روزهاست که مسئله زیرمیزی گرفتن پزشکان کشورمان مبدل به سوژه‌ای داغ وجالب برای رسانه‌ها و مردم و صد هزار البته تلخ‌،‌ برای جامعه پزشکی کشورمان شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران‌:‌چند روزی هست موضوعی جنجال برانگیز با نام ‌"‌زیر میزی بگیری‌" پزشکان کشورمان تبدیل به نقل داغ محافل رسانه‌ای داخلی شده است‌،‌ موضوعی که از سویی بهت و حیرت مردم را در پی داشته و از سویی موجبات عصبانیت عده‌ای را فراهم کرده است!

با صرف نظر از عصبانیت عده‌ای خاص باید به بهت مردم بیشتر توجه شود چرا که در ذهن عموم جامعه این پرسش شکل می‌گیرد که مگر می‌شود دکترانی که سوگند یاد کرده‌اند برای انجام به وظایفی که آموزش دیده‌اند زیر میزی دریافت کنند؟

در پاسخ به پرسش فوق عمومیت جامعه و به نقل از کارشناسان مربوطه باید بگوییم‌: آری می‌شود! مگر پزشکان دل ندارند؟ وقتی زیر میزی بگیری مرسوم شود قطعا به پزشکان هم سرایت خواهد کرد‌!‌ مگر نمی‌دانید دوره ‌"آخرالزمان‌" شده است!!!

برای روشن‌تر شدن موضوع بد نیست نگاهی گذرا داشته باشیم به نقطه شروع این ماجرای عجیب تا شاید بدین ترتیب گره کوچکی از گره‌های موجود در این داستان برطرف شود!

همه چیز از زمانی آغاز شد که یکی از رسانه‌های داخلی کشور در اقدامی جنجال آفرین اسامی پزشکان زیر میزی بگیر را به شیوه مخفف منتشر کرد که از آن پس خیل عظیم واکنش‌ها به این اقدام کلید خورد‌ البته نباید از بهت عموم جامعه نیز چشم پوشی کرد چرا که آنان تا دیروز پزشکان را محرم خویش می‌شماردند اما امروز گویا معادله برهم خورده است!

 

البته این گفته‌ها نباید به عنوان توهین به خیل عظیم پزشکان پاک دست تلقی شود اما به راستی این عده قلیل که به قول "‌ایرج ندیمی‌" نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل در بهارستان در اظهاراتی جنجالی و تند خبر از وجود لیستی بلند بالا از افراد مالیات گریز داد.

این نماینده بهارستان در ادامه گفته‌های خویش تعداد افراد حاضر در این لیست را حدود 3هزار نفر عنوان کرد و افزود‌:‌در این لیست 3هزار نفری از افراد مالیات گریز 300 پزشک نیز وجود دارند که ماهیانه درآمدی بیش از یک میلیارد تومان از روش‌های مختلف همچون دریافت زیرمیزی از بیماران کسب می‌کنند.

اینکه این آقایان ماهانه بیش از یک میلیارد تومان درآمد دارند در حالیکه کارمندان و کارگران شریف کشورمان به درآمد ماهانه یک میلیون تومان هم راضی هستند اصلا موضوع بحث این نیست چرا که به قول "‌حسین سبحانی‌نیا‌" اینکه افراد پولدار باشند هرگز خلاف قانون نیست به شرط آنکه پولشان را از راه‌های مشروع کسب کرده باشند‌(در صورتی که از راه مشروع کسب کرده باشند)

 

گذشته از اظهارات فوق‌،‌ موضوع ذکر شده آنقدر مورد اهمیت قرار گرفت که " قاضی زاده هاشمی‌"‌وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید را نیز به واکنش وا داشت.

وی در اظهاراتی ضمن انتقاد از پدیده زیرمیزی عنوان کرده است که رفتار نامناسب یک عده قلیلی از جامعه پزشکی باعث شده است که به کل جامعه پزشکی نگاه مثبتی وجود نداشته باشند، پدیده زیرمیزی با توجه به محرومیت‌هایی که در جامعه وجود دارد، ظلم مضاعف به مردم است.

وزیر بهداشت که در بیستمین مجمع سالیانه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران سخن می‌گفت، از اعضای این تشکل جامعه پزشکی درخواست کرد با تعامل خوب و مناسب با سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت و ارائه راه‌حل‌های اساسی و نه راه‌حل‌های مقطعی در حل این مشکل کمک کند.

اظهارات ذکر شده جناب وزیر کاملا درست است اما به راستی جناب وزیر‌،‌ انجام چنین عملی‌(‌دریافت زیرمیزی از بیماران‌)‌تنها "‌ظلم مضاعف‌" به مردم تلقی می‌شود؟

پاسخ پرسش ذکر شده را جناب دکتر، خودتان در خلوت خویشتن به خود بدهید تا شاید به راهکار جامع‌تری برای برخورد با این افراد سودجو دست یابید.

اما در این میان بودند مسئولان بلندپایه‌ای که به طور قطع و یقین خبر از ممنوعیت فعالیت پزشکان زیرمیزی بگیر دادند که همین امر خود جای بسی خوشحالی دارد.

یکی از این افراد خوش انصاف‌"‌محمد رئیس زاده‌" رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور بوده که در اظهاراتی کوتاه خبر از ممنوعیت فعالیت پزشکان میلیاردی داده و افزوده است‌:‌ وقتی یک پزشک برای کسب درآمد ولع سیری‌ناپذیر داشته باشد، نشان از آن است که آن پزشک به کار علمی و آموزشی نمی‌پردازد، بنابراین براساس معیارهای دنیا اجازه فعالیت این پزشکان متوقف می‌شود.

البته شایان ذکر است‌، از یک مسئول سازمان بسیج جامعه کشور اگر جز این اظهارات به گوش می‌رسید جای تعجب داشت!

پرونده دریافت زیرمیزی پزشکان به قدری مورد توجه واقع شد و با اعتراض عمومی مواجه گشت که وزارت و کمیسیون بهداشت بهارستان و پاستور را برآن داشت تا دبیرخانه‌ای تحت عنوان "مبارزه با زیرمیزی‌" تشکیل دهند که امیدورایم هرچه سریعتر به پرونده مذکور رسیدگی کنند و با خاطیان برخورد کنند!

نکته قابل تامل دیگری در جریان این پرونده ایجاد شد و آن هم مخالفت برخی از مسئولان کشور به انتشار اسامی پزشکان زیر میزی بگیر است که یکی از این واکنش‌ها در ذیل به استحضار می‌رسد‌:‌

 

انتشار اسامی پزشکان زیرمیزی بگیر‌،‌ غیر اخلاقی بود

‌"سید سجاد رضوی‌" مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در واکنش به انتشار اسامی 14 پزشک به عنوان پزشکان زیرمیزی بگیر در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها، گفت: در زمینه برخورد با تخلفات پزشکی و رسیدگی به شکایات پزشکی همواره روند مشخصی وجود داشته؛ به طوری که پس از بررسی موضوع در دانشگاه‌ها، موارد مربوطه جهت بررسی بیشتر به تعزیرات و نظام پزشکی معرفی می‌شوند و در این مرحله در صورت تایید تخلف، طبق قانون برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: این 14 اسم نیز نمونه‌ای از لیست‌های ارسالی بوده به این معنی که انجام این چنین بررسی‌هایی برای اولین بار نبوده و بی‌تردید برای آخرین بار هم نخواهد بود.

رضوی ضمن انتقاد از انتشار اسامی این پزشکان، تاکید کرد: اسامی این 14 پزشک در حالی منتشر شده که تخلف آنها تایید نشده بلکه شکایت از آنها بر اساس شکایت‌های تلفنی، حضوری یا بررسی‌های دانشگاهی بوده است.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر بر اساس آخرین گزارش سازمان نظام پزشکی، شکایت هفت مورد از آنها اصلا وارد نبوده است؛ به طوری که پزشک نام برده یا در ایران نبوده یا در رشته مطرح شده، فعال نیست. حدود هفت مورد دیگر را سازمان نظام پزشکی بررسی کرده و جهت اقدامات بعدی به دادسرای مربوطه ارجاع داده است. بنابراین اعلام این اسامی به هیچ عنوان اخلاقی نیست؛ چرا که اصلا تایید نشده‌اند.

رضوی ادامه داد: از طرف دیگر در صورت تایید نظام پزشکی یا تعزیرات، اجازه انتشار اسامی افراد (متخلفان) تنها با قاضی است و نمی‌توان نام کسی را با عناوینی تحت عنوان دانه درشت‌ها، زیرمیزی بگیران و ... در رسانه‌ها منتشر کرد.

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و مجلس مصمم هستند که با حرکت به سمت تعرفه‌های واقعی، زمینه تعرفه غیرمتعارف را از بین ببرند. به هیچ وجه با تعرفه غیرمتعارف موافق نیستیم و با تخلفات احتمالی نیز بر اساس قانون برخوردهای لازم صورت می گیرد.

اظهارات فوق جناب دکتر رضوی از یک سو صحیح است اما از سوی دیگر بردن اسامی افرادی که با اقدامات نامشروع از قبیل زیرمیزی گرفتن یا اقدامات مشابه پول روی پول می‌گذارند باید برای آگاهی بخشیدن به جامعه و عموم مردم الزامیست.

هرچند که باید آبروی افراد‌(در صورت بی‌گناهی و عدم اثبات جرم) نیز حفظ شود بنابراین و باتوجه به اظهارت مدیر کل نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت انتشار اسامی افراد به صورت مخفف نمی‌تواند مانعی داشته باشد!

اما بحث از این گفته‌ها پا فراتر نهاده، به طوری‌که پای روسای برخی بیمارستان‌ها در پرونده‌ "‌زیر میزی بگیری پزشکان‌" باز شد و دامن فساد گسترده‌تر شد!

 

"‌عابد فتحی‌" نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان در بهارستان طی گفته‌هایی با اشاره به دخالت برخی روسای بیمارستان‌ها در پرونده زیر میزی بگیری از پزشکان اظهار کرد‌:‌ اغلب رؤسای بیمارستان‌های خصوصی و دولتی افراد شریف و متعهد هستند اما سکوت در برابر دریافت‌های زیرمیزی و خارج از ضوابط از بیماران از سوی برخی پزشکان را می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که شاید در کاسه فساد دست‌های آلوده زیادی است، بدان معنا که ممکن است برخی از این روسا سهمی در دریافت زیرمیزی پزشکان داشته باشند.

بنابر اظهارات این نماینده مجلس و در صورت صحت باید انتظار فراتر رفتن دامن این جریان را داشته باشیم چرا که هرکدام از این افراد مافوق‌هایی دارند و باید آنها را مورد بازخواست قرار داد که امیدواریم چنین شود و در پس این اما و اگرها به دست سپرده نشود.

 

هرچند که "‌سیامک مره‌صدق‌" دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفته‌هایی دلهره برانگیز از منافع برخی افراد صحبت به میان آورد که اگر چنین باشد سرنوشت پرونده مذکور در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد رفت.

این نماینده کلیمیان در بهارستان ادامه داده است‌:‌ باید با این افراد برخورد صریح و جدی صورت گیرد چرا که متأسفانه انجام چنین کاری از سوی این افراد باعث شده پزشکان دیگری نیز دست به چنین کار ناپسندی بزنند.

‌مره‌صدق با تأکید بر اینکه باید مراجع قضایی برخورد با این پزشکان متخلف را از دانه درشت‌ها و افرادی که در صدر این اقدام ناپسند قرار دارند شروع کنند، ادامه می‌دهد: البته به نظر می‌رسد برخی مقاومت‌ها برای برخورد با اینها وجود دارد به‌گونه‌ای که منافع شخصی عده‌ای در این راستا دخیل بوده و مانع از برخورد جدی با این افراد می‌شود.

