معاون حفاظت و بهره برداري شرکت آب منطقه اي قزوين گفت: افت سطح آبهاي زير زميني در اين استان نگران کننده است به گونه اي که در حال حاضر دو ميليارد متر مکعب از چاههاي زير زميني اين استان بهره برداري مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین،
ˈيداله ملکيˈ روز دوشنبه در همايش توجيهي نظام انتخاب نمايندگان کشاورزان آب بر شبکه آبياري دشت قزوين با اشاره به اينکه افت آبهاي زير زميني در اين استان به شدت افزايش يافته افزود: تمام تلاش ما اين است که از منابع آب زيرزميني موجود در اين استان به صورت بهينه استفاده کرده تا مشکلات موجود مرتفع شود.
وي اظهار داشت: هم اکنون 90 درصد آبهاي سطحي استان در مصارف کشاورزي و سه درصد در بخش صنعت مورد بهره بردراي قرار مي گيرد.
ملکي با اشاره به ظرفيت بسيار بزرگ استان در بخش کشاورزي و لزوم تامين آب اين بخش گفت: از آنجا که استان قزوين در بخش کشاورزي داراي ظرفيت بزرگي است به نحوي که حدود پنج درصد کل کشاورزي کشور را به خود اختصاص داده است، لازم است مسوولان اين امر براي تامين آب کشاورزي استان توجه ويژه اي داشته باشند.
وي با اشاره به صنعتي بودن استان قزوين گفت: با توجه به اينکه قزوين جزء پنج شهر نخست صنعتي کشور است و بسياري از صنايع موجود هم آب بر هستند، بنابراين نياز به آب و تامين آب بخش صنعت، بيش از پيش احساس مي شود.
ملکي تصريح کرد: طبق اساسنامه اين شرکت وظايفي نظير عمليات مديريت آب در زمينه شناخت، مطالعه، توسعه، حفاظت و بهره برداري بهينه از آب، ايجاد و توسعه و بهره برداري از تاسيسات و سازه هاي آبي، مطالعات جامع و برنامه ريزي براي توسعه منابع آب بر اساس سياست هاي وزارت نيرو را برعهده دارد.
ملکي اضافه کرد: باتوجه به کمبود بارندگي در کشور و استان، در منطقه خشکي قرار داريم و حفظ منابع آب زيرزميني و جلوگيري از افت اين منابع اهميت زيادي دارد و ما نيز در اين راستا گام برمي داريم و بايد به نقطه اي برسيم که افت آبهاي زيرزميني به صفر برسد.
وي تصريح کرد: هم اکنون ارداق، شال و اسفرورين از جمله شهرهايي است که بيشترين افت آب را دارد که متاسفانه استان وارد مرحله بحراني شده است.
ملکي با اشاره به اينکه سطح زير کشت محصولات کشاورزي استان از 85 هزار هکتار به 200 هزار هکتار رسيده از کشاورزان خواست تا به دليل افزايش راندمان آبي در خصوص تعميرات جزيي کانال هاي درجه دو و سه مشارکت داشته باشند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.