ادامه گسترش واردات خودروهای لوکس توسط بخشی از جامعه می تواند تبعات قابل توجهی داشته باشد.تبعاتی که تنها در یک بخش محدود نمی شود و در تمام سطوح خود را نشان خواهد داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، به نقل از دانا یکی از تازه ترین خبرهایی که در چند روز اخیر توجه برخی از جامعه شناسان را به خود جلب کرده خبر ورود 49 دستگاه پورشه به علاوه آمار بالایی از ماشینهای لوکس به کشور است.این اتفاق در حالی رخ می دهد که درماههای گذشته هم اخباری مبنی بر ورود ماشینهای لوکس با قیمتهای بسیار بالا هم منتشر شده است.اما از قرار معلوم رقمی که از این ماشینهای لوکس در آبان ماه وارد کشور شده، بزرگترین محموله محسوب می شود.به طور حتم برای بسیاری این سوال ممکن است مطرح شود که این ماشینها واین حجم قابل توجه از خودرورهای لوکس متعلق به چه اقشاری است؟یا به عنوان دیگری در شرایطی که به هر حال جامعه از لحاظ اقتصادی دروضعیت خاصی است چگونه برخی با چنین ماشینهایی با قیمت بالاتر از یک میلیارد تومان در خیابانها رژه می روند؟
 
در کنار این سوال ها نکته ای که بیش از این سوالات باید به آن توجه کرد تبعات این اتفاق است.اتفاقی که به باور برخی کارشناسان چندان مطلوب به نظر نمی رسد.
 
وقتی شکاف طبقاتی جیغ می زند!
 
مازیار بلاغی،روانشناس واستاد دانشگاه در این باره خاطرنشان می سازد:به هر ترتیب چنین حجمی از واردات کالاهای لوکس،می تواند یکی از نشانه های شکاف طبقاتی محسوب می شود.چرا که میزان شکاف طبقاتی در جامعه در هر بازه زمانی متفاوت است.باید دقت کرد که امروز بخشی از جامعه توانایی خرید یک خودرو معمولی را هم ندارد وبه همین دلیل در چنین شرایط ،حضور ماشینهای این چنینی در کف خیابان از مظاهرشکاف طبقاتی محسوب خواهد شد.
 
این روانشناس می افزاید:عقده های روانی در جامعه یکی از بزرگترین نقاط بحران است.یه این شکل که عقده های روانی در گذر زمان آنقدر در افراد در هم تنیده می شود که حل این عقده ها به مرور زمان بسیار دشوار می شود.آن گاه است که جامعه با بحران نگاه بدبینانه بخشی از جامعه به بخش دیگر روبه رو خواهد شد واین به معنی ریشه گرفتن یک فاجعه است.
 
مازیار بلاغی، پژوهشگر حوزه روانشناسی  در ادامه عنوان می کند که بخش قابل توجهی از جوانان جامعه ایران امروز با بحران اشتغال روبه رو هستند .این مسئله استعداد قابل توجهی برای بروز مشکلات ناشی از شکاف طبقاتی در جامعه ایجاد می کند.هنگامی که این بخش از جامعه از فقر وناتوانی خود را می بیند واز سوی دیگر نظاره گر بخش اندکی از جامعه است که ماشینهای آن چنانی سوار می شوند وارد کنشهای عصبی می شود.
 
به باور مازیار بلاغی،روانشناس وپژوهشگر، اولین کنش عصبی دراین باره روی آوردن این نیروی جوان به سمت انتقام گیری است.انتقام گیری که خشونتهای خیابانی،زورگیری،درگیری نزاع وحتی گاهی اوقات سرقت هم زیر مجموعه آن قرار می گیرد.این نوع انتقام گیری در واقع بازتابی از شکاف طبقاتی است که جوان ایرانی هر روزه آن را در رژه مازراتی ها و پورشه ها در خیابانها می بیند.
 
دلسردی جوانان وکم انگیزگی،در کمین جامعه
 
این کارشناس روانشناس درباره دیگر تبعات این موضوع، می گوید: دومین تبعات این مسئله دلسرد شدن جوانان از تلاش ها و کمک به پیشرفت های اجتماعی است.به واقع هنگامی که جوانان در جامعه شاهد یک چنین توزیع نامتوارن ثروت باشند به تدریج از کلیت جامعه فاصله گرفته وتنها به زندگی خود می اندیشند.به اصطلاح فرد دچار انزواگرایی منفی می شود.منفی به این دلیل که این در لاک خود فرو رفتن اصلا به نفع جامعه نیست.
 
صحبتهای این کارشناس در شرایطی است که این روزها جامعه ایران با رقمی برابر با 4 میلیون واندی دانشجو رو به رو است ولوکس سواری ها وثروتهای باد آورده می تواند به شدت روی این دسته از جوانان هم اثر گذار باشد.
 
دید منفی به تحصیل با تماشای یک نمایش خیابانی
 
مازیار بلاغی ،استاد دانشگاه وکارشناس اجتماعی دراین باره عنوان می کند که جوانان تحصیل کرده برای ادامه تحصیل و به نوعی پرداخت عمیق به امور تحصیلی ،نیاز به انرژی دارد.لوکس گرایی این چنینی دقیقا توان این بخش از جامعه را می گیرد.به این صورت که این بخش جامعه با دیدن این حجم از ثروت، همیشه  احساس غیر مفید بودن دارد  ودائما در این اندیشه است که نتوانسته درآمدی مناسب کسب کند.همین مسئله از لحاظ روانی سبب می گردد تا به تدریج این جوان انگیزه به شدت در امور درسی کم کاری کرده وبه مثبت بودن تحصیل دید منفی پیدا کند.
 
با توجه به همه این مسائل به نظر می رسد که ادامه این روند وبه نوعی گسترش واردات خودروهای این چنینی توسط بخشی از جامعه می تواند تبعات قابل توجهی داشته باشد.تبعاتی که تنها در یک بخش محدود نمی شود و در تمام سطوح خود را نشان خواهد داد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار