دستیاران کنگره اعلام کردند تلاش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران برسر برنامه هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا با بن بست روبرو شده است و قانونگذاران درحال گفتگو درباره این مسئله هستند که آیا اقدامات خود را در این زمینه تعدیل کنند یا خیر.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم "پاتریشیا زنگرله" نوشت : دستیاران کنگره روز دوشنبه اعلام کردند تلاش برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران برسر برنامه هسته ای ایران در کنگره آمریکا با بن بست روبرو شده است و قانونگذاران درحال گفتگو درباره این مسئله هستند که آیا اقدامات خود را در این زمینه تعدیل کنند یا خیر.

اعضای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی قطعنامه ای غیر الزام آور هستند که در آن درمورد برنامه هسته ای ایران ابراز نگرانی شده و از مذاکره کنندگان درخواست شده است در مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان، موضعی سرسختانه را در پیش گیرند.

در این قطعنامه به تشدید تحریم ها علیه ایران اشاره نشده است. این در حالی است که در لایحه ای که سناتورها ماهها در حال بحث بر سر آن بوده اند تحریم هایی شدیدتر علیه ایران پیش بینی شده بود.

یکی از دستیاران سنا که خواست نامش فاش نشود گفت: ما فکر نمی‌کنیم این لایحه به رای گذاشته شود. در حال حاضر گفتگوهایی درباره یک قطعنامه جریان دارد.

ایران هشدار داده است اگر کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه تهران تصویب کند از مذاکرات درباره برنامه هسته ای خود خارج خواهد شد.

دستیاران کنگره افزودند دموکرات های سنا اخیرا نشستی را برگزار و موافقت کردند "هری رید" رهبر اکثریت سنا را برای مطرح کردن این لایحه تحریم‌ها در صحن علنی سنا تحت فشار قرار ندهند.

دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با این لایحه تحریم ها به شدت مخالفت و تهدید کرده است آن را وتو خواهد کرد. این لایحه با حمایت 59 نفر از 100 سناتور آمریکایی ازجمله 16 نفر از دموکرات های طرفدار اوباما روبرو شده است.

برغم مخالفت دولت اوباما با اعمال تحریم های جدید علیه ایران ، 26 سناتور آمریکایی در ابتدا این لایحه  را ارائه کردند که بر اساس آن اگر ایران موافقتنامه موقت ژنو را نقض کند با تحریم‌های جدیدی روبرو خواهد شد.

این لایحه تحریم های جدید را "رابرت منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به همراه سناتور دموکرات "چاک شومر" و سناتور جمهوریخواه "مارک کرک" تهیه کرده اند. این تحریم‌ها در صورتی به اجرا درخواهد آمد که ایران موافقتنامه موقت با قدرت های جهان را نقض کند یا مذاکره کنندگان نتوانند به یک موافقتنامه نهایی جامع درباره برنامه هسته ای تهران دست یابند.

منندز هنگام ارائه این لایحه ، در بیانیه‌ای ادعا کرد : تحریم های موجود باعث شد ایران به میز مذاکره بیاید و یک تهدید معتبر درخصوص تحریم های آینده ، ایران را مجبور خواهد کرد همکاری کند و از روی حسن نیت عمل کند.

منابع نزدیک به بررسی های دولت اوباما گفتند کاخ سفید با قطعنامه غیر الزام آور نیز در این مرحله حساس در مذاکرات با ایران مخالفت خواهد کرد.

ایران و شش قدرت جهان یعنی آمریکا ، روسیه ، چین ، انگلیس ، فرانسه و آلمان 24 نوامبر به موافقتنامه ای موقت درباره برنامه هسته ای تهران دست یافتند و اکنون دو طرف احتمالا نخستین دور از مذاکرات خود را درباره دستیابی به موافقتنامه ای طولانی مدت ، ماه آینده در نیویورک برگزار خواهند کرد.

با توجه به اینکه هیچ نشانه ای از پیشرفت لایحه تحریم های جدید علیه ایران در سنا موسوم به "قانون ایران عاری از سلاح هسته ای در سال 2013 " وجود ندارد ، تندروها کنگره که اقداماتی را علیه ایران آغاز کرده اند در حال تغییر موضع و تمرکز بر موافقتنامه نهایی و طولانی مدت با این کشور هستند. اکنون آنها از مذاکره کنندگان می خواهند سرسختانه ترین موضع را در قبال ایران در پیش گیرند.

رویترز در پایان می‌نویسد: تندروهای آمریکایی در حال شاخ و شانه کشیدن برای ایران هستند. مسئله مهم حل نشده و بزرگ ترین تهدید برای دستیابی به یک موافقتنامه جامع این است که آیا باید به ایران اجازه داده شود توانایی غنی سازی خود را حفظ کند یا خیر. کاخ سفید اعلام کرده است یک برنامه هسته ای به شدت تحت نظارت را در ایران خواهد پذیرفت که براساس آن ایران بتواند اورانیوم را تنها در سطح مورد نیاز برای انرژی و تحقیقات غنی سازی کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار