به گزارش خبرنگار حوزهی سینما
باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی موسسه تصویر شهر، مسعود کیمیایی در این نشست گفت: متاسفانه به جایی رسیدیم که دکمه ها به جای خلاقیت ها تصمیم می گیرند و خلاقیت ها در سایه این دکمه ها و تکنولوژی ها حضور نمی یابد اما مطمئن هستم انسان برای این شرایط فکری خواهد کرد که از این دکمه ها رها شود .
وی افزود: برخی می گویند که مسعود کیمیایی قبل از انقلاب یک جور فیلم می ساخته و بعد از انقلاب نیز جور دیگری. جامعه ای که دیدم همیشه اضطراب داشت و هنوز هم این اضطراب را دارد و در این شرایط نگاه یک فیلمساز چگونه می تواند معین باشد؟ جامعه دائم در حال حرکت است .
کارگردان فیلم سینمایی داندان مار این اثر سینمایی را در دهه 60 یک جرقه دانست و توضیح داد: این اثر همانندِ یکجا را گرفتن و چسبیدن است .
کیمیایی ادامه داد: در دهه 60 حضور سیاسی و اجتماعی خود را با فیلم خط قرمز اعلام کردم اما این اثر دچار مخاطره شد و مدیرانی که سرکار آمدند پروانه نمایش این اثر را زیر شیشه میزشان گذاشتند و این پروانه هنوز هم زیر شیشه همین میزها مانده است .
وی تاکید کرد: در ادامه فیلم تیغ و ابریشم را ساختم که 40 دقیقه از این اثر را درآوردند و در ماه رمضان به این اثر اکران دادند آن هم در 5 سالن سینمایی. اگر یکی از حروف یک تابلوی تبلیغاتی خاموش شود آیا آن تابلو می تواند اثرگذار باشد و نوشته روی آن درست خوانده می شود؟
کیمیایی درباره ساخت فیلم دندان مار گفت که برخی کاراکتر ها مانند احمد و زیور به طرح اولیه طالبی نژاد اضافه شد .
پرویز نوری از منتقدان پیشکسوت سینما نیز در این مراسم گفت: دهه 60 میلادی و دهه 60 شمسی شباهت های بسیاری به هم دارد و فیلمسازان بزرگ داخلی و خارجی بهترین فیلم های خود را ساختند .
وی ادامه داد: در دهه 60 فیلم خط قرمز توقیف شد، مرگ یزگرد بهرام بیضایی و حاجی واشنگتن علی حاتمی نیز به چنین سرنوشتی دچار شدند و در نهایت فیلم تیغ و ابریشم به اکران رسید و به یاد دارم که سینما آفریقا مملو از جمعیت دوستدار این اثر سینمایی بود .
این منتقد کهنه کار سینما یادآور شد: جشنواره فیلم فجر در دهه 60 هیچکدام از فیلم های مسعود کیمیایی را جدی نگرفت .
نوری تاکید کرد: 99 درصد از فیلم های سینمایی که تولید می شود مربوط به زمان خاصی است و فراموش می شود اما برخی فیلم ها زمان ساز است که فیلم های قیصر، گوزن ها و دندان مار از جمله این آثار محسوب می شود .
جواد طوسی نیز گفت: دندان مار حاصل یک دوران گذار است و می تواند محصولی برای ارزیابی یک دوره تاریخی باشد .
وی یادآور شد: برخی منتقدان معتقدند اگر کیمیایی به سیاست و اجتماع نزدیک شود اصالت سینمای خود را از دست خواهد داد در صورتی که از نگاه من این نگاه مردود است .
این منتقد و نویسنده سینما تاکید کرد: از مهمترین فیلم های کیمیایی، گوزن ها است که زیر یک سقف شکل می گیرد نگاه سیاسی و اجتماعی خود را دارد و قهرمان کلاسیک او در شرایط خاکستری قرار می گیرد .
طوسی ادامه داد: کیمیایی شناسنامه احمد، قهرمان فیلم دندان مار را از جنگ و زمانه اش می گیرد. در جرم نیز آدم ها از موقعیت بی هویت به یک هویت مندی تاریخی می رسند .
به گفته وی، این عناصر تکرار شونده است که بار تالیفی را منطق پذیر می کند .
جمشید ارجمند نیز از منتقدان پیشکسوت سینما گفت: سینما مهمترین و رساترین رسانه است که می تواند حرف جامعه را بزند .
وی یادآور شد: کیمیایی کهنگی بردار نیست و هرکسی را نمی توان به عنوان فیلمساز در جامعه قبول کرد .
فریدون جیرانی نیز در متنی با تحلیل سینمای دهه 60، گفت که دندان مار به مقوله شکست می پردازد و این پرداخت زود هنگام است و کیمیایی را به فیلمساز روز تبدیل می کند .
در انتهای این مراسم سیدهادی منبتی مدیرعامل موسسه تصویر شهر با اهدای لوح تقدیر از مسعود کیمیایی، پرویز نوری و جواد طوسی تقدیر کرد .
انتهای پیام/ اس