یک کارشناس مسائل خاور میانه با بیان اینکه معتقدم نظام سیاسی سوریه بايد در دو جبهه داخلی و دیپلماتیک تقویت شود، گفت: سوریه باید دیپلماسی قوی و پویایی داشته باشد تا در تقابل با گروه‌های تروریستی که از کشورهای قدرتمند دنیا تقویت می‌شوند سربلند پیروز آیند.

"مجيد صفاتاج" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نشست امروز دولت سوریه با مخالفان گفت: اگر بخواهیم خروجی این نشست را در یك جمله خلاصه كنیم باید بگوییم كه این مذاكرات نتیجه ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: به این دلیل که ماهیت و نوع کشمکش بین موافقان و معارضان نظام سوریه خارج از اراده آنهاست و طرفین به‌ویژه معارضان، تصمیم‌گیرنده اصلی نیستند، طبیعتا این نشست خروجی مطلوبی نخواهد داشت.

این كارشناس مسائل خاورميانه تصریح کرد: از یک طرف دولت سوریه بر مردم سالاری و نظام انتخاباتی تاکید می‌كند، از سوی دیگر معارضین خواستار دولت انتقالی و سرنگونی نظام "بشار اسد" هستند، که این رویكرد مورد توجه آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد.

صفاتاج در ادامه افزود: با توجه به اختلافات عمیق بین نظام سوریه و جبهه معارضین اعم از گروه‌ها و شخصیت‌های مخالف، این نشست هیچگونه دستاوردی نخواهد داشت، حتی بحث مبارزه با تروریسم، که مورد تاکید دبیر کل سازمان ملل متحد و برخی کشورهای غربی است، در این نشست مورد توافق قرار نمی‌گیرد و طرفین دست خالی بازمی‌گردند.

وی تاکید کرد: در میان مخالفان نیز، اتحاد و دیدگاه منسجمی وجود ندارد، آنچنان كه می‌بینیم "احمد الجربا" به عنوان رئیس معارضان سوری جلسه ژنو را ترک کرد و برخی مخالفان سوری اعلام کردند که او دیگر رئیس ائتلاف نیست.

این كارشناس مسائل‌خاورمیانه ادامه داد: دلیل اختلاف در میان معارضان، نظام‌های مختلف عربی و غیر‌عربی هستند كه هرکدام از یك گروه معارض حمایت می كنند، به عنوان مثال، گروهك تروریستی داعش مورد حمایت مستقیم عربستان سعودی است و ارتش آزاد سوریه مورد حمایت ترکیه و قطر است.

وی گفت: برخی معارضان سوری خواستار مذاکرات رو در رو با مقامات سیاسی سوریه هستند و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی منتصب به القاعده، سوریه را محل جولان خود قرار داده‌اند.

این کارشناس مسائل خاور میانه با تاکید براینکه یک کلاف سردرگم پشت قضایای بحران سوریه است، تصریح کرد: دست‌هایی وجود دارد که نمی‌خواهد بحران سوریه به این زودی خاتمه یابد.

صفاتاج با بیان اینکه معتقدم که نظام سیاسی سوریه بايد در دو جبهه داخلی جنگ با تروریسم و دیپلماتیک تقویت شود، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور قوی در منطقه با دیپلماسی کارآمد می‌تواند كشورهای حامی معارضین را به سمت ورود به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز رهنمون كند.

وی با اشاره به اینکه مصر در دوره‌ مرسی به شدت از معارضین سوری حمایت می‌کرد که الان اینگونه نیست، بیان داشت: امروزه کشورهایی مانند ترکیه نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید رویه‌ سیاست خارجی خود را تغییر دهند و این نکته‌ای است که مقامات ایرانی و مقام معظم رهبری به اردوغان متذكر شده بودند و این تاوان بی‌توجهی به آن مناقشاتی است كه دامن گیر این كشور شده است.

كارشناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطر نشان كرد: سوریه نیز باید دیپلماسی قوی و پویایی داشته باشد تا در تقابل با گروه‌های تروریستی که از کشورهای قدرتمند دنیا تقویت می‌شوند سربلند پیروز آیند.

انتهای پیام/
برچسب ها: صفاتاج ، سوریه ، معارضان ، اسد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار