انتشار اولین کتاب درباره انقلاب ایران، امضای قرارداد نفتی گس - گلشاییان، انتخاب "یاسر عرفات" به رهبری سازمان آزادی‌بخش فلسطین، درگذشت مخترع ماشین چاپ و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 2 ربیع الثانی 1435 هجری و 3 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تشریح مواضع آینده نظام اسلامی توسط حضرت امام خمینی (ره) (1357 ش)
در حالی که جشن و سرور مردم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی (ره) به ایران، همچنان در سراسر کشور ادامه داشت، آن حضرت در یک مصاحبه مطبوعاتی که نزدیک به سیصد خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و کشورهای عربی و آسیا حضور داشتند، به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی ایران پرداختند و اعلام کردند که به زودی دولت موقت انقلاب را تشکیل خواهند داد.

ایشان اظهار داشتند که دولت موقت موظف است مقدمات همه‌پرسی را فراهم کند تا پس از تدوین قانون اساسی، آن را به همه‌پرسی بگذارد. امام خمینی همچنین به دولت بختیار، نخست‌وزیر دست نشانده شاه، هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب مردم، ایشان حکم جهاد خواهند داد. امام همچنین از ارتش خواست تا به مردم بپیوندند. از طرف دیگر اعلام شد که تا آن زمان، 35 هزار آمریکایی، خاک ایران را ترک کرده‌اند و ده‌هزار نفر دیگر نیز به زودی از ایران خارج می‌شوند.

امضای قرارداد نفتی گس - گلشاییان بین ایران و انگلستان (1327 ش)
محیطی که پس از سرکوبی مخالفان دولت محمد ساعد نخست وزیر محمد رضا پهلوی در کشور فراهم شده بود، به نظر عوامل انگلیس، برای حل مسأله نفت و تحکیم نیروی استعماری آن دولت مناسب بود، زیرا اکثریت مجلس از نظر دولت وقت حمایت می‌کردند، بسیاری از مخالفین مرعوب شده بودند و رهبر روحانی مردم، آیت‌اللَّه کاشانی، در تبعید بود. بنابراین، مجلس پانزدهم درصدد بود که خدمت خود را در جهت تثبیت غارتگری انگلیس انجام دهد. به همین مناسبت، هیئت نمایندگی شرکت نفت انگلیس و ایران به ریاست گس وارد تهران شد و قرارداد الحاقی گس - گلشاییان با مذاکراتی تنظیم گردید که ادامه حضور انگلستان را توجیه می‌کرد. این لایحه با شتابزدگی تمام در حالی‌که بیش از چند روز از عمر مجلس پانزدهم باقی نمانده بود، به امید این‌که هیچ نیروی مخالفی وجود نخواهد داشت با قید دوفوریت تقدیم مجلس گردید. اما با وجود اصرار دربار و دولت، اقلیت مجلس با پشتیبانی افکار عمومی و با نطق‌های مفصّل، وقت مجلس را گرفتند و مانع تصویب آن شدند. این قرارداد در جریان دولت‌های بعد، محل اختلاف بود تا این که در جریان ملی شدن صنعت نفت ایران در 29 اسفند 1329 ش، ملغی گردید.

رحلت عالم نستوه آیت اللَّه "شیخ عبدالرسول قائمی" (1372 ش)
آیت‌اللَّه شیخ عبدالرسول قائمی در سال 1275 ش دیده به جهان گشود. وی در آبادان به تأسیس حوزه علمیه آبادان، پرورشگاه ایتام، بنای چند مسجد و نیز کانون فرهنگی دینی دختران همت گماشت. ایشان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نقطه اتکای مبارزان و مجاهدان بود و بسیاری از کسانی که تحت تعقیب رژیم ستمشاهی بودند، توسط وی از کشور خارج می‌شدند. آیت‌اللَّه قائمی که از ناحیه مراجع بزرگی همچون سید ابوالحسن اصفهانی، سید حسین بروجردی، سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی، سید محمدرضا گلپایگانی و حضرت امام خمینی دارای نمایندگی تام‌الاختیار بود، در سال 1360 ش به اصفهان کوچید و به ارشاد و هدایت مردم پرداخت. این عالم بزرگوار سرانجام پس از عمری سرشار از توفیق و خدمات بزرگ دینی در 14 بهمن 1372 در 97 سالگی چشم از جهان فروبست و در صحن مطهر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

سپهبد بازنشسته مرتضی یزدان رئیس شورای عالی بانک سپه درگذشت (1351 ش)
سپهبد بازنشسته مرتضی یزدان پناه سناتور و رئیس بازرسی شاهنشاهی و رئیس شورای عالی بانک سپه در پشت میز کار خود در شورای عالی بانک سپه بر اثر سکته درگذشت. وی متجاوز از نیم قرن مصدر خدمات نظامی و سیاسی بود.

درگذشت دکتر عبدالعلی فرمانفرمائیان (1351 ش)
دکتر عبدالعلی فرمانفرمائیان کوچکترین فرزند عبدالحسین میرزا فرمانفرما در حال اسکی در شمشک بر اثر سقوط بهمن درگذشت.

شاپور بختیار اعلام کرد: حاضر به همکاری با طرفداران آیت الله خمینی است (1357 ش)
او روشن ساخت که او نه تنها وزرای طرفدار خمینی را در رابطه با حل و فصل مسائل خواهد پذیرفت بلکه نقش آیت الله را در رابطه با حل و فصل مسائل اجتماعی و مذهبی نیز می پذیرد. بختیار گفت در 50 سال گذشته ارتش هرگز تا این حد از یک نخست وزیر اطاعت نداشته است. ولی من نمی خواهم از ارتش علیه مردم استفاده کنم زیرا این عمل نه دموکراتیک خواهد بود نه عاقلانه

درگذشت "میرزا عبداللَّه ریاضی" حکیم و ریاضی دان (1311 ق)
میرزا عبداللَّه ریاضی، افزون بر ریاضیات، در نجوم، طب قدیم و الهیات نیز صاحب نظر بود. میرزا عبداللَّه هم‌چنین در هنر خطاطی، استادی چیره‌دست بود و خط نستعلیق را به زیبایی تحریر می‌کرد. از جمله آثار خطاطی او می‌توان به تحریر کتاب مفاتیح الحساب اثر غیاث‌الدین جمشید کاشانی اشاره کرد.

تولد "ابهری" حکیم و منجم شهیر اسلام (602 ق)
اثیرالدین مفضل بن عمر معروف به ابهری حکیم و منجم مشهور مسلمان درموصل به دنیا آمد. اثیرالدین که در رصدخانه مراغه با خواجه نصیرالدین طوسی همکاری داشت، دارای چندین اثر ارزشمند است که از آن میان دوکتاب ایساغوجی و هدایت الحکمه مشهورترند. هم‌چنین از وی سه رساله در هیئت و نجوم باقی مانده است. ابهری در سال 663 ق در 61 سالگی درگذشت.


اولین کتاب درباره بحران ایران تحت عنوان (ایران بر ضد شاه) در پاریس منتشر شد. (1357 ش)

نویسنده این کتاب احمد ناروقی از نویسندگان روزنامه لوموند است و از طرفی نوه سلطان احمد شاه قاجار می باشد.

درگذشت زاهد مُتألّه آیت اللَّه سید موسی زرآبادی (1353 ق)
آیت‌اللَّه سیدموسی زرآبادی در سال 1294 ق به دنیا آمد. ایشان در قزوین و تهران از محضر حضرات آیات: میرزا ابوالحسن جلوه، میرزا حسن کرمانشاهی، شیخ فضل‌اللَّه نوری و... استفاده کرده و درعلوم عقلی و نقلی به استادی رسید. این عالم ربانی همچنین در سلوک شرعی و رعایت تقوا و مراقبات، مرتبه‌ای والا داشت و به مکاشفاتی عمیق نائل شد. در محضر درس آیت‌اللَّه زرآبادی دانشمندان نام‌آوری همچون شیخ مجتبی قزوینی، شیخ علی‌اکبر تنکابنی و شیخ علی‌اصغر شکرنابی به درجات بالای علمی دست یافتند و به مراتب عالی رسیدند. حاشیه برمنظومه‌ی سبزواری، و حاشیه بر شرح اشارات از جمله تالیفات ایشان است. آیت‌اللَّه زرآبادی سرانجام در 59 سالگی به سرای باقی شتافت و در قزوین به خاک سپرده شد.

شهادت امام باقر (ع) به روایتی (114 ق)
حضرت امام محمد باقر (ع) 19 سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین العابدین (ع) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت, نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی, تعلیم شاگردان, رهبری اصحاب و مردم, اجرا کردن سنتهای جد بزرگوارش در میان خلق, متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری و راه نمودن به مردم در جهت شناخت رهبر واقعی و امام معصوم, که تنها خلیفه راستین خدا و رسول (ص) در زمین است, پرداخت و لحظهای از این وظیفه غفلت نفرمود. سرانجام در سال 114 هجری در سن 57 سالگی در مدینه به وسیله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست. پیکر مقدسش را در قبرستان بقیع - کنارپدر بزرگوارش - به خاک سپردند.

روز استقلال "یونان" از امپراتوری عثمانی (1830 م)
یونان کشوری در جنوب شرقی اروپا و بر کرانه شمالی دریای مدیترانه واقع شده است. مساحت آن 131/957 کیلومتر مربع و جمعیت آن قریب به 11 میلیون نفر می‌باشد. پایتخت یونان شهر آتن و شهرهای مهم آن تسالونیکی، پیرایوس و پاترای است. بیش از 95% مردم یونان مسیحی ارتدوکس و 1/3 درصد مسلمانند. نظام سیاسی یونان جمهوری است و واحد پول آن "دراخما" بود که با رواج یافتن پول واحد اروپائی، یورو جای‌گزین آن گردید. اکثریت مردم یونان ملّیت یونانی داشته و به زبان یونانی جدید صحبت می‌کنند. 25 مارس سال 1821 م، یادآور آغاز نبرد آزادی بخش علیه عثمانی در یونان به نام روز ملّی نام گذاری شده است. یونان یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است که از هزار سال قبل از میلاد واحدهای مسکونی و سیاسی در آن تشکیل شده بود.

آغاز استفاده از فلز مس به عنوان بهترین رسانای جریان برق (1882 م)
مس یکی از عناصر جدول تناوبی است که نشان آن Cu و عدد اتمی آن ۲۹ می‌باشد. مس فلز نسبتاً قرمز رنگی است که از خاصیت هدایت الکتریکی و حرارتی بسیار بالایی برخوردار است. (در بین فلزات خالص، تنها خاصیت هدایت الکتریکی نقره در حرارت اتاق از مس بیشتر است) چون قدمت مصنوعات مسی کشف شده به ۸۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد، احتمالاً این فلز قدیمی‌ترین فلز مورد استفاده انسان می‌باشد. مس علاوه بر اینکه در سنگهای معدنی گوناگون وجود دارد، به حالت فلزی نیز یافت می‌شود. (مثلاً مس خالص در بعضی مناطق). این فلز را یونانیان تحت عنوان Chalkos می‌شناختند. چون مقدار بسیار زیادی از این فلز در قبرس استخراج می‌شد رومیان آنرا aes Cyprium می‌نامیدند. بعدها این واژه به فرم ساده تر cuprum درآمد و در نهایت انگلیسی شده و به لغت Copper تبدیل شد.

حمله قوای آلمان وعثمانی به کانال سوئز در جریان جنگ جهانی اول (1915 م)
در جریان جنگ جهانی اول، کانال سوئز که تحت تصرف انگلیس بود، مورد حمله نیروهای مشترک آلمان و امپراتوری عثمانی قرار گرفت. از آن جا که کانال سوئز، دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می‌کند تسلط بر این نقطه برای هر دو طرف جنگ، بسیار حائز اهمیت بود. اگر انگلیس این کانال را از دست می‌داد، مستعمراتش در آسیا نیز در معرض خطر جدی قرار می‌گرفت. به همین علت نیروهای انگلیسی در مقابل تهاجم مشترک آلمان و عثمانی برای تصرف کانال سوئز به شدت مقاومت کردند و مهاجمین را شکست دادند. این کانال تا 1956 م که جمال عبدالناصر رهبر مصر، آن را ملی اعلام کرد در اشغال انگلیس باقی ماند.

انتخاب "یاسر عرفات" به رهبری سازمان آزادی‌بخش فلسطین (1968 م)
محمد عبدالرئوف یاسر معروف به یاسر عرفات رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین در چهارم اوت سال 1929 م در بیت‌المقدس به دنیا آمد. او پس از تحصیل در دانشگاه قاهره به جامعه دانشجویان مبارز فلسطینی پیوست و در سال 1956 م جنبش فتح را بنیان نهاد. عرفات در جریان جنگ 6 روزه در کنار ارتش‌های عربی، علیه رژیم اسرائیل جنگید و بالاخره در سوم فوریه 1968 به ریاست سازمان آزادی بخش فلسطین موسوم به ساف، متشکل از هشت گروه چریکی مسلح، رسید. عرفات در دهه 1980 م به عنوان یک عنصر سیاسی مطرح، از روش‌های خشونت‌بار چریکی فاصله گرفت. با این حال، حوادث سال 1982 م لبنان و لشکرکشی نیروهای رژیم صهیونیستی به این کشور که مقدمه خلع سلاح عموم فلسطینیان مقیم لبنان و سپس اخراج آنها از این کشور گردید، ضربه بزرگی بر پیکر فتح و وجهه عرفات وارد آورد. عرفات تنها راه خروج خود از انزوا نزد دولت‌های منطقه و جهان را نزدیک شدن هرچه بیشتر به امریکا و رژیم صهیونیستی دید. حاصل تلاش عرفات در این رهگذر و برای بازپس‌گیری اراضی اشغال شده فلسطین، در نهایت به انعقاد قراردادی منجر گشت که تنها سه درصد از خاک فلسطین را در اختیار وی قرار می‌داد، این پیمان با موجی از محکومیت گروه‌های اسلامی در سراسر جهان مواجه شد و عرفات از امضای این قرارداد و قراردادهای مشابه بعدی، سودی برای فلسطینیان به ارمغان نیاورد.

کودتا در پاراگوئه و سرنگونی "اِسْتِروسْنِر" دیکتاتور این کشور (1989 م)
آلفرد اِستروسْنِر، رئیس جمهور سابق پاراگوئه در سال 1954 م با یک کودتا به ریاست جمهوری پاراگوئه دست یافت. وی از این سال تا سال 1988 م، طی هفت بار انتخابات ریاست جمهوری پاراگوئه، خود را منتخب مردم خواند و به مدت 34 سال تمام بر این کشور کوچک امریکای جنوبی حکومت کرد. حکومت آلفردو استروسنر سرانجام در سوم فوریه 1989 م طی یک کودتای نظامی ساقط شد و او مجبور به خروج از کشور گردید. آندرز رودریگز رهبر کودتا که از نظامیان نزدیک استروسنر و از افراد مورد اطمینان او در هیأت رهبری پاراگوئه به شمار می‌رفت، هنگام عزیمت رئیس‌جمهورِ ساقط شده این کشور به شیلی وی را شخصاً تا فرودگاه بدرقه کرد. با سرنگونی استروسنر، ژنرال آندرز فرمانده نیروی زمینی، حکومت را در دست گرفت و بلافاصله فرمان برگزاری انتخابات آزاد را در پاراگوئه صادر کرد. رودریگِز، خود تا سال 1993 م در سمت ریاست جمهوری بود و در این سال، قدرت به دست غیرنظامیان منتقل شد.

درگذشت "یوهان گوتِنْبِرگ" دانشمند آلمانی و مخترع ماشین چاپ (1468 م)
یوهان گوتنبرگْ مبتکر آلمانی و مخترع ماشین حساب در 1398 م در آلمان متولد شد. تا عصر گوتنبرگ، کتاب‌ها با صرف وقت فراوان و زحمت بسیار، با دست نوشته و نسخه برداری می‌شد و در نتیجه، کتاب، هم کم بود و هم گران قیمت. گوتنبرگ تمام توان خود را در راه تکمیل نقشه خود برای عملی ساختن فن چاپ مصروف داشت و پس از یافتن فلز مورد نظر و مرکب مناسب، در سال 1444 م ماشین چاپ سنگی و سپس سُربی را اختراع کرد و گام مهمی درراه ثبت، انتشار و ترویج علوم و معارف در میان مردم برداشت.

گوتنبرگ در اولین کار خود، در 25 ژانویه 1456 م انجیل را در 1282 صفحه به چاپ رساند و تحولی عظیم در این فن ایجاد کرد. هرچند در این میان گوتنبرگ مقروض و ورشکسته شد و دیگران کار او را ادامه دادند، با این حال، این اختراع بزرگ در سراسر جهان مورد استقبال قرار گرفت و نام او را بلندآوازه گردانید. یوهان گوتنبرگ سرانجام در 3 فوریه 1468 م در 70 سالگی درگذشت.
 
برخی دیگر از رویدادهای امروز
1918: ارتش سرخ برای پاسداری از انقلاب روسیه تشکیل شد. دولت انقلاب روسیه همچنین تاسیس یک پلیس امنیتی تحت نام «چکا» را اعلام داشت.
1930: حزب کمونیست ویتنام که اینک زمام امور این کشور را به دست دارد به رهبری دکتر «هو شی مین» فعالیت خود را آغاز کرد.
1962: دولت آمریکا تحریم کامل تجارت با کوبا را به اجرا در آورد.
1966: روادید ورود اتباع ایران به فرانسه لغو شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار