آغاز دوران صدراعظمی "آدولف هیتلر"، ترور "مهاتما گاندی"، تولد آتاتورک بنیان‌گذار جمهوری لائیک ترکیه، انقراض سلسله‌ی ساسانیان، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  10 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 28 ربیع الاول 1435 هجری و 30 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

واکنش شدید مسؤولان جمهوری اسلامی ایران علیه تهدیدات گستاخانه رییس جمهور آمریکا (1381 ش)

پس از آن که جرج بوشِ پسر، رییس جمهور وقت آمریکا پس از بارها اظهارات مداخله‌جویانه، طی سخنان رسمی، تصویری ستیزه‌گر و نظامی‌گرا از رفتار آتی این کشور در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی ترسیم کرد، به طور گستاخانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدید نمود. وی جمهوری اسلامی را در زمره کشورهای محور شرارت توصیف نمود و ایران، عراق و کره شمالی را به حمله نظامی تهدید کرد.

بوش اضافه کرد که این کشورها، یک محور شرارت را تشکیل داده‌اند که صلح جهانی را تهدید می‌کند. بوش و مقامات کاخ سفید با ادعاهای گوناگون تلاش می‌کردند تا نقش جمهوری اسلامی ایران را در تحولات افغانستان مخرب جلوه داده و از این طریق، زمینه و ذهنیت منفی را در شرایط حساس منطقه برای جهانیان به وجود آورند. این ادعاهای پوچ رییس جمهور آمریکا، با واکنش شدید مسؤولان عالی رتبه نظام اسلامی مواجه گردید و با رد سخنان بوش، اظهارات او را بی‌اساس خواندند.

فروش تانک از سوی چین به عراق در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران (1361 ش)
چین به منظور حفظ توازن در جنگ در دسامبر 1982 (آذرماه 1361) قریب به صد فروند جت جنگنده اف ــ 6 با کشتی در اختیار عراق قرار داد و در ژانویه 1983 (دی‌ماه 1361) بر اساس یک معامله یک دلاری، دویست‌وشصت تانک تی ــ 69 مجهز به فاصله‌یاب لیزری و تجهیزات اشعه مادون قرمز دید در شب به عراق فروخت.

موافقت آمریکا با اعطای وام 47 میلیون دلاری به عراق در اوج جنگ با جمهوری اسلامی ایران (1363 ش)
آمریکا در طول جنگ، بارها با حمایت تبلیغاتی و تسلیحاتی خود از عراق، سعی در روحیه بخشی به رژیم بعث بود. اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به موازات افزایش پیش‌روی نیروی ایران در مواضع عراقی‌ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران و شکست عراق تشدید شده و گسترش می‌یافت. آمریکا در طول جنگ بارها اطلاعات فوق‌العاده محرمانه‌ای را که از مراکز استراتژیک ایران توسط ابزارهای جاسوسی به دست می‌آورد در اختیار عراق قرار می‌داد و رژیم بعث را به حمله به تأسیسات اقتصادی و حیاتی ایران تشویق می‌نمود. آمریکا طی سال‌های 1361 تا 1366، معادل یک و نیم میلیارد دلار تجهیزات الکترونیکی، انواع ماشین آلات، دستگاه‌های حساس و رایانه‌های فوق‌العاده قوی در زمینه تولید سلاح‌های شیمیایی، موشکی و هسته‌ای را به دولت عراق فروخت. در طول جنگ، شرکت‌های آمریکا به طور قانونی و غیرقانونی، نوعی فن‌آوری را در اختیار دولت عراق قرار داده بودند که این کشور را قادر می‌ساخت تا برنامه‌های ساخت پیشرفته‌ترین جنگ افزارهای نظامی را ادامه دهد.

رحلت آیت اللَّه "سید ضیاءالدین علامه فانی اصفهانی" (1377 ش)
آیت‌اللَّه سیدضیاءالدین علامه فانی اصفهانی در حدود سال 1290 ش در اصفهان به دنیا آمد. وی در 37 سالگی مجبور به مهاجرت به عتبات عالیات شد. علامه فانی در نجف از دروس خارج آیات عظام: سید عبدالهادی شیرازی، سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی و دیگران استفاده برد واز آنان اجازه اجتهاد و روایت گرفت. وی در نجف بر اثر ملازمت و تماس دائم با محقق فرزانه، آقابزرگ تهرانی و استفاده از محضر او، در فنون کتابشناسی و رجال موفق به نوشتن آثار ارزشمندی گردید. استاد علامه، پس از ده سال توقف در نجف به اصفهان بازگشت و به انجام امور دینی و حل مشکلات مردم همت گماشت. از آیت اللَّه علامه فانی اصفهانی آثار متعددی بر جای مانده که برخی از آن‌ها از این قرارند: تفسیر ضیاء، تحقیق کتاب الوافی در شانزده جلد و تحقیق مجمع الرجال در هفت جلد. استاد علامه فانی اصفهانی سرانجام در دهم بهمن 1377 ش برابر با 14 شوال 1419 ق بر اثر شدت بیماری در 87 سالگی چشم از جهان فروبست و پس از تشییعی باشکوه، در جوار مزار علامه مجلسی به خاک سپرده شد.

شکست ایرانیان از مسلمانان و انقراض سلسله‌ی ساسانیان در زمان خلیفه سوم (31 ق)
یزدگرد سوم پادشاه ساسانی در سال 31 هجری قمری به مرو آمد تا در آنجا به جمع سپاه مشغول شود و از خاقان ترک و امرای کاشغر و بلاد دیگر حدود چین شرقی کمک بگیرد. اما ماهویه، مرزبان شهر مرو که به تفریط در اموال دیوان متهم شده بود، چند نفر را به مقرّ یزدگرد فرستاد. یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی توسط این افراد کشته شد و سلسله‌ی ساسانی انقراض یافت. در این زمان بود که سپاهیان اسلام برای نشر این آیین الهی به ایران وارد شده و دستگاه شاهنشاهی ساسانی را درهم کوبیدند. عدم ثبات اوضاع داخلی ایران، تعصُّب شدید موبدان، بی‌عدالتی و ظلم بی‌حدّ بزرگان و دولتیان بر مردم، شیوع بیماری‌های خانمان برانداز مثل وبا و طاعون، اختلاف شدید طبقاتی و مسایل دیگری از این قبیل و نیز ویژگی‌های ممتاز اسلام، سقوط پادشاهی ساسانیان را سرعت بخشید.

تصرف شهر بغداد توسط شاه عباس صفوی و شکست امپراتوری عثمانی (1033 ق)
آخرین جنگ‌های شاه عباس صفوی با عثمانی بین سال‌های 1032 و 1034 ق بر سر تسخیر بغداد روی داد. در این جنگ‌ها بغداد نیز به تصرف ایران درآمد و شاه عباس به زیارت عتبات عالیات رفت و به تعمیر و بازسازی قبور مطهر ائمه در عراق پرداخت.

تولد "جان میلتون" شاعر و نویسنده بزرگ انگلیسی (1608 م)
جان میلْتون، شاعر بزرگ قرن هجدهم انگلستان، در سی‌ام ژانویه 1608 م در لندن به دنیا آمد. میلتون در سال 1660 م، کور و خسته و نومید، اثر جاویدانش با نام بهشت گمشده را سرود. وی در این اثر، داستان عصیان شیطان در برابر خدا و سرگذشت آدم و حوا را به منظور توجیه مشیت الهی نسبت به بشر باز می‌گوید. این اثر، یکی از بزرگ‌ترین حماسه‌های منظوم جهان به شمار می‌رود و از لحاظ استحکام کلام، در ادبیات انگلیس بی‌نظیر است، به طوری که میلتون را پس از شکسپیر، در ردیف اول قرار می‌دهد. ویژگی شعر میلتون، در استحکام، صراحت و ظرافت آنهاست. نثر میلتون نیز بسیار فصیح و استوار است و هنر نمایشی او نیز در حد قابل قبولی قرار دارد. نفوذ عظیم میلتون در آثار نویسندگان انگلیسی و آلمانی نیز به خوبی دیده می‌شود. به طور کلی، شعر میلتون، ثمره وقوف کامل او بر ادبیات یونانی و لاتینی است که بر اثر استعداد و نبوغ خاص شاعر، به ادبیات انگلیسی می‌پیوندد و با آن تکامل می‌یابد. میلتون آثار دیگری نیز دارد که بهشت بازیافته، روح شادمان و روح اندوهناک نیز از آثار معتبر جهان به شمار می‌روند. جان میلتون سرانجام در هشتم نوامبر 1674 م در شصت‌وشش سالگی درگذشت، در حالی که هرگز نتوانست آن‌چه را می‌خواست، به چشم ببیند.

آغاز دوران صدراعظمی "آدولف هیتلر" دیکتاتور نژادپرست آلمانی (1933 م)
آدولف هیتلر صدراعظم مستبد آلمان در سال 1925 م حزب ناسیونال سوسیالیست معروف به حزب نازی را که به تعصب شدید نژادی مشهور شد، تأسیس کرد. این حزب در انتخابات سال 1930 م، 107 کرسی از پارلمان آلمان موسوم به رایشْتاگ را به دست آورد. هیتلر از این پس درصدد برآمد تا در انتخابات ریاست جمهوری آلمان نیز شرکت کند. وی در انتخابات پارلمانی تابستان 1932 م مقام اول را به دست آورد. روز سی‌ام ژانویه 1933 م، هیندن‌بورگ حکم صدراعظمی هیتلر را امضا کرد.

 هیتلر از آن پس قدرت را در آلمان به دست گرفت و حکومت دیکتاتوری خود را آغاز کرد. با مرگ هیندن‌بورگ در اوت سال بعد، هیتلر مقام صدر اعظمی و ریاست جمهوری را در هم ادغام کرد و خود را رهبر این کشور نامید. وی با ایجاد سازمان مخوف امنیتی با نام مخفف اِس اِس و تأسیس شکنجه‌گاه‌های بزرگ، مخالفان خود را روانه اردوگاه‌های کار اجباری کرد. این دیکتاتور قدرت طلب و زورگو، در پی به دست آوردن سرزمین‌های بیشتر، جنگ جهانی و خانمانسوز دوم را به راه انداخت و میلیون‌ها انسان را قربانی اهداف نژاد پرستانه خود کرد. سرانجام با شکست آلمان و متحدانش از نیروهای متفقین آدولف هیتلر دست به خودکشی زد و به جنایات ننگین خود خاتمه داد.

مرگ "هاینریش هاینه" ادیب و شاعر بزرگ آلمانی (1856 م)
هایْنْریش هایْنِه، در اول ژوئیه سال 1797 م در آلمان به دنیا آمد. هاینه در 16 سالگی نخستین شعر خود را سرود و از آن پس وارد عرصه شعر و شاعری گردید. ناکامی‌های عاطفی هاینه در طول زندگی، باعث شد تا او بزرگ‌ترین اثر ادبی خود و یکی از شاه‌کارهای شعری جهان یعنی قطعه معروف "اینتر متسو" را به وجود آورد. هاینه پس از چند سال اقامت در آلمان، این سرزمین را ترک کرد و برای همیشه در فرانسه سکونت یافت. هاینه شاعری رمانتیک بود و تار و پود حیاتش، از عشق و غم ساخته شده بود، به طوری که شاید هیچ شاعری در این باره به پای هاینه نرسد. بیسمارک، صدر اعظم آلمان، با همه دشمنی که با طرز فکر هاینه داشت، او را بزرگ‌ترین شاعر غزل‌سرای آلمان می‌خواند. هم‌چنین در خارج از آلمان نیز اشعار هیچ شاعر آلمانی به اندازه اشعار هاینه ترجمه نشده است. هاینریش هاینه را برجسته‌ترین مظهر ظرافت و ذوق در میان شعرای آلمان نامیده‌اند و از لحاظ نغمه‌سرایی، هیچ شاعری به قدرت او نمی‌رسد. از هاینه آثار متعددی بر جای مانده که ترانه‌ها در چهار جلد، تصاویر سفر در چهار جلد، رُمانس‌ها و اعترافات از آن جمله‌اند. هاینریش هاینه سرانجام در سی‌ام ژانویه 1856 م در 59 سالگی درگذشت.

تولد "مصطفی کمال آتاتورک" بنیان‌گذار جمهوری لائیک ترکیه (1881 م)
مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک به معنی پدر ترک‌ها در 30 ژانویه سال 1881 م به دنیا آمد. آتاتورک پس از جنگ جهانی اول در رأس افسران جوان ناسیونالیست، طی کودتایی امپراتوری عثمانی را منحل کرد و با تشکیل دولت موقت انقلابی در آنکارا، جمهوری ترکیه را بنا نهاد. مصطفی کمال سپس، سلطنت و خلافت را در امپراتوری عثمانی که جز سرزمین کنونی ترکیه چیزی از آن باقی نمانده بود لغو کرد و در سال 1923 م به عنوان اولین رئیس‌جمهور ترکیه انتخاب شد. سیاست کلی داخلی و خارجی حکومت آتاتورک عبارت بود از جدایی دین از سیاست، تأسیس حکومت لائیک در ترکیه، ایجاد نظام حقوقی و قضایی اروپایی در این کشور، اتخاذ سیاست بی‌طرفی در مناسبات بین‌المللی ترکیه به منظور حفظ استقلال کشور، پایه‌ریزی صنایع جدید مطابق الگوهای غربی، ترویج فرهنگ اروپایی و اتکا بر ناسیونالیسم و ملی گرایی ترکی. جمهوری ترکیه در مدت کوتاهی به دیکتاتوری کامل مبدل شد. با این حال آتاتورک سعی می‌کرد در سیاست خارجی، خود را فردی صلح‌جو نشان دهد و به همین سبب، قراردادها و پیمان‌های دوستی متعددی را با کشورهای جهان به امضا رسانید. آتاتورک چهار بار به ریاست جمهوری ترکیه انتخاب شد و سرانجام پس از پانزده سال زمام‌داری، در دهم نوامبر 1938 م در 57 سالگی درگذشت.

تولد "فرانکْلین روزوِلْتْ" سی و دومین رئیس جمهور امریکا (1882 م)
فرانکلین دلانو روزولت، که یکی از اقوام دور تئودور روزولت می باشد، در 30 ژانویه 1882 در نزدیکی یوکیبسی نیویورک به متولد شد. دانشگاههای هاروارد و کلمبیا به تحصیل حقوق پرداخت و خدمات سیاسیش را از دستگاه قانونگذاری نیویورک آغاز کرد و به زودی به معاونت وزارت دریاداری رسید. در سال 1920 از طرف حزب دموکرات نامزد ریاست جمهوری گردید. اما سال بعد به علت بیماری فلج از عرصه‌ی سیاست خارج شد، تا پس از 8 سال که بالاخره بهبودی حاصل نمود دوباره وارد کارهای سیاسی شد و فرماندار نیویورک گردید. در 1933 براثر فعالیتهای و ابراز لیاقتهای پی در پی رئیس جمهور شد و از همان اوان به اصلاح اوضاع وخیم اقتصادی پرداخت و چون در انجام نقشه های خود که (آئین جدید) معروف است کامیاب گردید چهاربار پیاپی به ریاست جمهوری انتخاب گردید که در امریکا هرگز سابقه نداشته است. در 12 آوریل سال 1945 یعنی سه هفته قبل از شکست قطعی نازی ها، در (وارم اسپرینگ) جورجیا در گذشت.

ترور "مهاتما گاندی" رهبر آزادی خواه و استعمار ستیز هند (1948 م)
موهنداس کرام چاند معروف به مهاتْما گاندی معمار استقلال هندوستان در 12 اکتبر 1869 م در سواحل غربی هند به دنیا آمد. وی در سال 1915 م به هند بازگشت و پس از عضویت در حزب کنگره هند، به رهبری آن انتخاب شد. در این زمان، گاندی به عنوان یک رهبر مردمی، مبارزه سیاسی آرامی را با استعمار انگلیس در هند آغاز کرد که به مقاومت منفی معروف شد. نهضتی که گاندی آن را تبلیغ می‌کرد مبتنی بر عدم خشونت، تمرد از قوانین استعمارگران، عدم تقبّل پُست‌های دولتی، عدم همکاری با مأموران انگلیسی و تحریم کالاهای بریتانیایی بود. اصل مقاومت منفی گاندی متضمن دو هدف اصلی بود. اول، مبارزه با سلطه انگلیسی‌ها، دوم، بازگشت به سنت‌های اصیل هندی و کنار نهادن رسوم و تعصبات فرقه‌ای. این مبارزه تا سال 1922 م ادامه یافت و در این مدت، بریتانیا با وجود تمام دسیسه‌هایی که صورت داد، ضربات شدیدی را از نظر اقتصادی و سیاسی متحمل شد.

گاندی در طی مبارزات خود چهار بار دستگیر و زندانی شد و در مدت بازداشت با دست زدن به اعتصاب غذا، به هیجان عمومی علیه انگلیسی‌ها دامن زد. پس از آخرین بازداشت گاندی، موج اعتراضات و تظاهراتی هندوستان را فرا گرفت که انگلیسی‌ها برای آرام کردن اوضاع، چاره‌ای جز مصالحه و اعطای استقلال هند نیافتند. مهاتما گاندی کمتر از شش ماه پس از اعلام استقلال هند به دست یک هندوی متعصب افراطی که مخالف روش‌های صلح‌جویانه او بود و قبول تقسیم هندوستان را خیانت به شمار می‌آورد، در سی‌ام ژانویه 1948 م در هفتادونه سالگی به قتل رسید. او به پاس رهبری مردم محروم هند در مبارزه با دولت استعمارگر انگلستان به "مهاتْما" یعنی دارای روحِ بزرگ معروف شد.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1929: رضاشاه برای تقویت بنیه نظامی ارتش شش میلیون تومان اسلحه از خارج خرید.
1991: در خفجه واقع در شرق کشور سعودی میان نیروهای عراقی که از روز پیش از این، به این منطقه حمله ور شده بودند و نیروهای ائتلاف نبردی سخت جریان داشت که در چند مورد به صورت زد و خورد ساختمان به ساختمان درآمده بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار