باید تمام ویژگی‌های تمدن غربی نسبت به مسأله‌ی "ماوراءالطبیعه" مورد بررسی قرار گیرد چراکه آن‌ها از تمام جذابیت‌های بصری برای گسترش ایدئولوژی خود استفاده می‌کنند.

"جواد شمقدری" کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: سینمای غرب در دهه اخیر حوزه فیلم‌هایی با موضوعات روح، ماوراءالطبیعه و فرآیندهای غیر بصری را مصادره کرده و با زبان، نگاه فلسفی و ایدئولوژی خاص خود ماوراءالطبیعه را بازخوانی نموده است.

وی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های تمدن غربی در 100 سال اخیر این بوده که توانسته با امکاناتی مثل سینما و تلویزیون بدل کمبودهایی که در حوزه ماوراءالطبیعه حس می‌کرده را جایگزین اصل موضوع کند؛ چراکه طی 2،3 دهه اخیر رویکرد افکار عمومی و جوانان نسبت به ماهیت دین و مبانی آن به نوعی انسان را متوجه اموری جدای از ماده می‌کند و این رویکرد علاقه‌مندانه در نسل جوان غرب نیز دیده می‌شود.

شمقدری خاطرنشان کرد: البته باید ویژگی‌های ایدئولوژی غربی نسبت به ماوراءالطبیعه مورد بررسی قرار گیرد، چراکه آن‌ها از تمامی جذابیت‌های تصویری برای گسترش ایدئولوژی خود استفاده می‌کنند.

نویسنده و کارگردان فیلم" بر بال فرشتگان" در ادامه افزود: در سینمای غرب از زمان ایجاد اندیشه برای تولید فیلم‌های ماوراءماده تا زمانیکه این فیلم‌ها در قالب تصویر درمی‌آیند شاهد پیوندهای مستحکمی هستیم، در حالی‌که ما در تمام حوزه‌های تولید فیلم و از جمله فیلم‌هایی با موضوعات این چنینی گسست‌های عمیقی داریم.

وی ادامه داد: اولین گسست بین اندیشمند و فیلم‌نامه‌نویس در مرحله تولید فیلم وجود دارد. در این مرحله فیلمنامه‌نویس اندیشه‌ی اندیشمند مذهبی را به خوبی منعکس نمی‌کند و حتی کارشناس مذهبی هم در مصادیق جزئی وارد می‌شود.

در مرحله عرضه نیز گسست‌های بسیار وجود دارد؛ از این جهت که وقتی فیلمی با چنین مضمونی ساخته می‌شود کسانی هستند که تعبیر خود را به عنوان نقد ارائه می‌دهند و رسانه‌ها هم در تبلیغات نقش جدی دارند.  وقتی این نقدها به جای سازندگی اثر را تخریب می‌کنند، نمی‌توانیم شاهد اقبال و موفقیت این آثار بین مردم باشیم، نقد خوب ایجاد جذابیت می‌کند و این نکته در آثار غربی با چنین مضامینی غالباً دیده می‌شود، اما در جامعه‌ی ما اگر هم نقدی صورت می‌گیرد در اکثر موارد نکات مثبتی که وجود دارد راهم زیر سؤال می‌برد و طبیعی است که مخاطب هم علاقه‌مند نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: این گسست‌ها در مورد همه‌ی حوزه‌های فیلم‌ها وجود دارد که در این حوزه چون تجربه کمتری داریم بیشتر به چشم می‌آید.
 
انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار