معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در نشست مشترک آمایش آموزش، پژوهش و فناوری با نمایندگان مردم استانهای آذربایجان شرقی و غربی در مجلس شورای اسلامی، بر تشکیل اتاق های فکر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار داشنگاهی باشگاه خبرنگاران، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی واجتماعی وزیر علوم  با تأکید بر استقرار نظام برنامه ریزی، نظارت مستمر و ارزیابی فعالیتهای فرهنگی، اهتمام به اسلامی شدن دانشگاهها (با اولویت تقویت بینش، فرهنگ و رفتار اسلامی – انقلابی)، طراحی و توسعه دوره های آموزشی و فرایندهای مرتبط با تقویت فرهنگی جامعه هدف در بخش آموزش عالی، مشارکت فعال و مؤثر در بخش حوزه های مجازی، ساماندهی و هدایت اوقات فراغت متناسب با مقتضیات روز، تعامل نظام مند و هدف دار با سازمانها  و نهادهای فرهنگی، اصلاح و تقویت ساختار و سازماندهی نظام اداری و تشکیل معاونت فرهنگی و اجتماعی در دانشگاهها را از جمله مبانی و اولویتهای معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برشمرد.

وی افزود: زمینه سازی، توسعه و ساماندهی فعالیتهای جمعی دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان)، طراحی و انجام پژوهش ها و مطالعات متناسب با نیازها در برنامه ریزی ها و فعالیتهای فرهنگی، توسعه حضور و مشارکت فرهنگی بانوان مبتنی بر الگوی ارزشی زن مسلمان، تقویت و تسهیل فرآیند جامعه پذیری سیاسی دانشجویان و تشکیل اتاق های فکر اساتید در دانشگاه های اصلی هر استان نیز از برنامه های اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم می باشد.

هاشمی تصریح کرد: اعتقاد داریم اسلامی شدن دانشگاهها باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود و به جد تأکید دارم که تصویری که از دانشگاه اسلامی تا به اکنون ارائه شده تصویر نادرستی بوده و باعث شده تا جایگاه آن به درستی ارائه نشود و با اتکا به سند دانشگاه اسلامی و با همکاری با همه نهادهای ذیربط سعی می کنیم آن را در مسیر درست پیش ببریم.

وی تصریح کرد : در دانشگاههای تبریز و ارومیه اتاق های فکر تشکیل می شود تا اساتید صاحب نظر و دانشگاه های مختلف این دو استان بتوانند ایده هایشان را راجع به مسائل استان و مسائل ملی بیان کنند تا این ایده ها جمع بندی و در جهت تقویت حوزه فرهنگی و جذب اعتبارات و فضای فیزیکی به سطوح عالی مدیریتی منعکس شود .

هاشمی در مورد دانشگاه های اصلی دو استان آذربایجان شرقی و غربی خاطر نشان کرد: تعداد انجمن های علمی دانشگاههای آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب 120 و 51 انجمن علمی دانشجویی می باشد و تعداد کانون های فرهنگی دانشگاه های آذربایجان شرقی 52 کانون و در دانشگاه های آذربایجان غربی 15 کانون است.

وی تعداد نشریات دانشجویی در دانشگاه های دولتی استان آذربایجان شرقی را 161 نشریه اعلام کرد و افزود: تعداد نشریات دانشجویی در استان آذربایجان غربی 32 نشریه است و تعداد تشکلهای اسلامی دانشجویی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی به ترتیب 13 و 5 تشکل می باشد.
 هاشمی به 15 کرسی آزاد اندیشی برگزار شده در سال تحصیلی 92- 91 در دانشگاه تبریز اشاره کرد و گفت: نتایج ارزیابی فرهنگی انجام شده در دانشگاههای استان آذربایجان غربی نیز در طول سال تحصیلی گذشته نشان می دهد در دانشگاه ارومیه 3 کرسی و در دانشگاه صنعتی ارومیه 15 کرسی آزاداندیشی برگزار شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه کرسی های آزاداندیشی جلساتی هستند که به بررسی یک سئوال اصلی و جدی که دیدگاه های مختلفی درخصوص آن وجود دارد می پردازد اظهار داشت : با توجه به تأکیداتی که مقام معظم رهبری بر برگزاری این کرسی ها در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دارند، می بایستی برنامه ریزی بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

وی  در پایان خاطر نشان کرد : اگر طرفدار مشارکت دانشجویان در امور هستیم و به فضای دانشگاه اعتماد داریم و اگر توقع داریم در حوزه فرهنگی، فعالیتهای جدی صورت گیرد باید کرسی های آزاداندیشی به شکل واقعی و دقیق خود فعال شوند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.