دکتر دیناروند برای کاهش سموم مختلف در محصولات کشاورزی از برنامه کنترل آلاینده‌ها در این محصولات از سال آینده خبر داد.

دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران مسئله آلودگی میوه جات، صیفی جات، گندم و برنج به سموم نگرانی مردم و مسئولین مربوطه است که مطالعات صورت گرفته از آلودگی محصولات کشاورزی نتایج خوبی نداشته است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که فرآورده‌های کشاورزی مثل میوه‌جات، صیفی‌جات و سبزیجات برای ورود به بازار نیاز به مجوز ندارند و این موضوع در تمام دنیا همین طور است وقتی در مورد برنج هم که در داخل کشت می شود، کنترل وجود ندارد و بعداز برداشت بسته بندی و وارد بازار فروش می‌شوند.

دیناروند به محصولات وارداتی اشاره و عنوان کرد: محصولت کشاورزی وارداتی در گمرک تحت کنترل بازرسی و نمونه برداری قرار می‌گیرند که در صورت آلودگی این محصولات اجازه خروج از گمرک به آنها داده نمی‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه نتایج بررسی‌ها نشان داده که در سبزیجات آلودگی وجود دارد وعنوان کرد: آلودگی سبزیجات مربوط به وجود نیترات است و این به دلیل استفاده بیش از حد از کودهای نیترات دار است و آلودگی به سموم و فلزات سنگین در سبزیجات کمتر است.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی در میوه‌جات مربوط به سموم دفع آفات است تصریح کرد: به منظور رفع آلودگی در محصولات کشاورزی قرار است از ابتدای سال 93 یک مطالعه جامع توسط "سازمان غذا و دارو" و آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه‌ها تحت عنوان برنامه جامع کنترل آلاینده‌ها در مواد غذایی به منظور بررسی آلودگی محصولات کشاورزی با جمع آوری 6 هزار نمونه انجام شود که منابع آن می‌تواند یک تصویر مناسب از میزان آلودگی سبزیجات نفاط مختلف به ما بدهند تا اقدامات لازم انجام گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار