تاسیس کمپانی هند شرقی، آغاز قیام بزرگ مردم چین، شکست "لطفعلی خان زند" از "آقامحمدخان قاجار"، تأسیس دارالتقریب المذاهب الاسلامیه و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 29 ربیع الاول 1435 هجری و 31 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم پهلوی برای ارعاب مردم (1357 ش)

آخرین رژه نمایشی نیروهای مسلح رژیم شاه، به منظور مرعوب کردن مردم مسلمان ایران، در خیابان‌های تهران انجام شد. در جریان این رژه، بسیاری از نظامیان بدنه ارتش با ملت مسلمان و انقلابی ایران، دست اتحاد و همبستگی دادند و به جریان مبارزه با رژیم رو به زوال شاه پیوستند.

از سوی دیگر خبرگزاری‌ها اعلام کردند که حضرت امام خمینی (ره)، ساعت 3/30 دقیقه بامداد به وقت تهران از پاریس به سوی ایران پرواز خواهد کرد و در ساعت 9/30 دقیقه صبح دوازدهم بهمن به تهران خواهد رسید. با اعلام این خبر، مردم مسلمان ایران برای استقبال از رهبر محبوب خود به خیابان‌ها ریختند

خروج اتباع کشورهای خارجی از کشور در جریان فراگیری انقلاب اسلامی ایران (1357 ش)
به دنبال بروز حوادث ضد آمریکایی و ترس از احتمال بروز آشوب به هنگام ورود امام خمینی به ایران، دولت آمریکا به کلیه مقامات دولتی این کشور که حضورشان در ایران ضرورت نداشت دستور خروج داد و از سایر آمریکاییان نیز خواست کشور را ترک کنند. همچنین علاوه بر ناامنی، کمبود سوخت منازل، بد شدن شرایط زندگی و متوقف شدن تقریباً همه فعالیت های تجاری، از جمله علل ترک ایران توسط آمریکاییان به شمار می‌رفت. اکثر خارج شدگان را اتباع کشورهای آمریکایی و اروپایی تشکیل می‌دادند که در این روز در حدود ده هزار آمریکایی با چندین هواپیمای نظامی، ایران را ترک کردند. در ادامه این روند، تا روز چهاردهم بهمن، سی و پنج هزار نفر از آمریکاییان مقیم ایران به کشورشان بازگشتند.

برخورد مسلحانه در خیابان غفاری تهران (1350 ش)
مأمورین در تعقیب دو نفر از افراد متواری که اخیراً به انفجار بمب در بعضی نقاط تهران متهم بودند در خیابان غفاری برخورد مسلحانه پیدا کردند و در نتیجه یکی از آنان به نام احمد رضائی کشته شد و یکی دیگر دستگیر شد

رادیو کلن خبر داد: یکانهای نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند. (1357 ش)
تانکها و زره پوشها در حالی که عبارت (زنده باد شاه) بر روی آنها نقش بسته بود در خیابانهای مهم تهران به راه افتادند

شکست "لطفعلی خان زند" از "آقامحمدخان قاجار" (1209 ق)
پس از مرگ (کریم خان زند) بین امرای او اختلاف افتاد تا این که در سال 1203 ق، پادشاهی، به لطفعلی خان زند رسید. در 1204 آقا محمد خان قاجار قصد تسخیر شیراز، پایتخت زندیه را نمود. در این میان لطفعلی خان فرار کرد و بعدها بار دیگر به آن شهر بازگشت. در 1206 آقامحمدخان خود، به دفع لطفعلی خان آمد که وی به کرمان گریخت. پس از سقوط شهر توسط آقامحمدخان، خانِ زند به بم رفت و بر اثر خیانت یکی از هوادارنش، به دست آقامحمدخان قاجار گرفتار شد. دو چشم خان زند توسط دستان خان قاجار از حدقه بیرون آورده شد و پس از شکنجه‌های وحشتناک، او را در 1209 ق در تهران به قتل رساندند. قبر وی در امامزاده زیدِ تهران واقع است.

تولد "میرسید محمد بقاء" شاعر و خوشنویس (1331 ق)
میرسید محمد بقاء از شاعران و خوشنویسان نامدار قرن چهاردهم هجری بدرود حیات گفت. وی در ذیحجه سال 1257 هجری متولد شد و پس از کسب کمالات معنوی در شعر و هنر خوشنویسی استعداد و نبوغ هنری خود را آشکار ساخت. میرسیدمحمد دراشعار خود به بقاء تخلص می کرد و در خوشنویسی به اشرف الکتاب؛ و شرفُ المعالی شهره بود. از جمله آثار این هنرمند خطاط می توان به دیوان اشعار و کتاب هاشمیه اشاره کرد.

درگذشت عالم و فقیه وارسته آیت‌اللَّه "سیدمحمد فیروزآبادی" (1345 ق)
سید محمد یزدی فیروزآبادی نجفی، عالم و عابد، فاضل و فقیه، مجتهد امامی و از شاگردان آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به شمار می‌رود. وی مرجع تقلید جمعی از شیعیان بود. سرانجام این عالم ربانی در شب آخر ربیع‌الاول سال 1345 ق در سامرا وفات یافت و جنازه‌ی شریفش به نجف اشرف منتقل شد. جامع الکَلِم فی حُکمِ اللِّباسِ المشکوک از اوست.

تأسیس دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه در قاهره (1366 ق)
در چنین روزی در سال 1366 ه ق دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه در قاهره مصر تاسیس شد. این موسسه در جهت تقریب و نزدیکی مذاهب اسلامی و به همت حضرت آیت الله بروجردی و شیخ محمد شلتوت گام به عرصه فعالیت نهاد.البته پیشتر افرادی چون سید جمال الدین اسد آبادی مشهور به افغانی و شیخ محمد عبده، شیخ محمد حسین کاشف الغطاء و شیخ عبد المجید سلیم، و شیخ محمد تقی قمی در این حوزه به تبادل نظر و اندیشه پرداخته بودند.

پس از تاسیس «دار التقریب بین المذاهب الاسلامیه» مجله «رسالة الاسلام» منتشر شد. در این مجله مقالات علمی ارزشمندی از مذاهب مختلف چاپ می شد. تالیف و تحقیق در حوزه آراء مذاهب اسلامی در مسایل مختلف فقهی و تدوین مجموعه قواعد فقهی جدید از دیگر فعالیت های این مجموعه علمی است.

درگذشت آیت اللَّه حاج آقا حسین شاهرودی (1410 ق)
آیت الله حاج آقا حسین موسوی شاهرودی در سال ۱۳۱۵ قمری در یکی از روستاهای شاهرود به نام ابرسج به دنیا آمد. آیت الله حاج آقا حسین شاهرودی پس از نیل به درجه اجتهاد از عراق به ایران مراجعت کرد و در شهر مقدس مشهد رحل اقامت افکند. زهد ایشان زبانزد خاص و عام بود. وی رژیم پهلوی را فاسد می دانست و در راه براندازی آن همواره در راهپیمایی ها و تجمعات شرکت می کرد. ایشان علاقه بسیاری به مرحوم امام خمینی داشت و مخالفت با مرحوم امام را از هیچ کسی نمی پذیرفت و معتقد بود، امام احیاگر اسلام و انقلاب اسلامی هدیه ای از طرف پروردگار به ملت ایران است. آیت الله حاج آقا حسین شاهرودی سرانجام پس از مدتی بیماری و کسالت، در روز ۲۹ ربیع الاول سال ۱۴۱۰ قمری برابر با هشتم آبان ۱۳۶۸ شمسی در مشهد درگذشت و پس از یک تشییع باشکوه در دارالسیاده حرم مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد.

آغاز قیام بزرگ مردم چین علیه خاندان سلطنتی این کشور (1850 م)
قیام بزرگ مردم چین با نام شورش تای‌پینگ‌ها یا اراده خلق‌ها، حاصل اوضاع نابسامان روستائیان و فقر شدید حاکم بر اجتماع بود که در اثر استعمار خارجی و حکومت خاندان بی‌کفایت "منچو" به اوج خود رسیده بود. این قیام تحت عنوان فرمان الهی، به منظور سرنگونی خاندان منچو آغاز شد. خواسته‌های اصلی مردم چین در این قیام که در 31 ژانویه 1850 م شروع شد، تقسیم عادلانه زمین، برابری زن و مرد و برقراری اصول برادری بود. این قیام 14 سال طول کشید و قسمت اعظم بخش جنوبی چین را دربرگرفت. قیام اراده خلق‌ها سرانجام با به جای گذاشتن تعداد فراوانی کشته، با مداخله انگلیس و فرانسه و حمایت آنان از فئودال‌های چین و خاندان‌منچو سرکوب شد.

مرگ "فریدریش روکرت" ادیب و مستشرق برجسته آلمانی (1866 م)
فریدریش روکرت، زبان شناس زبان‌های هند و اروپایی، در نوزدهم مه 1788 م در آلمان به دنیا آمد. روکرت از سال 1811 م به تدریس در دانشگاه‌های آلمان مشغول شد. او از پیش‌گامان شاعران آلمان به شمار می‌رود. تسلط شگفت انگیز روکرت به زبان آلمانی، او را در سرودن اشعار مختلفی در سبک‌های گوناگون و قالب‌های مختلف شرقی و غربی توانا کرده است. وی در ترجمه برخی آثار از عربی به آلمانی، تمامی سجع‌ها، ضرب‌آهنگ‌ها، لفاظی‌ها، آرایه‌های بدیع، ایهامات لفظی و بالاخره همه ترفندهای ادبیِ به کار رفته در اصلِ اثر را به کار می‌برد، به‌طوری که برخی آثار ترجمه‌ای او، از شگفتی‌های ادبیِ تاریخ ادبیات اروپا به شمار می‌روند. روکرت هم‌چنین درتمام انواع شعر به ویژه غزل و حماسه‌سرایی مهارت داشته و در سبک ادبی، پیرو شیوه رمانتیک یا داستانی و افسانه‌ای بود. از روکرت آثار متعددی برجای مانده که ترجمه منتخبی از قرآن، ترجمه آزاد از برخی غزلیات حافظ و حماسه رستم و سهراب از آن جمله‌اند. فریدریش روکرت سرانجام در 31 ژانویه 1866 م در 78 سالگی درگذشت.

پرتاب اولین ماهواره زمینی امریکا به فضا به منظور رقابت فضایی با شوروی (1958 م)
رقابت ایجاد شده بین دو قدرت فضائی آن زمان، ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، آمریکا را بر آن داشت که اکسپلورر 1 را به عنوان اولین ماهواره این کشور در مدار قرار دهد. (31 ژانویه 1958)

روز ملی و استقلال نائورو (1968 م)
جمهوری نائورو با بیش از 21 کیلومتر مربع در قاره اقیانوسیه در شمال جزایر سلیمان و در قسمت جنوبی خط استوا واقع شده است. این جزیره جمعیتی در حدود 12 هزار نفر دارد و پایتخت آن شهر یارن است. اکثریت مردم نائورو پیرو آیین مسیحیت می‌باشند. حدود 70% مردم نائورو ملیت نائورویی دارند و بقیه از ملیت‌های چینی، کیریباتی و فیلیپینی هستند. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت این کشور تا سال 2020 م در حدود 17 هزار نفر باشد. واحد پول این کشور کوچک دلار استرالیا می‌باشد. این جزیره از سال 1888 م تحت تسلط قوای آلمان بود و پس از جنگ جهانی اول به دست قوای استرالیا افتاد. هر چند دولت استرالیا قصد داشت تا با انتقال مردم این جزیره به نقطه‌ای دیگر، معادن غنی فسفات آن را در اختیار گیرد ولی این عمل با مخالفت ساکنان نائورو روبرو گردید و استرالیا استقلال آن را در آخرین روز ژانویه سال 1968 م به رسمیت شناخت. نائورو کوچک‌ترین جمهوری جهان است ولی از لحاظ درآمد سرانه، یکی از بالاترین ارقام را در جهان دارا می‌باشد.

تأسیس کمپانی هند شرقی توسط استعمار انگلستان در شبه قاره هند (1599 م)
پس از آن‌که سال‌ها از استعمار مناطق شرق آسیا توسط هلندی‌ها می‌گذشت و آنان انحصار تجارت ادویه اروپا را به خاطر روابط خویش با اندونزی در دست داشتند، دولت استعماری بریتانیا تصمیم گرفت با تأسیس شرکتی، خود به تجارت در آسیا بپردازد. از این رو اولین کمپانی هند شرقی انگلیس در سرزمین هندوستان به دستور الیزابت اول، ملکه وقت انگلیس در آخرین روز ژانویه 1599 م تأسیس شد. این کمپانی پایه‌های سلطه استعماری بریتانیا بر مناطق زرخیز جنوب آسیا را تحکیم کرد و از آن پس، کلیه عملیات استعماری و روابط سلطه‌گرانه انگلیس با ملل جنوب آسیا، از طریق کمپانی هند شرقی انجام می‌شد.

پس از انگلیس، کشورهایی چون هلند، پرتغال و فرانسه نیز با اهداف استعماری، راهی شبه قاره هند شدند. نفوذ و سلطه عمیق انگلیس بر هند، پس از گذشت سه قرن از تأسیس این کمپانی، موجب شد تا هند بخشی از انگلستان اعلام شود و ملکه ویکتوریا به عنوان امپراتوریس هند و انگلیس، تاج‌گذاری نماید. این دوران، دوران غارت مردم هند توسط انگلستان محسوب می‌شود که در پوشش روابط اقتصادی و تجارت و بازرگانی، زمینه‌ساز نفوذ سیاسی در این سرزمین گردید.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1448: «یانوس هون یادی» رئیس کشور هنگری (مجارستان) به سلطان عثمانی اخطار کرد دست خود را از اروپا کوتاه کند.
1865: اصلاحیه سیزدهم قانون اساسی آمریکا برده داری را در این کشور به هر شکل غیر قانونی اعلام کرد.
1886: کارل بنز نخستین اتومبیل را که با قدرت انفجاری بنزین بکار می افتاد در کارلسروهه آلمان آزمایش کرد و به معرض تماشا قرار داد.
1908: محقق الدوله یکی از نمایندگان مجلس شورای ملی در خانه اش در تهران با شلیک گلوله خودکشی کرد.
1937: تروتسکی و نزدیکانش از شوروی اخراج شدند. وی موسس ارتش سرخ و از یاران نزدیک لنین بود.
1942: نیروهای مشترک آلمان و ایتالیا شهر بن غازی در لیبی را از دست انگلیسی ها خارج کردند. بن غازی قبلا دردست ایتالیایی ها بود که انگلیسی ها آن را متصرف شده بودند.
1944: 285 بمب افکن آلمانی لندن را بمباران کردند.
1945: «ادی سلاویک» نظامی آمریکایی به جرم فرار از خدمت ارتش اعدام شد. پس از جنگهای داخلی آمریکا که تا آن زمان 80 سال از آنها می گذشت، این نخستین بار بود که یک نظامی آمریکایی به این جرم اعدام می شد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار