کارشناس جایکا به فعالیت‌های جایکا (سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) در ایران با محوریت ظرفیت‌سازی برای کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران زلزله در تهران پرداخت و گفت:‌ خطر ریسک زلزله در تهران بیشتر است .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران تاکاهاشی کارشناس سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جایکا) در سمینار مدیریت بحران و کاهش خطرپذیری گفت: از آنجاییکه تهران در دامنه‌های کوه البرز قرار دارد، پتانسیل بالایی برای زلزله دارد و با گذشت 180 سال از آخرین زلزله در شهر تهران بنابراین بسیار ضروری است برای کاهش خطر پذیری در شهر تهران پروژه‌هایی انجام شود.

وی به پیشینه‌ی همکاری جایکا با شهرداری تهران پرداخت و افزود: اولین پروژه در سال 1999 تا سال 2000 که دو سال طول کشید، مطالعه بر روی ریز پهنه بندی لرزه‌ایی شهر تهران بود.

وی گفت: این پروژه مطالعه ارزیابی خسارت و ارزیابی آسیب با سناریوی زلزله بوده است.

تاکاهاشی بازده‌ها و تأثیر پروژه اشاره کرد و اظهار داشت: بازده‌های این پروژه شامل تخمین خسارت براساس سناریوی زلزله و توصیه‌ها برای پیشگیری از خسارت است.

وی به تأثیر این پروژه اشاره کرد و افزود: این پروژه نتیجه‌ی تخمین خسارت را تشخیص داده و تبدیل به تلنگری برای نظر به ضرورت اقدامات مقابله‌ایی برای پیشگیری از آسیب است.

تاکاهاشی در خصوص پروژه دوم گفت: پروژه دوم در سال 2002 تا 2004 ادامه پیدا کرد که طرح جامع ، همه جانبه،‌ مطالعه بر روی پیشگیری از بحران زلزله شهری در شهر تهران است.

وی تصریح کرد:‌ هدف این طرح جامع ایجاد یک محیط امن و ایمن شهری در برابر زلزله‌ی احتمالی است.

وی به لیست پروژ‌ه‌های اولویت‌دار اشاره کرد و افزود: 15 پروژه در اولویت قراردارند که شامل تقویت و جایگزینی ساختمان‌های عمومی کنونی،‌ ارتقای تقویت ساختمان‌های خصوصی کنونی،‌ بهبود کیفیت ساختمان‌ها،‌ ارتقای بازگسترش شهری برای پیشگیری از بحران، پیش‌بینی محل‌های تخلیه‌ی منطقه‌ایی و تسهیلات آن ،‌ تقویت تسهیلات تأمین آب و شبکه آن، نصب سیستم کنترل مرکزی برای سیستم و توزیع گاز طبیعی،‌ ایجاد الگوهای مدرسه‌ی آموزش بحران با ویژگی‌های مختلف در سطح شهر تهران است.

وی به پروژه‌ی سوم اشاره کرد و گفت:‌ پروژه‌ی سوم از سال 2007 تا 2010 سه سال طول کشید که این پروژه ایجاد طرح واکنش اضطراری برای 72 ساعت نخست بعد از زلزله در شهر تهران است.

تاکاهاشی کارشناس جایکا گفت:‌ پروژه‌ی چهارم از سال 2012 تا مارس 2015 سه سال طول می‌کشد و برای ظرفیت‌سازی برای کاهش خطر زلزله مدیریت بحران در تهران در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر اوقات حجم مؤثری از اقدامات مقابله‌ایی درنظر گرفته می‌شود و به علت بودجه اجرا مشکل‌ساز است و شهرداری تهران خوشبختانه بودجه‌ی زیادی را در این خصوص مدنظر گرفته است. /

انتهای‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار