چند تن از رهبران جناح مخالف اوکراین شنبه شب در برابر تظاهرکنندگان در پایتخت تاکید کردند قصد دارند جنبش اعتراضی خود را ادامه دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، تاکید رهبران مخالف بر مبارزه در شرایطی صورت می گیرد که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین برای حل بحران سیاسی کشور پیشنهادهایی ارائه کرده اما نتوانسته است معترضان را متقاعد کند. 

حدود 2000 تن از معترضان اوکراینی شنبه با حمله به ساختمانی در کیف  که نیروهای امنیتی از آن به عنوان پایگاه استفاده می‌کردند، آن را به محاصره خود درآوردند. 

این نیروها درون این پایگاه پناه گرفته و با نارنجک‌های بی حس کننده با تظاهرکنندگان مقابله کردند.

تظاهرکنندگان اوکراینی مجهز به چوب و کلاهخود ، به ظاهر با هدف ممانعت از اقدام نیروهای امنیتی درون این ساختمان مربوط به دوره شوروی سابق، بطرهای مواد آتش زا به طرف آن پرتاب کردند و با سردادن فریادهای "شرم تان باد " شیشه پنجره های آن را شکسته و با بالا رفتن از کیسه‌های شنی اطراف ، وارد محوطه اصلی شده و اکنون آن را محاصره کرده‌اند.

نیروهای امنیتی با استفاده از سپرهای ضد شورش و همچنین پرتاب نارنجک های بیحس کننده  و پاشیدن آب پر فشار به سوی معترضان، از خود در برابر هجوم آنان محافظت کردند. 

معترضان در نهایت شامگاه شنبه به وقت محلی راهرویی را روی پله‌های این ساختمان (موزه سابق لنین) تشکیل داده تا بدین ترتیب  نیروهای امنیتی ساختمان را ترک کنند اما نشانه‌ای از خروج هیچ یک از  افسران امنیتی از این ساختمان مشاهده نشد. 

 دو دستگاه آمبولانس بیرون این ساختمان به حالت آماده باش قرار داشته و به گفته یکی از فعالان مخالف اوکراینی ، یک افسر در درگیری‌های اولیه مقابل این ساختمان زخمی شده است. 

یاتسنیوک رهبر مخالفان دولت اوکراین گفته است مخالفان دولت حاضر به پذیرش مسئولیت هستند و آماده‌اند تا اوکراین را به اتحادیه اروپا خواهند ببرند.

پیشتر برخی منابع از پیشنهاد پست نخست وزیری به رهبر مخالفان دولت اوکراین خبر داده بودند.

تظاهرکنندگان مخالف دولت اوکراین که در میدان استقلال کی یف تجمع کرده اند، از پیشنهادهایی که ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور کشورشان برای حل بحران سیاسی کنونی ارائه کرده است،‌ ابراز دلسردی و ناامیدی کردند.

رهبران جناح مخالف اوکراین به پیشنهادهای رئیس جمهور کشورشان برای حل بحران واکنش‌های سردی نشان داده و بر ضرورت ادامه مبارزه تاکید کرده‌اند. 

طرفداران جناح مخالف اوکراین که در دمای پانزده درجه زیر صفر در میدان استقلال کی یف گرد هم آمده‌اند، امتیازهایی را که یانوکوویچ برای حل بحران پیشنهاد کرده است، بی‌معنی و مضحک می‌دانند. 

ایرینا پاولنکو، دانشجوی اوکراینی که در میدان استقلال کی یف حضور دارد می‌گوید اگر رهبران جناح مخالف پیشنهادهای رئیس جمهور را بپذیرند، سیلی سختی از تظاهرکنندگان خواهند خورد و اتفاقات خشونت باری که در روزهای گذشته در خیابان گروشفسکی روی داد، این بار در میدان استقلال شکل خواهد گرفت.

در حالی که دو ماه از بحران سیاسی اوکراین می‌گذرد و در شرایطی که جنبش اعتراض آمیز سیاسی در این کشور روز به روز گسترده تر می شود، ویکتور یانوکوویچ برای آرام کردن اعتراضات به آرسنی یاتسنیوک، از مسئولان حزب مخالف وابسته به یولیا تیموشنکو، سمت نخست وزیری را پیشنهاد کرده و از ویتالی کلیچکو، دیگر چهره سرشناس مخالف اوکراین، نیز خواسته است معاون نخست وزیر در امور بشردوستانه شود.

رئیس جمهور اوکراین همچنین اعلام کرده آماده است قانون اساسی کشور را مورد بازبینی قرار دهد و در همین راستا اختیارات بیشتری به دولت بدهد.

میرون کوتسوبا، شهروند پنجاه و دو ساله اوکراینی که از شهر لویو، کانون ملی گرایان در غرب اوکراین، به کی یف آمده است، می‌گوید: من فکر می‌کنم که پیشنهادهای رئیس جمهور برای حل بحران سیاسی کشور و بهبود اوضاع موثر واقع نخواهد شد. مردم هیچ توافقی را که در آن برکناری یانوکوویچ پیش بینی نشده است، نخواهند پذیرفت. ظاهرا مقامات حزب حاکم نمی فهمند چرا مردم از دو ماه پیش در میدان استقلال تجمع کرده اند.

این شهروند اوکراینی افزود: ما به مسئولان جناح حاکم اعتماد نداریم: آنها فقط می خواهند که معترضان میدان استقلال کی یف را ترک کنند تا این که شرایط بار دیگر مثل گذشته شود.

ویتالی زاخارچنکو، وزیر کشور اوکراین، روز شنبه اذعان کرد که تمام تلاش‌ها برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران بیهوده است. وی تظاهرکنندگان حاضر در میدان استقلال را افراطی خواند و افزود مقامات جناح مخالف کنترل تظاهرکنندگان را از دست داده اند. ویتالی زاخارچنکو  همچنین هشدار داده است تظاهرکنندگان و معترضانی که در میدان استقلال در مرکز شهر کی یف تجمع کرده اند، از این پس عناصر وابسته به «گروههای افراطی» تلقی خواهند شد و پلیس با آنها برخورد خواهد کرد.

 آرسنی یاتسنیوک که از نزدیکان یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق و زندانی اوکراین محسوب می‌شود، به مقامات هشدار داده است با اتخاذ تدابیری مناسب مانع از آن شوند که حمام خون در کشور ایجاد شود.

همچنین در مورد تحریم اوکراین، «اکثریت قاطع» کشورهای عضو اتحادیه اروپا معتقد هستند زمان برای صحبت درباره تحریم این کشور، مناسب نیست.

 لیتوانی تنها کشوری است که اعتقاد دارد بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید در نشست روز پنجشنبه کمیته امنیتی و سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل، فهرستی از تحریم‌های بالقوه بر ضد اوکراین، تهیه کند.

در مقابل، سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از موضع آلمان پیروی می‌کنند که دیپلماسی اتحادیه اروپا باید متمرکز بر متوقف کردن خشونت در اوکراین باشد.

یک مقام اتحادیه اروپا خاطر نشان شد: «ارزیابی کلی اینست که در این مرحله، اولویت باید به تعامل دیپلماتیک داده شود».

این دیپلمات اتحادیه اروپا افزود: «حمایت قاطعانه‌ای از تعامل وجود دارد. اوضاع، سیاه و سفید نیست. این (اوضاع) بسیار پیچیده است و ما باید اوضاع را به نحوی پیش ببریم تا به خشونت پایان دهیم تا اینکه هیچکس دیگر کشته نشود».

این منبع گفت اوکراین بین غرب این کشور که حمایت بیشتری از مخالفان وجود دارد و شرق که پایگاه ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور اوکراین است، تقسیم شده است.

وی اعلام کرد: «یک راه‌حل باید مطالبات همه مردم را براورده کند».

بحث‌ها داخل اتحادیه اروپا درباره اوکراین در بحبوحه از سرگیری تهدیدهای مقامات امنیتی یانوکوویچ برای توسل به زور بر ضد معترضان، صورت گرفته است.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار