اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل در امور سوریه برای بیان نتایج مذاکرات امروز میان هیات دولت سوریه و ائتلاف مخالفان در نشست خبری شرکت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین:" اخضر ابراهیمی" گفت چیزی که باید گزارش کنم این است که امروز دو جلسه در یک اتاق و بین دو هیئت برگزار شد ؛ جلسه صبح چیزی بین ده تا یازده صبح طول کشید ولی بعد از ظهر امروز از ساعت چهار تا شش بود.
وی ادامه داد ما دستاورد چندانی نداشتیم ولی همچنان به تلاش های خود ادامه می دهیم ؛ هر دو هیئت اینجا هستند.
همانطور که می دانید آقای جربا حضور ندارد و به جای وی ، هادی البحره رئیس هیئت گفتگو کننده بود.
از دیگر سو، هیئت دولتی را آقای جعفری سفیر سوریه هدایت می کرد.
وی در نیویورک حضور دارد ولی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه در ساختمان بودند و من با وی نیز صحبتی داشتم.
ابراهیمی گفت کاری که صبح انجام شد ، چیزی بود که من امید داشتم روزها و هفته ها طول بکشد ولی من امیدوارم که کارها همچنان خوب پیش برود.
امروز بعد از ظهر نیز ما درباره تلاش های انساندوستانه صحبت هایی کردیم.
صحبت هایی نیز در خصوص اوضاع حمص و شهر قدیم حمص مطرح شد.
این موضوع با فرماندار حمص از سوی نمایندگان سازمان ملل نیز مطرح شد.
فرماندار قرار است فردا با مشاوران امنیتی خود دیدار کند و امید می رود در نهایت ، بتوانیم محموله ای از کمک های غذایی و دارویی را به شهر قدیمی حمص وارد کنیم.
نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد فردا صبح درباره موضوع زندانیان و افراد ربوده شده بحث می شود تا ببینیم می توان کاری برای آزادی برخی از این افراد انجام داد یا نه.
اخضر ابراهیمی درباره سوال خبرنگاری درباره بمب های بشکه ای که بر شهرهای سوریه انداخته می شود گفت این موضوع مطرح نشده است ولی بسیار جای تاسف است که این بمب های بشکه ای که سلاح ممنوع بین المللی و مغایر با قوانین انساندوستانه به شمار می آید، به کار می رود.
جای تاسف است که این درگیری ها و بمباران ها ادامه دارد ولی امروز این بحث ها مطرح نشدند.
ابراهیمی درباره امتناع دولت سوریه برای صحبت درباره دولت انتقالی و اولویت داشتن مبارزه با تروریسم و تامین نیازهای انسانی شهرهای محاصره شده گفت من از هر دو طرف منازعه می خواهم درباره چیز هاییک ه به رسانه ها می گویند محتاط باشند.
هر کدام از طرفین که سخنی می گویند، از جانب خود می گویند و موضع من همانی است که در بیانیه ها و نشست های خبری ارائه می شود. من از هیچکدام از طرفین نیز نخواسته ام که دیدگاه های من را طرح کنند.
وی ادامه داد اوضاع بسیار پیچیده و دشوار است و ما نه در اندازه یک گام بلکه نیم گام پیش می رویم. همانطور که گفته شد، چیزی که امروز بر سر آن توافق کردیم این است که فردا نیز این گفتگوها را ادامه بدهیم. مردم از آزادی های خود محروم شده اند. در بحث های فردا نیز قطعا درباره اجرای توافقنامه سی ام ژوئن را بررسی می کنیم و علت حضور ما در اینجا نیز همین است.
ابراهیمی تصریح کرد می خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم درباره موارد اصولی بحث کنیم. من از هر دو طرف می خواهم اظهارات خود به رسانه ها را محدود کنند و از جانب من نیز صحبتی نکنند.
وی درباره کمک رسانی به حمص گفت همانطور که گفتم، فرماندار حمص با مشاوران امنیتی خود دیدار می کند و امید داریم بتوان ملزومات مردم از جمله مواد غذایی و دارویی را به این شهر برسانیم. گمان می کنیم اگر فردا این اجازه صادر شود، از روز دوشنبه رسانده می شود. هر دو طرف تایید کرده اند که ما برای اجرایی کردن توافقنامه سی ام ژوئن به اینجا آمده ایم.
وی گفت هدف ما پایان دادن به این جنگ و تامین امنیت و صلح برای مردم سوریه است که با گفتگو شروع شد که دو طرف با همدیگر مذاکره کنند.
با این حال انتظار ما نیز این نیست که این گفتگوها آسان باشند. درباره حمص نیز باید بگویم امید داریم این شهر شروعی برای بحث درباره دیگر شهرها باشد.
وی درباره سوال یک خبرنگار ایرانی درباره خطر تروریسم در سوریه گفت شکی نیست که تروریسم در سوریه وجود دارد و بسیاری از کشورها به شدت نگران و دلمشغول تروریسم و ورود آن از دیگر کشورها هستند. با این حال هدف ما پایان دادن به جنگی است که شرایط را برای ریشه دواندن و گسترده شدن تروریسم مهیا کرده است.
وی تصریح کرد ما قرار نیست تروریسم را به صورت مجزا بررسی کنیم بلکه همه جنبه های این جنگ بررسی می شود ولی شکی نیست که این تروریسم با پایان گرفتن جنگ در سوریه ابتدا کم و بعد کاملا ریشه کن می شود.
وی درباره نقش چین در مناقشه سوریه گفت چین نه فقط به عنوان عضو دائم شورای امنیت بلکه یک کشور بزرگ آسیایی، روابط مهمی با کشورهای منطقه ای از جمله سوریه دارد. آنان پنج اصل را ارائه کرده اند که بسیار مهم است و ما نیز با چینی ها در ارتباط هستیم. امید داریم که پنج کشور دائم بتوانند از نفوذ خود برای خروج از این وضعیت و بازگرداندن صلح به سوریه همکاری کنند.
خبرنگار دیگری درباره حضور نیافتن بخش عمده هیئت دولت سوریه در گفتگوها و اینکه آیا این کار نشان از عدم همکاری آنان دارد یا نه پرسید؛ ابراهیمی گفت من گفتم که آقای الجبرا حضور نداشت؛ امروز رئیس هیئت دولتی نیز آقای معلم نبودند بلکه آقای جعفری بودند. آقای معلم در نشست حضور نداشت ولی در ساختمان حضور داشت.
وی تاکید کرد در نشست امروز، من در قسمت میانی نشسته بودم، یک هیئت در طرف راست و یک هیئت در طرف چپ و آنان با واسطه من، با یکدیگر گفتگو می کردند. این شیوه ای متمدنانه برای گفتگوست که شما حرف های خود را به رئیس جلسه بزنید و به نظر من شروع خوبی بود. سازمان ملل در مرحله نخست و برای شروع، خواستار آزادی زنان، سالمندان و خردسالان شده است. من چشم به گفتگوهای فردا دارم و امیدوارم خبرهای خوبی داشته باشم.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار