اگرچه کمبود "ویتامین D "مشکلات و عوارض زیادی به همراه دارد، اما مصرف مقادیر بالای این ویتامین نیز می‌تواند موجب بروز اختلالات و عوارض مختلفی مانند اختلالات کلیوی شود.

سجاد محمد زاده متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: "ویتامین "D از مواد مغذی بسیار مفید است که بدن انسان نیاز جدی به آن داشته و درصورت کمبود این ویتامین، عوارض و نارسایی‌های مختلفی در انتظار فرد خواهد بود.

وی با بیان اینکه نیاز به "ویتامین "D به طور طبیعی با اثر نور خورشید بر روی پوست تامین می‌شود، تصریح کرد: البته نباید تنها به دریافت "ویتامین D" از طریق نور خورشید اکتفا کرد و از مواد غذایی حاوی این ویتامین نیز باید بهره کافی را برد.

محمد زاده اظهار داشت: در مناطقی که نور خورشید کم است، تشکیل "ویتامین "D ممکن است کافی نباشد، لذا باید از منابع غذایی حاوی این ویتامین به ویژه جگر، تخم مرغ، کره، شیر غنی شده و روغن‌ ماهی استفاده کرد.

وی گفت: کمبود "ویتامین D" در بدن، عوارض مختلفی به همراه دارد که راشیتیسم و استئومالاسی ( از مشکلات استخوانی) از مهمترین آنهااست.

محمد زاده با اشاره به اینکه باید مراقب بود که ویتامین D دریافتی بیش از اندازه نباشد، تاکید کرد: اگر چه کمبود "ویتامین D" مشکلات و عوارض زیادی به همراه دارد، اما مصرف بالای این ویتامین نیز می‌تواند موجب بروز اختلالات و عوارض مختلفی مانند اختلالات کلیوی شود.

وی یادآور شد: مسمومیت، ضعف، خستگی، سردرد، تهوع، استفراغ و هیپرکلسمی از دیگر علائم و عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D است.

محمد زاده خاطر نشان کرد: به علت عوارض مصرف بالای "ویتامین D "و بالا بودن احتمال مسمومیت در نتیجه استفاده از دورهای بالای این ویتامین، باید مصرف ویتامین D به صورت‌ متعادل بوده تا خطر بروز عوارض و مشکلات احتمالی بر طرف شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.