افزایش کودکان کار در جامعه باعث آسیب‌های اجتماعی می‌شوند که عامل‌های این پدیده بی خانمانی، بی کاری، و نداشتن تخصص و به خصوص افراد سود جو می‌باشند که موجب افزایش کودکان کار در جامعه می‌شوند.

مهرنوش اشکانی زاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: کار کودکان جنبه‌های منفی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در بر دارد، در این صورت در آمد بیمه اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و صدمه‌های جانی و مالی بالا می‌رود و انواع آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد، خرید مواد مخدر، بذهکاری کودکان و نوجوانان افزایش پیدا می‌کند.
 
وی تصریح کرد: در دنیای امروز، کشورهای در حال توسعه زیادی هستند که در آن‌ها کودکانی به کار تمام وقت و نیمه وقت می‌پردازند، کار کودک از نظر اخلاقی شرایط زننده و تجاوز آشکار به حقوق آن‌ها محسوب می‌شود، چه بسا نتیجه کار کودک محدودیت از تحصیل لطمه‌های اجتماعی و بیماری‌ها و اختلال رشد جسمی و روانی می‌باشد.
 
وی به آسیب پذیری کار کودکان اشاره کرد و افزود: کودکان کار در شرایط بسیار نا مطلوب از نظر تغذیه، بهداشت و انجام کارهای خطرناک و حاد به سر می‌برند. این کودکان می‌توانند به راحتی بایچه دست بزهکاران حرفه‌ای اعم از سارقین یا باند‌های توزیع مواد مخدر و همچنین عدم بهره گیری از آموزش و تحصیل قرار گیرند.
 
این جامعه شناس در پایان خاطرنشان کرد: اگر مسئولان بتوانند برای این کودکان کمپ‌های آموزشی و مهارتی و تخصصی ایجاد کنند و به این کودکان مهارت و آموزش‌های تخصصی  یا بدهند و برای آن‌ها مزدی در نظر بگیرند، می‌توان از این کودکان کار جلوگیری به عمل آورد و از آن‌ها افراد مفید برای جامعه ساخت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار