سخنگوی وزارت خارجه در اولین نشست هم‌اندیشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و انجمن‌های دوستی از گردشگری به عنوان یکی از پررونق‌ترین صنایع یاد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، افخم سخنگوی وزارت خارجه در اولین نشست هم‌اندیشی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گروه‌های دوستی این نشست را آغازی برای کار و گردشگری جدی در حوزه بین‌المللی عنوان کرد و تشکیل کارگروه جدی برای آسیب‌شناسی حوزه گردشگری و تعیین نقشه راه آینده را از الزامات این حوزه عنوان کرد.
 
وی افزود: یکی از مباحث اصلی در حوزه دیپلماسی عمومی گردشگری است که امروزه از پررونق‌ترین صنایع جهان است.
 
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جای خالی کار کارشناسی در این حوزه به چشم می‌آید که درصدد هستیم در کنار کار رسمی و سنتی سیاسی که وزارت خارجه نهاد اصلی آن است در حوزه مردمی هم فضایی را آماده کنیم تا این نهاد فعال شود.
 
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای گردشگری موجب قدرت در حوزه منطقه‌ای می‌شود در اصل صنعت گردشگری پل ارتباطی برای درک متقابل سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.
 
افخم تصریح کرد: کشور ما نتوانسته است علی‌رغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوب گردشگری از آن استفاده مطلوب را بکند.
 
وی افزود: با ورود یک گردشگر به کشور نه تنها درآمدزایی ایجاد می‌شود بلکه با خرید کالای صنایع دستی فکر و اندیشه یک ملت و فرهنگ یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌شود.
 
افخم گفت: با ورود گردشگران بسیاری از کلیشه‌ها و دیدگاه‌های منفی نسبت به ایران عوض خواهد شد.
 
افخم در ادامه گفت: برای دفاع از ایران باید گردشگری رونق پیدا کند چرا که رونق این صنعت باعث کاهش افکار منفی جهانی نسبت به ایران می‌شود و وجهه واقعی ایران به جهانیان شناخته می‌شود.
 
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در کشور 500 نقطه گردشگری داریم افزود: 16اثر ایرانی در میان آثار جهانی به ثبت رسیده است.
 
وی گفت: امروزه غیر از گردشگری سنتی، گردشگری مدرن هم رواج پیدا کرده است که در آن گردشگران با آداب و رسوم مردم کشورهای دیگر آشنا می‌شوند.
 
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به شکسته شدن فضای روانی تحریم‌ها علیه ایران گفت: انتظار رونق در حوزه گردشگری را داریم و اعتقاد داریم که سیاست خارجی خوب کمک‌کننده زیادی برای پذیرش گردشگران بیشتر.
 
وی در ادامه افزود: قدرت نرم بحث اصلی دیپلماسی عمومی است و امروزه فقط دیپلمات‌ها مسئول ارتقای وجهه کشور نیستند.  
 
**توسعه گردشگری موثر در رونق اقتصادی
 
شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری در این نشست گفت: کشور ما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارد که تاکنون استفاده از همه این ظرفیت‌ها فراهم نشده است.
 
وی با اشاره به تشکیل انجمن‌های دوستی این انجمن‌ها را موثر در آشنایی فرهنگ کشورها با یکدیگر عنوان کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی و سازمان صنایع دستی و گردشگری نیاز دارد تا از تجارب و پتانسیل‌های کشورهای دیگر استفاده کند و به معرفی خود به دیگر کشورها نیز بپردازد و از این ارتباط در بخش‌های اقتصادی بهره ببرد که این امر موجب رونق اقتصادی کشور خواهد شد.
 
وی افزود: انجمن‌های دوستی بازوان پرتوان برای وزارت خارجه و بخش‌های دیگر کشور می‌باشد.
 
معاون برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری افزود: با تلاش بیشتر و پایداری انجمن‌های دوستی جایگاه ویژه خود را پیدا خواهد کرد و استفاده از تلاش و تجارب دوستان می‌تواند در راستای رسیدن به این هدف به ما یاری رساند.
 
**صنایع دستی به نان ایران به کام دیگران
 
نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در ادامه این نشست با اشاره به وضعیت صادرات کالا و صنایع دستی در گذشته افزود: امروزه صادرات صنایع دستی وضعیت مطلوبی ندارد و از دلایل آن می‌توان به تلاطم سیاسی، عدم حمایت داخلی و عدم باور صنایع دستی و بی توجهی به این هنر کهن را عنوان کرد.
 
وی گفت: صنایع دستی جزء صنایع آینده‌دار کشور است و در ردیف اول صنایع خلاق قرار دارد که گردش مالی بیلیون دلاری در سال برای آن پیش‌بینی می‌شود.
 
نامور مطلق گفت:‌ برای رونق صنایع دستی تدابیری اندیشیده شده است تا قیمت تمام شده پایین بیاید و کیفیت کالاها افزایش یابد.
 
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به کالاهای تقلبی که به نام صنایع دستی ایران از دیگر کشورها صادر می‌شود از این امر به عنوان یک معضل در حوزه  صنایع دستی یاد کرد و افزود: کشورهایی مانند چین فرش ایرانی را به نام خودشان صادر می‌کنند.
 
وی در ادامه افزود: بعضی از کشورها حتی شهری به نام کاشان را در کشور خود نام‌گذاری می‌کنند و در اینجاست که نقش انجمن‌‌های دوستی برای کاهش این‌گونه معضلات بیشتر به چشم می‌آید.
 
نامور مطلق افزود: ما در صادرات صنایع دستی عقب مانده‌ایم و کشورهایی مانند تایلند و مالزی از ما پیشی گرفته‌اند که انجمن‌‍‌‌های دوستی می‌توانند بازارهای هدف را و سلیقه‌های آنان را شناسایی کرده و موجب رونق صادرات صنایع دستی شود.
 
**کشوری ارزان برای گردشگری
 
مهدی حجت قائم مقام ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه این نشست گفت: بر اساس مطالعات انجام شده در دنیا قرن 21 به عنوان قرن جهانگردی معرفی شده است.
 
وی افزود: رشد دنیای مجازی موجب علاقمندی مردم به اصل هر چیز می‌شود ایران هم یکی از ثروتمندترین نقاط جهان برای گردشگری است که توجه به این حوزه موجب رونق اقتصادی و رونق گردشگری در کشور می‌شود.  
 
وی با اشاره به موقعیت کشور ما در جهان گفت: ایران پل ارتباطی شرق و غرب دنیا است و بیشترین تنوع اقلیمی، قومی، زبانی و ادیانی و صاحب بیشترین قدمت میراث فرهنگی در جهان است.
 
وی افزود: انجمن‌های دوستی باید جایگاه‌های واقعی خود را بیابند و سازمان میراث فرهنگی اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری با این انجمن‌ها را می‌کند.
 
حجت در ادامه گفت: غیر از اینکه ایران کشوری جذاب برای گردشگران است همچنین تفاوت نرخ ارز موجب شده که ایران کشوری ارزان برای جهان‌گردان و گردشگران نیز باشد.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران امن‌ترین کشور از لحاظ گردشگری در منطقه است افزود: باید زیرساخت‌های توسعه گردشگری نیز فراهم شود.
 
در پایان این نشست رؤسای انجمن‌های دوستی ایران با سایر کشورها نیز به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، صادرات ، رونق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۲
عالی بود. ممنون
آخرین اخبار