ما که شدیدا امیدواریم این اظهارات نماینده اقلیت مذهبی کلیمیان در بهارستان صحت نداشته باشد و دستگاه‌های مربوطه با تمام توان و بدون مصلحت اندیشی به جزئیات این پرونده رسیدگی کنند و تمام افراد مربوطه فارغ از هر سمت و منصبی که دارند مجازات شوند و به سزای اعمال خویش برسند.

باتوجه به قاطعیتی که از قوه قضائیه کشورمان تاکنون دیده شده است به احتمال بسیار بسیار زیاد این اتفاق خواهد افتاد و هیچ شخص خطاکاری از زیر بار قانون به آسودگی نخواهد گریخت.

خارج از این مباحث، اینکه این پزشکان به چه شیوه‌ای از مردم تقاضای زیرمیزی و یا همان "‌رشوه‌" را می‌کردند خود موضوعی است بسی قابل تامل که یکی از نمایندگان مجلس در اظهاراتی بدان اشاره داشته است.

 

"‌حسن تامینی لیچائی‌" نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی نسبتا کوتاه گفته است‌:‌ پدیده شوم زیرمیزی علاوه بر ضربه زدن به اعتبار جامعه پزشکی، بسیاری از بیماران را با مشکل تأمین هزینه‌های درمان روبه‌رو کرده است.

وی ادامه داد‌:‌ متأسفانه این پدیده زشت به‌گونه‌ای علنی شده که این گروه از پزشکان بدون هیچ ترسی با ارائه شماره حساب خواهان واریز مبالغ کلان از سوی بیماران هستند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، از رواج بیش از پیش پدیده زیرمیزی بین برخی پزشکان انتقاد کرده می‌افزاید: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بارها با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دوره‌های گذشته و فعلی در خصوص جلوگیری از پدیده شوم زیرمیزی جلساتی را برگزار کردند اما متأسفانه همچنان این مبالغ از بیماران اخذ می‌شود.

گذشته از تمام اظهارات ذکر شده اگر نگاهی کوتاه داشته باشیم به تفکرات عموم جامعه و تاثیر گزاری اخبار واصله مبنی بر زیرمیزی بگیری پزشکان‌،‌ به طور واضح متوجه از دست رفتن اعتماد عموم جامعه به پزشکان خواهیم شد.

این عدم اعتماد می‌تواند اثرات سوء بسیاری بر جامعه و فعالیت این قشر تحصیل کرده بگذارد اما بدون شک با برخورد قاطع با تعداد قلیل متخلفان این اعتماد از دست رفته بازخواهد گشت برخلاف آب رفته که هرگز برگشتنی نیست.

در خاتمه امید می‌رود که دیگر در کشور اسلامیان شاهد این اتفاقات شوم توسط عده‌ای سودجو نباشیم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیگی
۱۲:۰۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
در بعضی مواقع نیز مشکل از بیماران می باشد که با قبول کردن پرداخت زیر میزی به ولع این پزشکان دامن میزنند
-
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
80%اینها دیگر پزشک نیستند دلالان سلامتند وسعی میکنند با نرخ بالاتری پورسانت کارشان را دریافت کنند
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۰۸:۵۲ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
پزشکان از چنان پشتوانه ای برخوردار بوده که نه تنها میزان ویزیت متناسب با نرخ تورم بالا نبرده بلکه به آن قانع نبوده واکثریت آنها هزینه عمل های جراحی را پیشاپیش در مطب دریافت و جالب اینجاست که در مورد هزینه جراحی مشخصی نرخ آنها باهم تفاوت دارد .
Iran (Islamic Republic of)
رستمی
۱۸:۲۳ ۰۹ بهمن ۱۳۹۲
کامبیز خان راست گفتی، اما عده ای شان به جای سوگند طبابت سوگند تجارت می خورند
آخرین اخبار