منابع دولتی ژاپن فاش کرده‌اند که آمریکا بردولت ژاپن فشار آورده است تا 300کیلوگرم از پلوتونیوم غنی‌شده در حد بالا را تحویل دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسیا الیوم، منابع خبری دولتی در ژاپن و آمریکا فاش کرده‌اند که واشنگتن فشارها را بر توکیو برای تحویل و زیرنظر قرار دادن بیش از 300 کیلوگرم از پلوتونیوم غنی‌شده را افزایش داده است.

رسانه‌های ژاپن امروز اعلام کردند که گفتگوها بین دوطرف درباره بازگرداندن پلوتونیومی که مقدار زیادی از آن را ژاپن در طی جنگ سرد از ایالات متحده بدست آورده به‌سختی در حال انجام است. اما به‌نظر می‌رسد که دولت آمریکا سعی در رسیدن به توافقی در این باره تا ماه مارس آتی که قرار است تا رئیس جمهور آمریکا و سران ژاپن در اجلاس امنیت هسته‌ای در هلند برگزار شود ، دارد.

ژاپن در حال حاضر 331کیلوگرم پلوتونیوم غنی‌شده دارد که از طریق ایالات متحده و نیز غنی سازی سوخت هسته‌ای مورد استفاده در تأسیسات هسته‌ای اش در انگلیس آن را بدست آورده است.

توکیو درابتدا بطور قاطع بازگرداندن پلوتونیوم را رد نمود و اعلام کرد که این کشور برای آزمایش‌ها در مرکز هسته‌ای "توکایمورا" در شمال شرق جزیره "خونسو" به‌آن نیازمند است.

این منابع خبری اعلام نمودند که واشنگتن فشارهایش را بر توکیو تا پایان سال گذشته افزایش داد که درنهایت طرف ژاپنی موافقت نمود که مشاوره‌هایی برای بررسی راه‌های حل این اختلاف انجام دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار