معاون مشارکت های اجتماعی و نوسازی مردمی سازمان گفت:نکته مهم در تهیه بسته تسهیلات تشویقی نوسازی این است که تسهیلات نوسازی می بایست متناسب با شرایط هر محله تهیه و تدوین گردد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  علیرضا نبید، با اشاره به تأکید شهردار تهران که شهرداری به دنبال منفعت اقتصادی در نوسازی بافت های فرسوده پایتخت نیست، گفت: در حال حاضر 55 دفتر خدمات نوسازی در سطح محلات فرسوده شهر تهران فعال هستند که با ارائه خدمات رایگان به ساکنان محلات به اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، ترغیب ساکنان بافت های فرسوده به نوسازی مردمی و ... می پردازند.

وی با بیان این که مدیریت و راهبری کلیه دفاتر خدمات نوسازی در سازمان نوسازی صورت می گیرد، اظهار داشت: دفاتر خدمات نوسازی در محلات شهر تهران تبدیل به بازیگری مؤثر در فرآیند نوسازی شده اند.

معاون مشارکت های اجتماعی و نوسازی مردمی سازمان نقش شورای اسلامی شهر تهران را در نوسازی بافت های فرسوده بسیار حائز اهمیت ذکر کرد و گفت: اعضای شورای اسلامی شهر تهران یکی از اصلی ترین نخبگان اثرگذار در اداره شهر هستند و می توانند کمک شایانی به نوسازی بافت های فرسوده کنند.

علیرضا نبید همچنین با اشاره به ضرورت حضور و بازدیدهای میدانی مستمر از محلات فرسوده، افزود: نکته مهم در تهیه بسته تسهیلات تشویقی نوسازی این است که تسهیلات نوسازی می بایست متناسب با شرایط هر محله تهیه و تدوین گردد و ارائه ی نسخه ای واحد برای نوسازی تمامی محلات، امری نادرست است.    

همچنین معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران نیز با بیان این که در دوره ای سازمان نوسازی با روش مداخله مستقیم و اجرای پروژه های مختلف وارد عرصه نوسازی شده بود، تأکید کرد: با تغییر رویکرد سازمان نوسازی به سازمان مدیریت نوسازی تعهدات گذشته در پروژه ها به انجام رسید و این سازمان توانست از انجام کارهای اجرایی و مداخله مستقیم در نوسازی بافت های فرسوده فاصله بگیرد.

حمید رضا شهامت، تولید مسکن و تأمین زیرساخت ها و سرانه ها را 2 محصول اصلی در نوسازی دانست و تصریح کرد: تأمین زیرساخت ها و سرانه های خدماتی در محلات از عمده ترین وظایف بخش های دولتی و حاکمیتی است که این وظایف در سطح کلان در قانون به جای مانده و تبدیل به آئین نامه های تفکیک شده و اجرایی نشده است و بعضاً این خدمات سلیقه محور ارائه می شوند.

وی در این خصوص توضیح داد: دفاتر خدمات نوسازی بازوهای اجرایی سازمان نوسازی هستند که ضمن شناسایی وضعیت اجتماعی و اقتصادی و همچنین معضلات موجود در نوسازی در هر محل، اقدام به تدوین نقشه سند بازآفرینی محله و سند جامع نوسازی می کنند.

به گفته وی بر اساس این سند، سهم بخش های مختلف دستگاه های حاکمیتی برای تأمین زیرساخت ها و سرانه های خدماتی در بافت های فرسوده مشخص می شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام این که در حوزه تولید مسکن، سیاست بر ترغیب و تشویق ورود بخش خصوصی برای حضور در فرآیند نوسازی است، افزود: در این مکانیسم کنترل و هماهنگی نسبت عرضه و تقاضا حائز اهمیت است.

شهامت یادآور شد: نزدیک به 70% تقاضاهای مصرفی برای مسکن در محدوده بافت های فرسوده است که مدیریت صحیح در این حوزه می تواند عرضه را به تقاضای واقعی نزدیک کند.  
وی همچنین بر ضرورت مدیریت و توجه به کیفی سازی و هویت الگوی معماری اسلامی ایرانی در نوسازی بافت های فرسوده در فرآیند تولید مسکن تأکید کرد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که تهران می تواند الگویی برای سایر شهرها قرار گیرد، عنوان کرد: ارتباط دو سویه با ساکنان بافت های فرسوده، اعتمادسازی، اشاعه فرهنگ تجمیع پلاک های زیردانه و ... از تجربیات خوب سازمان نوسازی شهر تهران است که می تواند الگویی برای نوسازی در سایر شهرهای کشور قرار گیرد. 
انتهای پیام/
 

برچسب ها: مشارکت ، نوسازی ، محلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.