رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ساخت و سازهای جدید به دلیل عدم نظارت کافی یکی از نگرانی‌های مدیریت بحران است و یک هفدهم زلزله بم تنها آینده یکی از مناطق تهران پس از زلزله است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حسن قدمی در سمینار کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری با اشاره به اینکه حوادث بحران‌ها از بدو خلقت بشر یکی از دغدغه‌های او بوده و برای کاهش آلام خود همواره سعی و تلاش می‌کرده است گفت: با توجه به غفلت‌ها در بعضی موارد خصوصا در کشورهای در حال توسعه نتوانسته‌ایم شرایط مطلوب را به دست آوریم. بررسی آمار خسارت در سه دهه گذشته نشان داده که هر ساله صد‌ها میلیارد دلار خسارت مالی و همچنین به تلفات صد‌ها هزار نفری انجامیده است.  
 
وی در ادامه توسعه بی‌حساب و بی‌منطق در شهر‌ها را یکی از دلایل اصلی این خسارت‌ها در بحران‌ها دانست و افزود: براساس آمار و ارقام جامعه شهری؛ در سال ۱۱۸۰ جامعه شهرنشین تنها ۲ درصد بوده که در سال ۱۹۵۰ به ۳۰ درصد و در سال ۲۰۰۰ به ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده است پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۳۰ جمعیت شر به بیش از ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.  
 
قدمی در ادامه عنوان داشت: جمعیت شهری در ایران در سال ۱۳۳۵ تنها ۴/۳۱ درصد با ۱۹۹ شهر بوده که در سال ۱۳۹۰ به ۷۱ درصد رسیده و تا پایان شهریور۹۲ به ۱۲۲۸ شهر رسیده است.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: این در حالی است که اکثر نمایندگان و مسئولان به دنبال تغییر تقسیمات کشوری بدون درنظر گرفتن عوارض و نتایج آن هستند.  
 
رییس سازمان مدیریت بحران کشور حاشیه نشینی را یکی از پیامدهای توسعه شهرنشینی عنوان کرد و افزود: کسانی که در حواشی شهر‌ها زندگی می‌کنند به دلیل فقر از امکانات اولیه زندگی چون بهداشت محروم هستند. ساخت و سازهای غیرقانونی مزید بر علت در کنار عوامل و خصومت‌های انسانی دست به دست هم می‌دهند و مسائل را اسفناک‌تر و عوارض آن را غیرقابل کنترل می‌کنند.  
 
وی در ادامه اظهار داشت: استفاده از دانش عمران برای مقاوم سازی و به سازی امکان مسکونی خصوصا امکان عمومی چون مدرسه بیمارستان‌ها در مدیریت بحران بسیار موثر است خصوصا وقتی بیمارستان‌ها خراب شوند مدیریت بحران دچار افت بسیاری می‌شوند. بیمارستان‌های صحرایی نمی‌توانند جایگزین بیمارستان‌های دائم در حوادث باشند.  
 
وی در ادامه ساختمان‌ها و امکان عمومی نوساز را که نظارت دقیقی بر آن‌ها نمی‌شود یکی از نگرانی‌های مدیریت بحران دانست و بیان داشت: ساختمان‌ها باید در مقابل زلزله ۵ یا ۶ ریشتری سالم بمانند در بسیاری از ساخت و سازهای کم ارتفاع که بنیاد تعاون ساخته موفقیت و پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و زلزله‌های ۶/۲ ریشتری مشکلی ایجاد نکرده است اما در شهرهای بزرگ مشکل و نگرانی معطوف به ساخت و سازهای جدید است چراکه نظارت کافی به مراحل ساخت و ساز ان اعمال نشده است.  
 
قدمی در ادامه با اشاره به زلزله بم اظهار داشت: یک هفدهم زلزله بم آینده یکی از مناطق تهران پس از زلزله است و تمام نیرو‌ها و افراد باید تلاش خود را در پیشگیری در بحران معطوف کنند.  
وی در خصوص نقش هلال احمر در مدیریت بحران نیز گفت: جمعیت هلال احمر باید در آموزش همگانی سرمایه گذاری بیشتری کند چراکه بیشتر مجروحین که از زیر آوار بیرون آمدند توسط نیروهای مردمی بوده است.  
 
وی در پایان یادآور شد :بحران را باید از قبل برنامه ریزی کرده باشیم و وظایف هر سازمان قبل از وقوع حوادث باید مشخص شده باشد.
 
انتهای‌پیام/
برچسب ها: مدیریت ، بحران ، زلزله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار