حزب اعتدال و توسعه یک حزب میانه‌رو ایرانی است که در سال ۱۳۷۸ از سوی "حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحانی" و با مشورت بزرگان سياسی كشور همچون آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تأسیس و "محمدباقر نوبخت" به عنوان دبیرکل از سوی اعضا انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حزب اعتدال و توسعه یک حزب میانه‌رو ایرانی است که در سال ۱۳۷۸ از سوی "حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحانی" رئيس‌جمهور كنونی ايران با اهدافی مشخص و با مشورت بزرگان سياسی كشور همچون آيت‌الله هاشمی رفسنجانی تأسیس شد.



بنیانگذاران حزب، پس از مشورت با "آيت‌الله هاشمی رفسنجاني"و "حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی" با استقبال از نظر آنان مواجه شدند كه در نهایت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۷۸-۷۹)، این حزب رسماً تشکیل و "محمدباقر نوبخت" به عنوان دبیرکل از سوی اعضا انتخاب شد.

مهم‌ترین بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه

محمدباقر نوبخت(معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس‌جمهور)، محمدرضا نعمت‌زاده(وزير صنعت، معدن و تجارت)، اکبر ترکان(مشاور ارشد رئیس‌جمهور ایران)، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی(وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات)، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمدخان، صلاح‌الدین دلشاد، محمد حسن تولایی و زهرا پیشگاهی‌فرد(رئیس مرکز مطالعات زنان دانشگاه تهران) تعدادی از افراد به نام حزب هستند كه تلاش‌های زيادی در طول فعاليت حزب مذكور از زمان تاسيس تاكنون داشته‌اند.

همزمانی تاسيس حزب اعتدال و توسعه با افول كارگزاران

در زمانی كه چهره‌های مطرح حزب اعتدال و توسعه در پاییز سال ۱۳۷۸ پس از مشورت با آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی تصميم به تاسيس چنين حزبی گرفتند حزب "کارگزاران سازندگی" با افول جدی روبرو بود و تندروهای نزدیک به جریان دوم خرداد، شدیدترین حملات را علیه رئيس تشخيص مصلحت نظام سر می‌دادند.

اهداف حزب اعتدال و توسعه

گفتمان توسعه و سازندگی اصلی‌ترین راهبرد برای تداوم عدالت اجتماعی و تحقق اهداف مقدس نظام و امام راحل، اصل عقلانیت و اعتدال در راهبرد سیاسی کشور، رعایت اصل وفاق و وحدت میان همه نیروهای وفادار به اسلام، امام و رهبری، راهبرد تعامل موثر و سازنده و تنش‌زدایی با نظام بین‌الملل بر اساس اصل پذیرفته شده عزت، حکمت و مصلحت، مشارکت و بهره‌مندی حداکثری از نخبگان، اندیشمندان و صاحبان فکر، رعایت اصل شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت و تجربه منابع انسانی، حركت قانون محور و پرهيز از رفتارهای سلیقه‌ای و افراطی، گسترش احزاب و تشکل‌های مدنی وفادار نظام در چارچوب قانون اساسی، پرهیز از رفتارها و اقدامات عوام‌گرایانه به عنوان تسهیل‌کننده ارتباط نظام با مردم، حفظ منزلت و پاسداشت حرمت بزرگان و پیشکسوتان انقلاب و مشروعیت و مقبولیت نظام چكيده‌ای از اهداف حزب اعتدا و توسعه است كه در اساسنامه آنان ذكر شده است.

انصراف برخی اعضای حزب اعتدال و توسعه

در اولین گنگره حزب که در بهمن ماه سال ۱۳۸۲ برگزار شد، کاظم جلالی (نماینده شهرود)، حمیدرضا حاجی‌بابایی (نماینده همدان)، مرتضی بانک، غلامعلی دهقان و حمید رضایی قلعه به عضویت شورای مرکزی در آمدند. كه کاظم جلالی و حمیدرضا حاجی‌بابایی پس از کمتر از ۴ سال از حزب کناره‌گیری کردند.

آغاز فعاليت حزبی اعتدال و توسعه از مجلس ششم

حزب اعتدال و توسعه با انتشار لیستی در انتخابات مجلس ششم، فعالیت حزبی‌اش را به صورت جدی آغاز کرد و ليست انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه با سرليستی آيت‌الله هاشمی رفسنجانی و با شعار"می‌خواهم شاد، سرافراز و در رفاه زندگی کنم" با  ذات و ماهيت ميانه‌رويي‌اش تعدادی از چهره‌های معتدل جناح راست را در کنار جمعی از معتدل‌های چپی را در كنار هم قرار داده بود.

از سر ليستی هاشمی تا تشكيل فراكسيون اعتدال در مجلس ششم

انتخابات مجلس ششم با پیروزی مطلق جریان چپ و اصلاح‌طلبان همراه بود، و هاشمی رفسنجانی پس از بازشماری آراء توانست در جمع 30 نفر نماينده تهران قرار بگیرد، اما در ادامه راه از حضور در مجلس انصراف داد.

البته در اين ميان محمدباقر نوبخت هم توانست با رأی قابل‌ توجهی برای چهارمین بار از شهر رشت وارد مجلس شورای اسلامی شود و پس از ورود به مجلس، فراکسیون اعتدال را به همراه جمعی از همفکرانش تشکیل داد.



فرد مورد حمايت حزب اعتدال و  توسعه در انتخابات
رياست‌جمهوری هشتم


در انتخابات هشتمین دوره ریاست‌جمهوری در سال 1380، در ميان كانديداهايی همچون احمد توکلی، علی شمخانی، عبدالله جاسبی، حسن غفوری‌فرد، منصور رضوی، شهاب‌الدین صدر، علی فلاحیان، مصطفی هاشمی‌طبا و محمود کاشانی، حزب اعتدال و توسعه از "سید محمد خاتمی" حمایت کرد.

آنچه كه اعتدال و توسعه را مشهور كرد

حزب اعتدال و توسعه به عنوان اولین حزب سیاسی ایران، در نیمه دوم سال ۱۳۸۳ رسماً از هاشمی رفسنجانی برای شرکت در نهمين دوره از انتخابات رياست‌جمهوری دعوت به عمل آورد.

پس از اعلام کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در اردیبهشت ۱۳۸۴ "محمدباقر نوبخت"، سخنگوی ستاد انتخاباتی وی شد. تلاش‌های این حزب نسبت به دو تشکیلات دیگر نزدیک به هاشمی رفسنجانی یعنی حزب کارگزاران سازندگی و حزب اسلامی کار باعث شد که نقش‌آفرینی حزب اعتدال و توسعه در اين ميان بیشتر به چشم آید و در سال  ۱۳۸۴ بعد از انتخابات رياست‌جمهوري، حزب اعتدال و توسعه یکی از احزاب اصلی منتقد "محمود احمدی‌نژاد" به‌ خصوص در حوزه مسائل اقتصادی بود.

چرا حزب اعتداال و توسعه نيمه فعال شد

حزب اعتدال و توسعه در دوره‌های مختلف انتخاباتی در مجلس و شوراهای شهر و روستا از خود ليستی مشخص و مورد تاييد اعضا ارائه مي‌داد تا از اين طريق بتواند بيشترين كرسي‌های را از آن خود كند این حزب توانست در انتخابات مجلس هشتم، چند نفر از افراد لیست خود را به مجلس بفرستد و در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری هم در کنار اصلاح‌طلبان از میرحسین موسوی حمایت کرد.

اما بعد از انتخابات ۱۳۸۸ همزمان با رکود فعالیت احزاب نزدیک به اصلاح‌طلبان، حزب اعتدال و توسعه هم به حالت نیمه‌فعال درآمد.

تحقق روياهای شيرين حزب اعتدال و توسعه پس از چهار سال

جلسات حزب اعتدال و توسعه از سال ۱۳۹۱ مجدداً فعال شد و "غلامعلی دهقان"سخنگوی حزب، برای اولین بار در آبان ۱۳۹۱، در کنفرانس خبری در نمایشگاه مطبوعات خواهان حضور حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحانی پدر معنوی اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۳۹۲ شد.

در حالی كه كمتر كسی حدس حضور دكتر روحانی در انتخابات را مي‌زد سخنگوی اعتدال و توسعه در آخرین هفته اسفند ۱۳۹۱ از قطعی‌شدن حضور روحانی در صحنه انتخابات خبرداد كه بازتاب خبری گسترده‌ای را به همراه خود داشت.



قطعيت حضور روحانی در انتخابات رياست‌جمهوري


ستاد انتخاباتی كانديدای انتخابات رياست‌جمهوری سال 1392 متشكل از اعضای شاخص حزب اعتدال و توسعه بود كه می‌توان در اين ميان از
محمدرضا نعمت‌زاده(رئیس ستاد)، اکبر ترکان (قائم‌مقام ستاد) و محمدباقر نوبخت(سخنگوی ستاد) نام برد.

بعد از ثبت‌نام كانديداهای انتخاباتی رياست‌جمهوری، شخصیت‌های برجسته و تاثيرگذار از جمله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، سيد حسن خمینی و علی‌اکبر ناطق‌نوری از دكتر روحانی حمایت کردند.

در نهايت در انتخابات رياست‌جمهوری سال 1392"حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحانی" و كناره‌گيری محمدرضا عارف كانديدای اصلاح‌طلب با تميكن به نظر بزرگان اين جريان سياسی به نفع دكتر روحانی در ميان كانديداهايی همچون علي‌اكبر ولايتی، محمدباقر قاليباف، سعيد جليلی، سيد محمد غرضی، محسن رضايی، توانست در انتخابات با اکثریت مطلق(۵۰٫۷۱ ٪ ) آراء را به خود اختصاص دهد و هفتمین رئیس‌جمهور ایران شود.



دبيركل فعلی حزب اعتدال و توسعه"محمدرضا نوبخت" است كه سال 1378 تاكنون به اتفاق نظر ساير اعضای حزب، در اين سمت باقی مانده است.

انتهای پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار