقاتی تبادل‌نظر شد.

با هرگونه مداخله خارجی در تعیین سرنوشت مردم فلسطین مخالفیم

ظریف در دیدار با عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: ما با هرگونه مداخله خارجی در تعیین سرنوشت مردم فلسطین مخالفیم و مردم فلسطین را ملتی رشید می‌دانیم که می‌توانند برای سرنوشت و آینده خود تصمیم بگیرد.

"ظریف" توافق بین ایران و 5+1 را به نفع کل منطقه دانست

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر جدید تونس توافق بین ایران و 5+1 را به نفع کل منطقه دانست و با ابراز امیدواری نسبت به نتیجه بخش بودن آن گفت: حصول این توافق بهانه را از دست بدخواهان این منطقه برای ایجاد آشوب و بحران در منطقه خارج خواهد کرد.

"ظریف" خواستار تداوم همکاری و رایزنی ایران و مکزیک در مجامع بین‌المللی شد

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر جدید مکزیک خواستار تداوم همکاری و رایزنی دو کشور در مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در راستای تحقق منافع مشترک دو کشور شد و با آرزوی موفقیت برای سفیر جدید مکزیک در جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد در دوران جدید روابط دو کشور بیش از پیش توسعه یابد.

نقش فعال گینه در سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا را ارج می‌نهیم

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر جدید گینه گفت: ما برای روابط با آفریقا به خصوص کشور دوست و برادر گینه، اهمیت زیادی قائل هستیم و بر نقش فعال گینه در سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا ارج می‌نهیم.

"ظریف" سفر "سلطان قابوس" به تهران را نشانگر عزم جدی دو کشور برای تقویت روابط دانست

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار سفیر جدید عمان، سفر سلطان قابوس به تهران به عنوان نخستین سفر رئیس یک کشور خارجی بعد از انتخاب دکتر روحانی به عنوان رئیس‌جمهور و توجه و علاقه متقابل مقامات عالی‌رتبه دو کشور را نشانگر عزم و اراده جدی برای پیشبرد و تقویت این روابط دانست.


ورود بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بندرعباس شدند

بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور بازدید از معدن گچین صبح روز چهارشنبه در قالب هیئتی وارد بندرعباس شدند.

انتهای پیام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، هفته ، گذشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار