پژوهشكده مكانيك سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران با هدف بهينه‌سازي مصرف انرژي و كاهش آلاينده‌هاي سمي طرح معاينه فني 1000 واحد موتورخانه‌هاي ساختمان‌هاي دولتي شهر تهران را با حمايت مالي شركت ملي گاز ايران و حمايت معنوي سازمان محيط زيست اجرا مي‌كند .

سهيلا خوشنويسان رئيس مركز آزمون و تحقيقات سيستم‌هاي گرمايشي پژوهشكده مكانيك سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران درگفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: مديريت صحيح انرژي بيش از هر زمان ديگري اهميت پيدا كرده و توسعه پايدار در حوزه‌هاي مختلفي از جمله اقتصاد، محيط زيست و سلامت و سياست خارجي مستقيماً تحت تاثير استراتژي‌هاي كلان و برنامه‌هاي اجرايي هر يك از نهادهاي كشور در رابطه با مسئله انرژي است .

وی افزود: در كشور ما بخش ساختمان و مسكن با داشتن سهم 40 درصدي، بالاتر از بخش‌هاي صنعت و حمل و نقل عمده‌ترين بخش مصرف‌كننده انرژي در ايران را به خود اختصاص داده‌ و شدت مصرف   انرژي در اين بخش نيز چندين برابر استانداردهاي جهاني است.

خوشنویسان تصریح کرد : طرح معاينه فني موتورخانه‌ها به عنوان يك گام ضروري جهت مميزي، بهينه‌سازي و كاهش معضلات موتورخانه‌ها تهيه شده و شامل مراحل مختلفي از جمله بررسي كامل ساختمان و اجزاي موتورخانه، تكميل چك ليست مربوطه، آناليز محصولات احتراق خروجي از دودكش با دستگاه آنالايزرگاز و مقايسه آن با استاندارد و آزمون موتورخانه مطابق استاندارد ملي 16000 است.
 
وي اظهار داشت : اين شيوه روشي بسيار سودمند براي كاهش مصرف انرژي و كاهش توليد گازهاي آلاينده و سمي است كه به بهره‌وري استفاده از سوخت‌هاي فسيلي پرداخته و به تبع آن با تكميل فرآيند احتراق گازهاي آلاينده تقريبا از مجموعه محصولات احتراق حذف مي‌شوند .

خوشنويسان درادامه در  پاسخ به برنامه زمان‌بندي و اجراي فازهاي طرح گفت: اين طرح در سه فاز ساماندهي و ايجاد بستر اجراي پروژه، اجراي عمليات معاينه فني موتورخانه‌ها مطابق با استاندارد ملي 16000 و ارائه گزارش نتايج حاصل از اجراي طرح انجام مي‌شود .

وی تصریح کرد : با اجراي اين پروژه پيش‌بيني مي‌شود در 100 هزار موتورخانه ساختمان‌ها با متراژ 1000 متر مربع از محل صرفه‌جويي آن در سال رقمي بالغ بر ساخت 13 پالايشگاه معادل پالايشگاه مسجد سليمان مي‌توان احداث كرد .

خوشنويسان در پایان گفت : در همين رابطه نيز طي هفته گذشته و هم‌زمان با هفته هواي پاك يكي از ري بويلرهاي شركت نفت پارس در حضور دكتر حيدرزاده مدير كل محيط زيست استان تهران و و نيز موتورخانه ساختمان استانداري تهران با حضور استاندار تهران مورد معاينه فني قرار گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.