فیلم مستند "شش قرن و شش سال" به کارگردانی "مجتبی میرطهماسب" که تلاش شش ساله یک گروه موسیقی‌دان برای بازیابی و بازخوانی تصنیف‌های منسوب به "عبدالقادر مراغی" به نمایش در می‌آید.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ی سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، این فیلم درباره گروهی موسیقی دان است که تلاشی را آغاز می کنند تا تصنیف های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته ترین موسیقی دان، نظریه-پرداز، نویسنده و شاعرِ ششصد سال پیش را به استناد کتاب ها و رسالات کُهن و از لابه لای تاريخ و فرهنگ ايران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می شود آثاری که قرن ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند را برای اولین بار ضبط و منتشر کند.

به گفته میرطهماسب، در این فیلم پا به پای این موسیقیدان ها شاهد کشف دوباره ی ملودی ها، ریتم ها و فرم های فراموش شده ی موسیقی ایران خواهیم بود. آثاري ناشنيده كه ريشه هاي موسيقي ايراني را تا شش قرن به عقب مي برد و عميق تر مي‌كند.

کارگردان این فیلم مستند یادآور شد: «ساخت و پژوهش این فیلم شش سال طول کشیده است. به طور کلی موضوع فیلم پژوهشی است که برای ساختن آن کتاب‌های زیادی خوانده شده و اطلاعات جانبی به دست آمده است تا به آثار اصلی مراغی برسیم.»

این فیلم سومین فیلمی است که این کارگردان با موضوع موسیقی ساخته است و می‌گوید: «موسیقی یکی از فضاهایی است که با آن درگیر هستم و به دلیل ارتباطاتی که در این عرصه دارم، این موضوع برایم اهمیت دارد.»

میرطهماسب که خود تهیه کننده این کار است معقتد است: «اصولا معتقد نیستم راه حل فیلمسازی این است که پولی از جایی بگیرم و فیلم بسازم بلکه بر این باور هستم که فیلم از طریق تماشاگر، چرخه اقتصادی‌اش کامل می‌شود. ممکلت ما عادت کرده‌اند که یک عده پول دولت را بگیرند و بودجه‌ای بیاید و فیلمی ساخته شود، من اصولا خود را درگیر این کارها نمی‌کنم. شخصا معتقدم که مهم‌ترین سرمایه‌گذار فیلم مستند تماشاگران هستند.»

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار