تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، درگذشت پدر پویانمایی ایران، کشف سردترین نقطه زمین، سقوط هواپیمای تیم منچستریونایتد در مونیخ و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  17 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 6 ربیع الثانی 1435 هجری و 6 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به امر امام خمینی (1366 ش)

پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مواردی به وجود آمد که این دو نهاد با هم اختلاف نظر پیدا می‌کردند و در هر بار نظر حضرت امام را اعمال می‌نمودند. سرانجام در اواسط بهمن 1366 از سوی رییس جمهور، رییس مجلس، رییس دیوان عالی کشور، نخست وزیر و حاج احمد خمینی نامه‌ای خطاب به امام نگاشته و از ایشان درخواست شد که برای حل عملی مسائل، مرجعی را تعیین کرده که باعث حل اختلاف مجلس با شورای نگهبان گردد. حضرت امام نیز در 17 بهمن آن سال، فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام مرکب از اعضای شورای نگهبان، رؤسای سه قوه و... را صادر کردند. مشروعیت و قانونی بودن تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام، تا قبل از بازنگری قانون اساسی در سال 1368، با توجه به اختیارات ولایت مطلقه فقیه که قانون اساسی آن را به رسمیت شناخته، قابل توجیه بود.

ولی پس از بازنگری قانون اساسی، این مجمع برای تشخیص در مواردی که مصوبات مجلس توسط شورای نگهبان بر خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی تشخیص داده شود و از آن سو مجلس با درنظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تأمین نکند؛ و همچنین مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می‌دهد و سایر وظایفی که در قانون ذکر شده است، به دستور مقام معظم رهبری تشکیل می‌شود. اعضای ثابت و متغیر این مجمع را مقام معظم رهبری تعیین می‌نمایند.
 
 راهپیمایی عظیم مردمی در حمایت از دولت موقت (1357 ش)
در پی اعلام تشکیل دولت موقت انقلابی، راهپیمایی‌های وسیعی از سوی میلیون‌ها نفر از مردم مسلمان و انقلابی ایران برای پشتیبانی و تأیید این تصمیم حضرت امام در شهرهای مختلف برپا شد. در این روز مردم مسلمان ایران با اجتماع در خیابان‌ها، همه، یک صدا خواستار برکناری دولت سرسپرده بختیار شدند. در این راهپیمایی، تمام طبقات از جمله روحانیان، اصناف، کارگران، دانشجویان و زنان مشارکت داشتند و شعارهایی در تأیید اقدام امام داده شد. در پایان، طی قطعنامه‌ای به دولت غیرقانونی بختیار هشدار داده شد که هر چه زودتر از رودررویی ملت کنار بروند.

فرار «ژنرال هایزر» مستشار آمریکایی از ایران (1357 ش)
ژنرال هایزر فرستاده ویژه آمریکا، در چهاردهم دی ماه 1357 به منظور کمک به بقای رژیم پهلوی و اعلام حمایت آمریکا از فرماندهان ارتش شاه و زمینه‌سازی کودتا علیه انقلاب اسلامی به تهران آمده بود. وی در سفرش به ایران، ارتش را به تحت کنترل گرفتن ایران تشویق نمود و از ارتش خواست تا از دولت بختیار حمایت کرده، نظم را مستقر کند. هایزر معتقد بود که ارتش قدرت مهار تشنّجات را دارد اما در صورتی که نیروهای مذهبی طرفدار امام خمینی قصد سرنگونی دولت را داشتند او کودتا را به اجرا می‌گذاشت. اما ژنرال هایزر پس از یک ماه تلاش بیهوده و شکست در مأموریت خود به کشورش بازگشت.

عقب‌نشینی مفتضحانه نیروهای نظامی آمریکا از خلیج فارس در جریان جنگ تحمیلی (1366 ش)
دولت ریگان به دنبال رسوایی ایران گیت، به منظور باز یافتن اعتبار خود در میان کشورهای عرب، با درخواست حکّام منطقه جهت اعزام نیرو به خلیج فارس به بهانه حفاظت از کشتیرانی آزاد موافقت نمود. این اقدام همچنین به خیال تحریک و تحت فشار قرار دادن ایران و منحرف ساختن تمرکز و توجه ایران بر ادامه جنگ تا پیروزی نهایی طرح‌ریزی گردید. رسانه‌های آمریکایی نیز تا مدتی اغلب، حملات به کشتیرانی منطقه را نادیده گرفته و بیشتر به موفقیت عملیات اسکورت آمریکا و عدم وقوع حمله علیه کشتی‌های آمریکایی پرداختند.

تشکیل تیپ 27 محمدرسول اللَّه (ص) (1360 ش)
تیپ ۲۷ حضرت محمدرسول الله (ص) در هفدهم بهمن ۱۳۶۰ به فرماندهی حاج احمد متوسلیان به جرگه یگان‌های رزمی سپاه پیوست. تیپ در همان اوایل تاسیس آماده شد تا در عملیات بزرگ فتح المبین نقشی کلیدی ایفا نماید. این تیپ با ۹ گردان ماموریت یافت تا با نفوذ در عمق مواضع دشمن، توپ خانه سنگین آن‌ها را در ارتفاعات علی گره زد از کار بیندازد. در این عملیات، تیپ ۲۷ طی چهار مرحله توانست ضربات سنگینی را در مناطق تپه چشمه، شاوریه، بلتای بالا و پایین به دشمن بعثی وارد نموده و مناطق وسیعی از سرزمین‌های اشغالی را آزاد کند.


ساواک زابل در یکی از گزارش های خود از ورود طلبه ای به نام دهباشی از قم به زابل خبر داد (1356 ش)
و دراین گزارش ضمن اشاره به اظهارات برادر نامبرده با دوست همکلاسی اش نوشت که این طلبه 20 عدد نوار کاست مذهبی در مورد مراسم عزاداری در قم و چند کارتن کتاب برای مسجد حکیم آورده است.

پایان کنفرانس محدود کردن تسلیحات بین‌المللی در واشینگتن (1922 م)  
کنفرانس "محدود کردن تسلیحات بین‌المللی" از 13 نوامبر 1921 م در واشینگتن، پایتخت امریکا آغاز به کار کرد. این کنفرانس در ششم فوریه 1922 م، با امضای قراردادی به نام قرارداد پنج جانبه توسط پنج کشور از کشورهای شرکت کننده به کار خود پایان داد. به موجب این قرارداد که به امضای امریکا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و ژاپن رسید، استفاده از هر گونه گاز سمّی و شیمیاییِ کشنده یا بی‌حس‌کننده در جنگ‌ها ممنوع شد. چند سال بعد در ژوئن 1925 م منع به کارگیری گازهای کشنده در جنگ‌ها از سوی تعداد بیشتری از کشورها مورد توجه قرار گرفت و طی پروتکلی در ژنو به امضای اکثر آن کشورها رسید. با این حال، همین کشورها در موارد متعدد از این سلاح های ممنوعه استفاده کرده‌اند.

درگذشت اسفندیار احمدیه، پدر پویانمایی ایران (1390 ش)
استاد اسفندیاراحمدیه متولد ۱۳۰۷ در محله پامنار تهران بود. او به مدت ۲ سال از ۱۳۲۴ تا ۱۳۲۶ در نزد استاد علی اصغر پتگر به تعلیم نقاشی پرداخت. سپس در سال ۱۳۲۶ به هنرستان کمال الملک رفت و از حضور بزرگانی چون اسماعیل آشتیانی، محمود اولیا و حسین شیخ بهره‌ها گرفت. اسفندیار احمدیه به علت شاگردی در نزد شاگردان کمال الملک و نیز به علت همفکری با این جریان مهم نقاشی معاصر ایران، در امتداد منطقی مکتب کمال الملک قرار گرفته است.

وی در واقع بانی انیمیشن در ایران و پدر پویانمایی ایرانی بود که در سال ۱۳۳۶ با ساخت دو فیلم «ملانصرالدین» و «قمر مصنوعی» نام خود را به عنوان بنیانگذار نقاشی متحرک در ایران به ثبت رساند. احمدیه این دو فیلم را با مداد طراحی کرده و به مدت ۲ دقیقه به حرکت در آورده بود! کارگردان فیلم «قمر مصنوعی» یک ارمنی به نام پطروس پالیان بود. ایشان بعدازظهر روز دوشنبه 17 بهمن ماه سال 1390 بر اثر بیماری اختلال خونی درگذشت.

درگذشت "امیرعبدالکریم ریفی" سردار آزادی خواه مسلمان مراکش (1963 م)
عبدالکریم ریفی، رئیس‌قبیله ریف و از امرای مسلمانان شمال افریقا در 28 ژانویه سال 1882 م در مراکش به دنیا آمد. بی‌عدالتی و استعمار اسپانیا در این کشور، وی را به قیام علیه این دولت برانگیخت و به مدت 14 سال رهبری قیام سکنه ریف و مراکشیان علیه اسپانیا و فرانسه را به عهده داشت. عاقبت قوای متحد اسپانیا و فرانسه حلقه محاصره دریایی و زمینی را بر او تنگ کردند. در این حال، عبدالکریم از ملت‌ها و دولت‌های مسلمان تقاضای یاری نمود ولی هیچ کمکی از آنان نرسید و سرانجام در سال 1926 م مغلوب شد و تسلیم فرانسویان گردید. وی پس از مدتی به فرانسه منتقل شد و از آن پس به مدت بیش از 35 سال در تبعید به سر برد. عبدالکریم ریفی در اواخر عمر به کشورش بازگشت و سرانجام در ششم فوریه 1963 م در 81 سالگی درگذشت.

کشف سردترین نقطه جهان در سیبری (1936 م)
سردترین نقطه کره زمین در ششم فوریه 1936 م توسط یک هیأت علمی و پس از چهار سال تلاش و جستجو در نقاط سردسیرِ جهان، شناخته شد. این گروه پس از تحقیقات بسیار، دریافتند که سردترین ناحیه جهان، شهر ورخویانسک در منطقه سیبری واقع در شمال روسیه است. این شهر تا پیش از فروپاشی شوروی و به ویژه در زمان تزارها تبعیدگاه محکومان سیاسی این کشور بود و دارای جمعیت بسیار کمی می‌باشد. سرمای این منطقه در زمستان به هفتاد درجه زیر صفر می‌رسد. لازم به ذکر است که این منطقه از مراکز داد و ستد خَز می‌باشد و رشته کوه‌های ورخویانسک با ارتفاع 2500 متر دارای معادن زغال سنگ، نقره، قلع و روی است.

تولد خانم "مارکیز دولامبر" ادیب فرانسوی (1647 م)
خانم آن ترز مارکیز دولامْبِر بانوی نویسنده فرانسوی در ششم فوریه 1647 م به دنیا آمد. وی که از چهره‌های برجسته ادبی در سده‌های 17 و 18 فرانسه به حساب می‌آید، یکی از بانیان اصلی محافل و کلوپ‌های ادبی نیز محسوب می‌گردد. در این مجالس عده زیادی از نویسندگان و هنرمندان اروپایی و به ویژه فرانسوی حضور می‌یافتند ضمن آن که خودِ خانم دولامبر نیز در ادبیات، صاحب ذوق بود و آثاری نیز به جای گذاشته است. خانم مارکیز دولامبر سرانجام در 27 ژوئیه 1733 م در 86 سالگی درگذشت.

کشف جزایر "زلاند نو" در شرق استرالیا (1642 م)
جزایر زِلاندِ نو در ششم فوریه سال 1642 م به وسیله "آبل تاسمان" کاشف معروف هلندی کشف شد، ولی هلندی‌ها به علت دوری مسیر، رغبتی به مهاجرت و سکونت در آن نشان ندادند. در سال 1769 م کاشف و دریانورد معروف انگلیسی به نام "جِیمزکوک" به این سرزمین قدم نهاد و با گذشتن از تنگه میان دو جزیره اصلی، آن را به نام خود، تنگه کوک نامید. از این زمان بود که پای دیگر انگلیسی‌ها نیز به این سرزمین باز شد و در سال 1841 م، انگلستان رسماً زلاندنو را ضمیمه قلمرو امپراتوری خود کرد. از این تاریخ به بعد، سکنه بومی زلاندنو به مقاومت در برابر انگلیسی‌ها پرداختند و جنگی سی ساله را با استعمارگران آغاز نمودند، تا این که انگلستان در سال 1907 م به این سرزمین استقلال اعطا کرد.

آغاز سلطنت "ملکه الیزابت دوم" در انگلستان (1952 م)
الیزابت دوم یا الیزابت الکساندرا مری ویندسور (به انگلیسی: Elizabeth Alexandra Mary Windsor) (زاده‌ی ۳۱ فروردین ۱۳۰۵ خورشیدی برابر با ۲۱ آوریل ۱۹۲۶) رئیس دولت در بریتانیا و پانزده کشور دیگری است که وی بر آن‌ها سلطنت می‌کند. این پانزده کشور که به عنوان «قلمروهای همسود» نیز شناخته می‌شوند، عبارت‌اند از کانادا، استرالیا، نیوزلند، جامائیکا، باربادوس، باهاما، گرانادا، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان، تووالو، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین، آنتیگوا و باربودا، بلیز و سنت کیتس و نویس. پس از مرگ پدرش شاه جورج ششم در ۶ فوریه ۱۹۵۲، الیزابت دوم به مقام ریاست دولت در پادشاهی متحد، کانادا، استرالیا، نیوزلند، سیلان، پاکستان و آفریقای جنوبی رسید. امروز بیش از ۱۲۸ میلیون نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که او صدر حکومت آنان است. او در ضمن مقام‌های صدر همسود، فرماندار عالی کلیسای انگلستان، لرد مان و دوک لانکستر را نیز به عهده دارد. الیزابت دوم در حال حاضر پس از شاه بامیبول در تایلند طولانی‌ترین دوره‌ی صدارت حکومت در جهان را به عهده دارد. ملکه الیزابت دوم، تاکنون در بریتانیا شاهد فعالیت یازده نخست‌وزیر بوده است و دیوید کامرون، نخست‌وزیر کنونی بریتانیا، دوازدهمین نخست‌وزیری است که در زمان سلطنت او دولت تشکیل داده است.

زادروز جین یونگ، نویسنده معروف چین (1924 م)
جین یونگ، با نام اصلی جا لیانگ یونگ معروف به لوئیس چا در تاریخ ششم فوریه سال ۱۹۲۴ میلادی به‌دنیا آمد. جین یونگ یکی از معروف‌ترین رمان‌نویس‌های چینی معاصر و همین‌طور یکی از پایه‌گذاران روزنامه مینگ پائو در هنگ‌کنگ است، که از سال ۱۹۵۹م تا زمان بازنشستگی (۱۹۹۳م) در آن کار می‌کرد. داستان‌های جین یونگ در ژانر ووشیا در سراسر مناطق چینی‌زبان شامل چین، هنگ‌کنگ، تایوان و کشورهای جنوب شرقی آسیا منتشر شده است. ۱۵ رمان و داستان کوتاه او که بین سال‌های ۱۹۵۵م تا ۱۹۷۲م نوشته شده، او را مبدل به یکی از بهترین ووشیانویس‌ها کرده است. «کتاب و شمشیر» اولین رمان او در سال ۱۹۵۵م نوشته شد. او به‌دنبال نوشتن رمان، کار قبلی‌اش را کرد و به‌عنوان صحنه‌آرا و نمایشنامه‌نویس در شرکت‌های فیلم‌سازی شروع به کار کرد. نوشته‌های جین یونگ شامل ۱۴ رمان و یک داستان کوتاه (شمشیر دوشیزه یوئه) می‌باشد. بیش‌تر رمان‌های او ابتدا در بخش روزانه روزنامه منتشر می‌شد. بعدها ویرایش کتابی رمان‌هایش به چاپ رسید.

فاجعه هوایی مونیخ (1958 م)
پرواز شماره ۶۰۹ هواپیمای شرکت بریتیش یوروپین ایرویز در سومین تلاش خود برای پرواز از فرودگاه پوشیده از برف و گل و لای شهر مونیخ آلمان غربی سقوط کرد. این هواپیما حامل بازیکنان و مربیان باشگاه فوتبال منچستریونایتد، هواداران این تیم و تعدای خبرنگار بود. ۲۰ نفر از ۴۴ سرنشین هواپیما، موقع سقوط جان باختند. در مجموع جان‌باختگان این حادثه به ۲۳ نفر رسید و ۲۱ نفر نیز جان سالم به در بردند. تیم فوتبال منچستریونایتد، بعد از بازی با تیم ستاره سرخ بلگراد در چهارچوب لیگ قهرمانان از شهر بلگراد به خانه برمی‌گشت. کاپیتان تین پس از دوبار تلاش نافرجام برای پرواز و در تلاش سوم دچار سانحه شد. زمانی که هواپیما به انتهای باند رسید، سرعتش را از دست داد و برخاستن غیرممکن شد.

هواپیما با حصارهای پشت فرودگاه برخورد کرد و به‌دنبال آن بال‌های هواپیما به خانه‌ای برخورد کرد و از هواپیما جدا شد. بعد از تحقیقات، مقامات فرودگاه مونیخ، کاپیتان تین را به‌خاطر این‌که یخ‌های بال هواپیما را نزدوده بود، مقصر این حادثه معرفی کردند. اما بعداً اعلام شد که علت اصلی حادثه، لغزندگی باند بوده که باعث شده هواپیما به سرعت لازم برای پرواز دست نیابد. قبل از این حادثه، منچستریونایتد تلاش می‌کرد تا به نخستین تیمی تبدیل شود که در لیگ برتر انگلیس سه دوره متوالی به مقام قهرمانی دست پیدا کند. آن‌ها با ۶ امتیاز کمتر از ولورهمپتون در رتبه دوم بودند. هم‌چنین، در بازی‌های اروپایی به نیمه راه پیدا کرده بودند.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
743: هشام ابن عبدالملک حکمران اموی خاور میانه درگذشت.
1918: در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن رای داده شد مشروط براینکه در سنین بالای 30 می بودند.
1933: اصلاحیه بیستم قانون اساسی آمریکا از این روز به اجرا در آمد. این اصلاحیه که پایان دوره ریاست جمهوری، سناتوری و نمایندگی مجلس را تعیین کرده است 23 ژانویه 1933 از تصویب گذشته بود. طبق این اصلاحیه دوره هر رئیس جمهور ظهر بیستم ژانویه هر چهار سال یک بار پایان می یابد و دوره نمایندگی و سناتوری ظهر سوم ژانویه.
1957: کشور غنا که اروپائیان آن را ساحل طلا می نامیدند از یوغ استعمار انگلستان خلاص شد و استقلال خود را به دست آورد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار