شرکت ایران خودرو که در سال 1962 تاسیس شد ، در میان بیست خودروساز این کشور یکی از بزرگترین شرکت هاست و کارخانه ها و دفاترش در حاشیه غربی تهران قرار دارد.
حجم تولید خودرو در ایران تحت فشار تحریمها کاهش قابل ملاحظهای داشته است اما هزاران دستگاه خودرو جدید در انبارها نشان میدهد که تولید هیچوقت متوقف نشده است.
به عنوان بخشی از یک توافق موقت هسته ای که نوامبر گذشته بین ایران و شش قدرت بزرگ دنیا حاصل شد، تحریم های بین المللی علیه صنعت خودرو این کشور برداشته شد.
هم اکنون بازارهای خودروی ایران، مشتریان و دلالان منتظر رونق یافتن این تجارت و فرصتهای جدید هستند.
ایران خودرو برای افزایش ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری هنگفتی انجام داده است و هم اکنون یکی از گرانترین و پیشرفتهترین خطوط تولید را با بیش از چهارصد روبات دارد. این شرکت بزرگترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه است.
پیش از این که شرکای ایران خودرو یعنی شرکتهای پژو و رنو از بازار این کشور خارج شوند، این شرکت به حجم تولید هشتاد و پنج هزار دستگاه در سال 2011 رسیده بود.
لغو تحریم ها علیه ایران هم اکنون موجب شده است سرمایه گذاران و خودروسازان بین المللی تمایل یابند به بازار ایران بازگردند. قرار است هیئت هایی از شرکت های خودروسازی فرانسوی به ایران سفر و قراردادهایشان را با خودروسازان ایرانی تجدید کنند.
محمد رضا رجبعلی از ناظران خط تولید شرکت ایران خودرو می گوید: با توجه به ظرفیت تولید و ظرفیت تولید و تنوع تولید در ایران ، فرصت خوبی برای سرمایه گذاری خودروسازان بزرگ جهانی به وجود آمده است.چنین سرمایه گذاری یک موقعیت برد- برد برای هر دو طرف خواهد بود.این هم برای ایران خودرو و هم برای شریک خارجی خوب است.
ایران خودرو طرح های بزرگ همچون طراحی و تولید موتورهای بومی را به اجرا در آورده است. اولین مدل از این موتور در سال 2008 ساخته شد.
البته فقط خودروسازی ایران نیست که به چشم انداز های مثبت نظر دارد.این کشور با جمعیت هفتاد و پنج میلیونی اش میتواند یک بازار وسوسه انگیز برای برندهای معروف خودروهای جهانی باشد.
"علی دینی" اقتصاددان معتقد است که ایران می تواند به قطب عمده تولید و توزیع خودرو در خاورمیانه تبدیل شود.
انتهای پیام/