دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور مربوط به تروریسم و اطلاعات مالی روز دوشنبه به شرکت‌ها توصیه کرد که برای معامله و تجارت در ایران دست نگه دارند زیرا بسیاری از تحریم‌ها علیرغم توافق اولیه ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) همچنان برجای خود باقی است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس ،‌ وی این اظهارات خود را در ترکیه ابراز داشت و تصریح کرد که بخش چشمگیری از تحریم‌ها علیه ایران از جمله در بخش‌های بانکداری، انرژی و بخش‌های کشتیرانی همچنان پابرجاست.

کوهن اینگونه ادامه داد: ایران هنوز برای تجارت باز و آزاد نیست. تجار و شرکت‌هایی که به تعامل در ایران تمایل دارند واقعاً باید دست نگه دارند. شاید روزی فرا رسید که ایران برای تجارت باز باشد اما هم‌اکنون زمان آن فرا نرسیده است.

آمریکا و اتحادیه اروپا طبق توافق اولیه ایران و 1+5 که در ماه نوامبر در ژنو صورت گرفت و 20 ژانویه سال جاری میلادی به مرحله اجرا درآمد، بخش‌هایی از تحریم‌ اقتصادی ایران را لغو کردند.

ترکیه ابراز امیدواری کرده است که کاهش تحریم‌های ایران فرصت‌های تجاری به ویژه در بخش انرژی را باز کند. رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه قرار است در این راستا امروز، سه‌شنبه سفری به ایران داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ترکیه گاز و نفت از ایران وارد می‌کند اما پالایشگاه نفت ترکیه، تورپاس ، مجبور شد به واسطه تحریم‌ها علیه ایران، خرید نفت از ایران را کاهش دهد.

کوهن تصریح کرد: آنچه که بر روی آن کار می‌کنیم، احتمال، یک راه‌حل طولانی‌ مدت و جامع برای ایران است که طی آن ایرانیان نشان دهند که برنامه هسته‌ آنها کاملاً برای اهداف صلح آمیز است.

کوهن همچنین اعلام کرد که موسسه بانکداری ترکیه موسوم به هالبانک به پردازش پرداختی‌های نفت به ایران ادامه می‌دهد. رئیس این بانک ماه گذشته به واسطه اتهامات رشوه دهی دستگیر شد و مأموران پلیس ترکیه 4 میلیون دلار پول نقد در جعبه‌های کفش در خانه رئیس این بانک ضبط کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار