عصر دیروز ، دومین همایش نقالان برجسته کشور در همدان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛  در این همایش که از ساعت 16 کار خود را  در تالار فجر آغاز و تا ساعت 19 ادامه یافت ، 5 نقال برجسته کشور با سابقه نقالی بیش از ده سال تا بیش از 65 ساله ، به اجرای هنر نقالی پرداختند .

این همایش که برای دومین بار در سال 92 به میزبانی شهر همدان برگزار می شد ، حضور مردم  به ویژه جوانان علاقه مند به تماشای اجرای نقالی به چشم می‌خورد.

آنچه در هنر نقالی قابل تامل است این است که این هنر آمیخته ای از ارزش های مذهبی و ملی است که می تواند در برانگیختن اندیشه و احساس تماشاگر ، تاثیر به سزایی داشته باشد .

هنر نقالی با سابقه بیش از هزار ساله ، شیوه ای از روایت گری داستان های مذهبی -تاریخی و کهن است که همواره و در دوره‌های تاریخی مختلف ، توجه مردم را به خود جلب کرده است .

هنر نقالی ،  یک هنر کاملا نمایشی است که از آن به عنوان یک جریان فرهنگی یاد می‌شود

آنچه که از تاریخ بر می آید این است که بسیاری از میراث فرهنگی – ادبی ایران زمین ، مرهون تلاش نقالان است که هم اکنون به صورت مکتوب و نوشته شده حفظ شده است و این بر ارزشمندی هنر نقال و هنرمندان نقال می افزاید و باید مسئولان مرتبط با این موضوع در احیا و ماندگاری این هنر کهن تلاش نمایند .

هنر نقالی با تماشاگر و مخاطب معنا پیدا می کند و تا وقتی که برای هنر نقالی محفل و مجلسی باشد و تماشاگرانی که با ذوق و شوق پای نقالی بنشینند این هنر باقی خواهد ماند./ز
برچسب ها: نقالان ، همدان ، همایش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.