پدیده فراگیر زندگی مجردی به عنوان یک زنگ خطر، فرهنگی، اجتماعی و فردی است که خانواده‌ها باید آن را جدی بگیرند.

حسن شهبازی کارشناس امور مسائل ازدواج و بهداشت خانواده درباره پدیده زندگی مجردی در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: علت اصلی گرایش افراد به زندگی مجردی، به تاخیر افتادن ازدواج جوانان مشکلاتی مانند بیکاری، تامین مسکن مناسب، پرداخت هزینه‌ مهریه بالا و ... است.

در این پدیده فرد از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرنیته در حرکت است. درزندگی سنتی نهاد خانواده خصوصا والدین، هدف اول را برای تصمیم گیری در زندگی فرزندان دارد، در صورتی که زندگی مدرنیته، خانواده‌های مدرنیته و روشنفکر فضای بسیار باز و گسترده‌ای را برای فرزندان فراهم می‌کنند که این خود باعث گرایش فرزندان به زندگی مجردی است.
این کارشناس درباره اشتغال متفاوت فرهنگی، قومی و طبقه بندی اجتماعی جوانان در روی آوردن آنان به زندگی مجردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در جامعه ما بیشتر جوانان به بهانه ادامه تحصیل از شهر و خانواده خود جدا شوند و این اولین قدم در روی آوردن آن‌ها به زندگی مجردی در سال‌های بعد است.

وی همچنین در ادامه تصریح کرد: علل اصلی این پدیده از خانواده‌ها سرچشمه میگیرد ، زیرا بسیاری از پدران و مادران خانواده‌ها به ظاهر روشنفکر و مرفه بیشتر اوقات خود را خارج از خانه می‌گذرانند و به شکل خاص و مشخص زمانی را در کنار هم بودن و با هم گفتگو کردن اختصاص نمی‌دهند این خود اولین گام استقلال طلبی افراد برای تنها زندگی کردن و دور از خانواده است.
این کارشناس ادامه داد: فراهم کردن شرایطی همچون خانه مجردی زنگ خطری بزرگ برای جوانان از لحاظ اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی است.

شهبازی درباره راه کارهای مناسب برای کاهش این پدیده گفت: راه درمان برای کاهش دادن این پدیده مخرب جامعه این است که جوانان را تشویق به ازدواج زود هنگام کنیم، علاوه بر  آن معرفی الگوهای اسلامی و نیز فرهنگ سازی این زمینه به جای الگوهای غربی ایجاد تقویت فرهنگ جمعی در خانواده‌ها، گسترش فرهنگ احترام و صمیمیت میان خانواده‌ها از طریق تلویزیون و مطبوعات و... به کاهش امر پدیده زندگی مجردی در جوانان کمک شایانی می‌کند.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: خانواده ، اجتماعی ، زندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار