عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ توجه به توسعه عدالت گستری را از محسنات بودجه خواند و گفت: اینکه چهار هزار میلیارد تومان در اجرای ماده ۱۸۰ قانون برنامه در جهت توازن سازی بین شهرستان‌ها از سرجمع بودجه برداشته شده، کار بسیار مثبتی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس در جلسه علنی امروز بهارستان، در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۳ اظهار داشت: بودجه با پیشنهاد دولت است و با کارهای تکمیلی که مجلس شورای اسلامی بر روی بودجه انجام می‌دهد، پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف مجلس، مجموعا ۵۸ بند الحاقی و جزء، حذف یا الحاق شده که کار بسیار مثبتی در جهت برقراری انضباط بیشتر بودجه سال آتی بوده است.  
 
وی ادامه داد: همچنین کمیسیون تلفیق سعی کرده با توجه به کاستی‌هایی که احیانا در بودجه پیشنهادی دولت وجود داشت، این کاستی‌ها را برطرف و بودجه کشور را واقعی‌تر کند.  
 
عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ با بیان اینکه نکات خود را در خصوص کلیات بودجه در ۱۱ محور ارائه خواهیم کرد گفت: اولین نکته اینکه تبصره ۲۲ به لایحه بودجه در راستای تحقق حماسه اقتصادی الحاق شد که در این جهت پیش بینی شده یکصد میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش آب، برق، نفت و گاز صورت بگیرد و همچنین ۲۰ حکم جدید برای حمایت از تولید، فرصت برای تنفس سرمایه از جمله سرمایه در گردش و همچنین مناسب سازی فضای کسب و کار صورت گرفته است.  
 
حاجی دلیگانی ادامه داد: دومین نکته توجه به بخش سلامت است به نحوی که ۲۴ درصد به بودجه بخش سلامت اضافه شده و همچنین اینکه ۲۲ میلیون نفر جمعیت روستایی و شهری که تحت پوشش بیمه سلامت نبودند، بناست که در این بودجه تحت پوشش قرار گیرند.  
 
وی سومین نکته در بودجه سال ۹۳ را توجه به بخش آموزش و پرورش و برخی از مسائل فرهنگی خواند و گفت: با توجه به اینکه در بخش آموزش و پرورش امروزه شاهد مشکلات زیادی هستیم، ۲۲ درصد بودجه بخش آموزش و پرورش رشد داشته است.  
 
این نماینده تصریح کرد: چهارمین نکته در بودجه مورد بحث، اجرای ماده ۲۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه است که خوشبختانه دولت اولین گام را در جهت عملیاتی نمودن بودجه ریزی برداشته و امسال در این بودجه ۲۷ دستگاه اجرایی بودجه‌شان عملیاتی شده است.  
 
حاجی دلیگانی توجه به بخش بنیه دفاعی را پنجمین نکته مورد توجه در بودجه سال ۹۳ خواند و گفت: علاوه بر آن چیزی که در لایحه دولت آمده بود، خوشبختانه ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بودجه دفاعی اضافه شد که در این شرایط کار بسیار زیبایی بود که الحمدالله در بودجه انجام شد که ما بتوانیم خودمان را مهیا‌تر از قبل در خصوص تهدیدهای توخالی که استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار انجام می‌دهد مهیا کنیم.  
 
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: همچنین اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای بخشی از قانون جامع ایثارگران از نکات مثبتی است که در بودجه آمده است.
 
وی در ادامه به ششمین نکته قابل توجه در بودجه سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: سعی در کاهش هزینه‌های جاری به میزان ۷ درصد از جمله نکات مثبت دیگر در بودجه سال آتی است.  
 
حاجی دلیگانی تصریح کرد: نکته هفتم در بودجه انضباط مالی است، اینکه ۲۲ درصد از ردیف‌های متفرقه در بودجه که معمولا این ردیف‌های متفرقه در اختیار دستگاه‌های ملی از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که گام مثبتی بوده که در این جهت برداشته شده، مراقبت از اینکه دست اندازی به صندوق توسعه ملی در بودجه صورت نگیرد، با یک حساسیت خاصی در بودجه توجه شده است.  
 
وی نکته هشتم را توجه به توسعه عدالت گستری خواند و گفت: اینکه چهار هزار میلیارد تومان در اجرای ماده ۱۸۰ قانون برنامه در جهت توازن سازی بین شهرستان‌ها از سرجمع بودجه برداشته شده که کار بسیار مثبتی است که انجام شده است.
 
حاجی دلیگانی تصریح کرد: همچنین اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری و افراد فاقد شغل از محسنات بودجه است.  
 
این نماینده نهمین نکته را در بودجه ۹۳ اختصاص حدود ۱۰ میلیارد دلار برای کنترل آبهای مرزی و در جهت بهبود وضعیت و طرح‌های آب و فاضلاب دانست، همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان برای مجتمع‌های آب روستایی و همچنین برای بهسازی روستا‌ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان علاوه بر آن چیزی که دولت پیشنهاد داده بود در نظر گرفته شده است. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: عضو ، کمیسیون ، تلفیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار