المیادین: اوباما کنگره را در خصوص ایران به چالش کشیده است

مدیر دفتر المیادین در واشنگتن با اشاره به این که رئیس جمهور آمریکا تا حدودی کنگره را در خصوص مسئله ایران به چالش کشیده است، تاکید کرد اوباما در وضع دشواری قرار دارد و می‌کوشد اوضاع حزب دموکرات را برای انتخابات آینده بهبود بخشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، "منذر سلیمان" مدیر دفتر این شبکه در واشنگتن در گفتگویی درباره سخنان سالانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و در پاسخ به این سوال که آیا رئیس جمهور آمریکا بر اساس قانون اساسی ملزم است هر سال درباره حالت اتحاد سخنرانی کند؟ گفت: این سنت از زمان پایان جنگ داخلی و برقراری اتحاد وجود دارد و بندی نیز در قانون اساسی این کشور وجود دارد که تصریح می کند رئیس جمهور باید هر از گاهی گزارشی درباره اوضاع کشور در اختیار کنگره قرار دهد و در همان حال توصیه هایی نیز به کنگره بدهد. البته ما درباره زمانی صحبت می‌کنیم که وسایل ارتباطی مثل امروز وجود نداشت. این سنت را "جرج واشنگتن" آغاز کرد و مدتی ادامه یافت تا اینکه نوبت جفرسون رسید که نویسنده خوبی بود اما سخنور برجسته ای نبود در نتیجه متن مکتوب ارسال می کرد و اوضاع به همین منوال بود تا این که ویلسون به عنوان یک سخنور برجسته سنت ایراد سخنرانی را احیا کرد و از آن زمان رئیس جمهور این کار را انجام می‌دهد که با اختراع رادیو و تلویزیون قوت بیشتری به خود گرفت و به یک همایش سیاسی تبدیل شد. 

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم درباره سخنرانی سالانه رئیس جمهور آمریکا این است که فرماندهان ارشد نظامی و اعضای کنگره و اعضای دادگاه عالی در این سخنرانی شرکت دارند.

وی در ادامه گزارش خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر این سخنرانی بر مردم آمریکا گفت: معمولا این سخنرانی فرصتی برای شنیدن سخنان رئیس جمهور است زیرا شهروندان معمولا کنفرانس‌های خبری را دنبال نمی‌کنند بنابراین سخنرانی سالانه این فرصت را فراهم می‌کند که مردم به سخنان رئیس جمهور گوش کنند. گفته می‌شود تقریبا ده میلیون نفر این سخنرانی را دنبال می‌کنند که آمار دقیقی نیست ولی به هر حال تعداد کسانی که این سخنان را دنبال می کنند زیاد نیستند و شاید کسانی که برنامه های ورزشی را پیگیری می‌کنند چندین برابر این باشند. مردم آمریکا معمولا سخنرانی ها را زیاد دنبال نمی‌کنند. 

خبرنگار در ادامه سخنان خود با اشاره به این که اوباما اکنون در وضع خوبی نیست افزود: وی خواستار آن شد که امسال سال کار باشد زیرا شاید سال گذشته به سبب سرمای شدید در ایالت‌های مختلف آمریکا باعث رکود در بسیاری از ایالت های این کشور شد بنابراین شاید اوباما نیاز به آن دارد که سردی رابطه خود با مردم را از بین ببرد زیرا محبوبیت مردمی وی به شدت کاهش یافته است به گونه ای که یادآور جرج بوش پسر است. فقط چهل و چهار درصد از از مردم عملکرد رئیس جمهور را تایید می‌کنند و این در حالیست که 52 درصد مردم به عملکرد وی اعتراض دارند. 

سلیمان در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت سخنان اوباما نکته تازه ای در بر داشته است گفت: وی می‌خواهد از این سخنرانی به عنوان فرصتی برای مخاطب قرار دادن کنگره و مردم آمریکا استفاده کند زیرا شاید فرصت دیگری به دست نیاورد. اوباما می خواهد با استفاده از این فرصت اعتماد سازی کند. بر همین اساس می‌بینیم سخنان وی آمیخته ای از اعلام آمادگی برای تلاش جهت همکاری با کنگره است و در عین حال اعلام می کند طرح هایی در خصوص امور اقتصادی و امور داخلی مختلف ارائه خواهد کرد. به عبارت دیگر وی می خواهد به کنگره نشان دهد از اختیارات ریاست جمهوری برخوردار است و تا حد امکان می کوشد از آنها استفاده کند. در سال های اخیر همکاری بین کنگره و رئیس جمهور بسیار دشوار بوده است و نتایج زیادی نداشته است. اوباما راه دشواری در پیش دارد زیرا از یکسو انتخابات در پیش است و تلاش خواهد کرد پایگاه انتخاباتی حزب دموکرات را تقویت کند و تلاش می کند برای افزایش محبوبیت حزب دموکرات و جلب حمایت ها برای آن، طرح‌هایی ارائه کند. 

مدیردفتر المیادین در واشنگتن در ادامه درباره سخنان اوباما در خصوص سوریه گفت: نکته بسیار قابل توجه این بود که گفت در سوریه از مخالفانی که مخالف برنامه‌های شبکه های تروریستی هستند حمایت می کنیم. وی در بخش دیگری تاکید کرد با جامعه بین المللی برای آینده سوریه ای عاری از دیکتاتوری و تروریسم و وحشت همکاری می کنیم اما وقتی از تعقیب القاعده و حضور در اماکن مختلف از جمله سومالی، عراق، یمن، مالی و... سخن گفت، موضوع سوریه را جدا کرد و گفت در سوریه از مخالفان حمایت می کنیم به این معنا که می خواست مسئله سوریه را مجزا جلوه دهد گویا القاعده در این کشور فعالیتی ندارد تا به این ترتیب توجیهی برای موضع آمریکا در حمایت از مخالفان که به آنها مخالفان مسلح میانه رو اطلاق می شود ارائه کند. بر کسی پوشیده نیست که آمریکا مدت های زیادی است فعالیت هایی سری از طریق اردن و ترکیه برای حمایت از گروه های مسلح انجام می دهد و در بودجه اخیر نیز اعتباراتی به صورت سری در نظر گرفته شده است و از طریق اردن نیز سلاح هایی در اختیار این افراد  قرار گرفته است. به هر حال این تناقض در رفتار آمریکا وجود دارد که از یکسو از مبارزه با القاعده سخن می گوید و در برخی مناطق نیز حضور پیدا کرده است اما از سوی دیگر گمان نمی کند القاعده در سوریه حضور چندانی داشته باشد هر چند که نزاع واقعی اکنون در سوریه است. وی با این کار تلاش می کند مواضع آمریکا را توجیه کند اما این توجیهات راه به جایی نمی برد زیرا در گفتمان آمریکا تناقض وجود دارد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا آنگونه که برخی می‌گویند می توان این سخنان اوباما را مهم و سرنوشت ساز دانست گفت: این سخنان تا حدودی برای اوباما اساسی است زیرا زمینه ساز بقیه دوران ریاست جمهوری وی است و با توجه به این که امسال سال انتخابات است بنابراین اوباما سعی کرد از طریق این سخنرانی تبلیغاتی در سطح مردمی به راه بیندازد تا اوضاع حزب دموکرات را بهبود بخشد و شرایط آن را در انتخابات بهتر کند و وعده دهد که حزب دموکرات موفقیت هایی بخصوص در بخش اقتصاد به دست خواهد آورد. وی تا حدودی می کوشد نشانه هایی از بهبود اوضاع اقتصادی را ارائه کند و بگوید آمریکا توانایی تولید نفت و گاز و کاهش نیاز به خارج در زمینه انرژی را به دست بیاورد و در آینده نزدیک به کشوری صادر کننده نفت و گاز تبدیل می‌شود. اوباما تلاش کرد نشان دهد که اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کرده است. 

سلیمان در ادامه با اشاره به بخشی از سخنان اوباما درباره ایران گفت: وی در خصوص ایران تاکید کرد هرگونه تلاش کنگره را برای متوقف کردن اجرای توافقنامه جزئی به دست آمده با این کشور و مذاکرات کنونی را وتو خواهد کرد. 

مدیر دفتر المیادین در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت اوباما در خصوص مسئله ایران به مرحله‌ای رسیده است که کنگره را به چالش کشیده است: تا حدی همینگونه است. وی به کنگره هشدار می‌دهد و مایل است کنگره کاری در  این زمینه انجام ندهد. کنگره می‌تواند اقداماتی در این خصوص (ایران) انجام دهد اما بدون موافقت رئیس سنا این کار دشوار خواهد بود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار