در حالی که رژیم سعودی همه توان خود را برای ایجاد خدشه به منافع ملی ایران در منطقه بسیج کرده است، تیم رسانه ای ایت الله هاشمی رفسنجانی با توان هر چه بیشتر مشغول ارسال پالس و پیغام به طرف سعودی برای وی جهت انجام سفر به عربستان هستند، اقداماتی که گاهی ظاهری مضحک و حتی زننده به خود گرفته و مایه تمسخر در شبکه های اجتماعی شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگر رسانه های پرشمار نزدیک به وی در ماه های اخیر در قالب گزارش ها و اخبار متعدد با زبان بی زبانی از رژیم سعودی درخواست کرده اند تا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای سفر به این کشور دعوت کنند.





موضوعی که البته به نوعی دیگر مورد توجهایت الله هاشمی رفسنجانی نیز قرار گرفت به گونه ای که وی هفته گذشته در کنفرانس وحدت اسلامی در اظهاراتی قابل تامل، عنوان کرد: اینکه چه کسی اولین خلیفه بوده یا نبوده، مسئله تاریخی است که هیچ سودی برای ما ندارد و نتیجه‌ای از آن نخواهیم گرفت. اینکه آنها چگونه وضو می‌گیرند و نماز می‌خوانند، منطق عقلانی برای تبدیل شدن به اختلاف ندارد و سندی از قرآن و سنت برای اینکه ما با هم اختلاف داشته باشیم وجود ندارد.

ایت الله هاشمی رفسنجانی در حالی در چارچوب موضوع وحدت اسلامی، اختلاف نظر شیعیان و اهل سنت را درباره جانشین پیامبر بی فایده می داند که پایه مذهب تشیع بر اساس ولایت و امامت بلافصل امیرالمونین علی (ع) استوار است.

استدلالات علمی درباره جانشینی پیامیر از موضوعات مورد توجه علما و متکلمین شیعه و سنی بوده است که البته منافی وحدت مسلمین نیست.

رهبر معظم انقلاب که امروزه منادی وحت اسلامی در جهان هستند، بارها عنوان کردند که تاکید بر وحدت اسلامی به معنای بی توجهی به اصول و مبانی مذهب شیعه نیست:

«استدلال منطقى هيچ اشكالى ندارد؛ كتاب‌ها بنويسند، استدلال كنند؛ علماى ما نوشتند، امروز هم می‌نويسند و بنويسند. ما در فروع، در اصول، در بسيارى از مسائل، نظرات مستقل شيعى داريم، اين‌ها را استدلال كنند، بيان كنند؛ آنچه كه غير از اين‌هاست، آن را با استدلال منطقى رد كنند؛ هيچ مانعى ندارد. اما اين غير از اهانت كردن، بدگویى كردن، دشمنى درست كردن است؛ به اين بايد توجه كرد.»

این در حالی است که در گزارشی دیگر، این سایت با عنوان "انتظار مردم سوریه از هاشمی رفسنجانی"به نقل از یک نویسنده اروپایی آورده است: «هاشمی رفسنجانی» رئیس جمهور سابق ایران که در جهان عرب محبوبیت دارد، علناً در مورد تمایل خود به بهبود روابط با ریاض سخن گفته و بنظر می آید با سفر احتمالی وی، ایران و عربستان سعودی بتوانند علاوه بر بازسازی روابط فیمابین دو کشور، یک مسیر دیپلماتیک را برای آتش‌بس در سوریه دنبال نمایند و در طول این زمستان، تنش‌های منطقه‌ای خود را کنار گذارند.





رئییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ماه های گذشته نیز چند اظهارنظر جنجالی درباره سوریه و مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین داشته است که با استقبال رسانه های سعودی و برخی مقامات این کشور مواجه شده بود.



اما نکته قابل تامل اینکه همزمان با تلاش ایت الله هاشمی رفسنجانی و رسانه های نزدیک به وی درباره نزدیکی ایران و عربستان، مقامات سعودی اقدامات خصمانه خود علیه ایران را افزایش داده اند.



باررتزین نمونه آن حمله بی سابقه به سفارت ایران توسط گروهی که رهبری آن را ماجد الماجد، تروریست وابسته به سازمان امنتی عربستان به عهده داشته است، می باشد.

حمایت از گروه‌های تروریستی جنوب شرقی کشور به ویژه گروه موسوم به جیش العدل که  آبان ماه  سال جاری، 17 مرزبان ایرانی را به شهادت رساندند از دیگر اقداماتی است که سازمان امنیتی سعودی همزمان با اظهار تمایل مقامات ایرانی برای سفر به عربستان و دیدار با مقامات آل سعود علیه ایران به انجام رسانده است.

در عرصه دیپلماسی نیز رویکردمقامات آل سعود علیه ایران خلاف عرف و خمصانه بوده است که دستگاه دیپلماسی ایران نه تنها پاسخ آن را نداده است بلکه علی رغم توهین های صورت گرفته به مقامات ایرانی بارها درخواست خود را برای سفر به ریاض اعلام کردند.

در همین راستا، وزیر امور خارجه عربستان در آستانه اجلاس ژنو 2 پس از دعوت بان کی مون از ایران برای حضور در این اجلاس، هم پای ائتلاف معارضان و دولت آمریکا فشار بی سابقه ای برای بازپس گیری این دعوت اعمال کرد.

علاوه بر این سعود الفیصل، در سخنرانی چند دقیقه ای خود در اجلاس ژنو 2 نوک پیکان خود را متوحه ایران کرد، با قراردادن نام ایران و حزب الله در کنار تروریست ها، اظهار داشت: تروریست ها ، ایران و حزب الله در امور داخلی سوریه دخالت می کنند و تمامی عناصر خارجی از سوریه باید خارج شوند.

هر چند موضع گیری عربستان با توجه به سیاست این کشور در برابر ایران اهمیتی ندارد اما مقامات وزارت امور خارجه بدون آنکه به این اظهارات پاسخ متناسب بدهند از تمایل خود برای سفر به این کشور و دیدار با مقامات آن سخن می گویند.

در همین حال گفته می شود در خواست‌های پی در پی مسئولان دستگاه دیپلماسی برای حضور در عربستان از جمله درخواست های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امور خارجه از سوی آل سعود بارها با مخالفت روبرو شده است. با این حال ظریف در حاشیه اجلاس داووس بار دیگر تاکید کرد برای سفر به عربستان سعودی در هر زمانی آماده  است.

هرچند اتخاذ رویکردی که سبب تشدید اختلافات ایران و عربستان شود، روشی معقول در شرایط فعلی منطقه به نظر نمی رسد اما ابراز اشتیاق و علاقه اینچنینی برای سفر به عربستان، آنهم در حد تقلیل دعوای ولایت امیرالمومنین علیه السلام به یک واقعه تاریخی، و سکوت در برابر جنایت های این کشور، رفتاری نیست که در شان مردم شیعه و با عزت ایران باشد و قطعا ادامه این رویکرد، می تواند واکنشی همچون برخورد ناراحت کننده رئیس هیات پارلمانی اروپا در قبال رئیس مجمع تشخیص و بی حرمتی وی به هاشمی رفسنجانی در جریان سفر به ایران را به دنبال داشته باشد.
منبع: رجا نیوز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.