وزیرخارجه آمریکا در اظهارنظری غیرمسؤولانه ایران را تهدید به حمله نظامی کرد! جان کری که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ژنو،‌ گزینه‌ نظامی وارد است. این تهدید جان کری نشان‌دهنده اهمیت توافق ژنو برای آمریکایی‌هاست....

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، وقتی تصاویر تلویزیونی حضور بازرسان آژانس در نطنز و فردو را نشان دادند که آبشارهای غنی‌سازی 20 درصدی ایران را پلمب می‌کردند؛ این ذهنیت در میان تمام ایرانیان تثبیت شد که نخستین گام توافق ژنو با عقب‌نشینی ایران از پیشرفت‌های هسته‌ای خود همراه شد. اکنون در ایران همگان توافق ژنو را مترادف با پلمب بخشی از حقوق هسته‌ای خود می‌دانند. اما موضوع دیگری که همزمان افکار عمومی در داخل کشور در حال رصد و ارزیابی آن هستند، رفتار آمریکایی‌ها به عنوان اصلی‌ترین طرف ایران در توافق ژنو، در قبال این توافق و پلمب تاسیسات هسته‌ای ایران است. همزمان با پلمب آبشارهای غنی‌سازی 20 درصدی و آغاز از بین رفتن ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد، آمریکایی‌ها در اقدامی زشت بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل را وادار به پس گرفتن دعوتنامه ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 کردند تا نشان دهند توافق هسته‌ای به هیچ‌وجه در سیاست‌های ضدایرانی کاخ سفید تاثیری نداشته است. آمریکایی‌ها در قبال ایران همان رفتاری را دنبال می‌کنند که قبل از توافق ژنو در پیش گرفته بودند. در چنین شرایطی که اعتراضات ملی در ایران به خاطر توافق ژنو رو به افزایش است، وزیرخارجه آمریکا در اظهارنظری غیرمسؤولانه ایران را تهدید به حمله نظامی کرد! جان کری که با شبکه العربیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای ژنو،‌ گزینه‌ نظامی وارد است. این تهدید جان کری نشان‌دهنده اهمیت توافق ژنو برای آمریکایی‌هاست. به عبارتی مفاد توافق ژنو آنقدر برای آمریکایی‌ها مهم است که عدم اجرای آن را با جنگ پاسخ می‌دهند، این تهدید درست 3 روز پس از آغاز اجرای توافق ژنو بود. جان کری 3 روز پس از آنکه آبشارهای سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی 20 درصدی ایران پلمب و روند نابودی ذخیره اورانیوم 20 درصدی ایران آغاز شد؛ ایران را به حمله نظامی تهدید کرد. برخی معتقدند توافق ژنو عملا ایران را در مسیر برجسته شدن گزینه نظامی قرار داده است. ایران 20 ژانویه، 30 دی اجرای توافقنامه ژنو را آغاز کرد و با پلمب سانتریفیوژهای مربوط به غنی‌سازی 20 درصدی و آغاز از بین بردن ذخیره 196 کیلوگرمی اورانیوم 20 درصد، عملا تعهد خود به توافق ژنو را نشان داد. از آن سو اما آمریکایی‌ها در واکنش به آغاز اجرای توافق ژنو اینگونه بر طبل جنگ می‌کوبند. به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران در کاخ سفید این روزها بیشتر از هر زمانی استفاده از چماق گزینه نظامی را ضروری می‌دانند چرا که نگرانی اصلی آنها در موضوع غنی‌سازی 20 درصد از بین رفته است. همزمان با تهدید جان کری به حمله نظامی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز مدعی شد که ایران در توافق نهایی باید بخش مهمی از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد. وی که در نشست خبری هفتگی در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که گفته است تهران هیچ‌یک از سانتریفیوژ‌های خود را اسقاط نمی‌کند، گفت: برچیده شدن تأسیسات در توافق جامع پاسخ داده می‌شود و ایران در این توافق باید «بخش قابل‌ملاحظه‌ای» از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را برچیند. کارنی همچنین درباره احتمال دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران طی 6 ماه آینده، گفت: تا زمان رسیدن به راهکار جامع، نقض تحریم‌های کنونی را دیگر مثل گذشته تحمل نمی‌کنیم.  
 
ظریف: تفسیر دولت اوباما اشتباه است  
 
اظهارات کارنی در حالی صورت گرفت که محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با سی ان ان بالاخره ضمن اذعان به تفسیر متفاوت آمریکایی‌ها، گفت: موضوع برچیده شدن دستاوردهای هسته‌ای ایران در متن توافقنامه نیامده و صرفا تفسیر خود آمریکایی‌ها است. محمدجواد ظریف تصریح کرد: دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا توصیف نادرستی از امتیازاتی که طبق توافق اولیه 6 ماهه با ایران واگذار می‌شود ارائه داده و ما با برچیده شدن هیچ چیز موافقت نکردیم. وی تصریح کرد: کلمات فنی و واژگانی که کاخ سفید برای توصیف توافق اولیه ژنو به کار برد، با متن توافق بین ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان) متفاوت است. وزیر امور خارجه ایران در این رابطه توضیح داد: نسخه کاخ سفید هم امتیازات را دست کم گرفت و هم در تعهدات ایران طبق توافق ژنو که روز دوشنبه به مرحله اجرا درآمد، غلو کرد. ظریف این اظهارات را در داووس سوییس که محل برگزاری مجمع جهانی اقتصاد است، بیان کرد و دولت اوباما را متهم کرد که با چنین واژگان و زبانی موجب ایجاد یک تصورات غلط می‌شود. به گزارش فارس، وی اینگونه ادامه داد: کاخ سفید تلاش می‌کند تا آن را (توافق ژنو) طوری به تصویر بکشد که اساساً برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد، این واژه‌ای است که آنها مدام استفاده می‌کنند. ظریف خبرنگار سی‌ان‌ان را ترغیب کرد که متن واقعی توافق را مطالعه کند و گفت: اگر شما در کل متن یک کلمه، یک کلمه واحد پیدا کردید که حتی شبیه برچیده شدن بود یا می‌شد آن به عنوان برچیده شدن معنی کرد، آن وقت حرفم را پس می‌گیرم. وزیر امور خارجه ایران تکرار کرد: ما هیچ سانتریفیوژی را برنمی‌چینیم. ما هیچ تجهیزاتی را برنمی‌چینیم. ما به سادگی تولید نمی‌کنیم. بیش از 5 درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم. ظریف درباره زبان کاخ سفید گفت: لزومی ندارد بر آن تأکید کنید. البته اذعان ظریف به تفسیر اشتباه آمریکایی‌ها از توافق ژنو در حالی است که پیش‌تر همین موضوع مورد اشاره منتقدان داخلی قرار ‌گرفت اما وزیر امور خارجه بدون توجه به این انتقادات، منتقدان را به همراهی با اسرائیل متهم کرد.  
 
هشدار آمریکا به سرمایه‌گذاران  
 
«وطن امروز» در شماره گذشته خود از رایزنی‌های گسترده دیوید کوهن، معاون خزانه‌داری آمریکا و مسؤول مستقیم پرونده تحریم ایران، در اروپا خبر داده بود و نوشت که کوهن در آستانه اجلاس داووس اعلام کرد «دروازه‌های اقتصاد ایران بسته است» تا از این طریق به سرمایه‌گذاران حاضر در داووس پیام آشکار کاخ سفید را ارائه کند. جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس نیز بر همین موضوع تاکید کرد. او در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی تصریح کرد شرکت‌ها در مواجهه با ایران باید با احتیاط پیش بروند. وی تصریح کرد: کاهش تحریم‌های اخیر علیه ایران نمایانگر «کاهش اندک تحریم‌ها» بوده است و هنوز تحریم‌های زیادی برجای خود باقی است. لو در مصاحبه خود گفت: فکر می‌کنم اشتباه بزرگی باشد که شرکت‌ها بیش از اندازه درباره چگونگی آغاز روابط تجاری با ایران مشتاق باشند. وزیر خزانه‌داری آمریکا تحریم‌ بخش‌های خدمات مالی و نفت را ارج نهاد و گفت نقش مهمی در آوردن ایران به میز مذاکرات با گروه 1+5 داشته است. لو ادامه داد از آنجایی که این تحریم‌ها بسیار کارآمد بوده است، موضع آمریکا به طور کلی نرم نشده و تصریح کرد: هر شرکتی که از خط عبور کند و در فعالیتی مشارکت کند که این تحریم‌ها را نقض کند، با اقدامات اجرایی روبه‌رو خواهد بود. همان‌طور که مستقیما اعلام کردیم، ما ناظر بر تحریم‌ها هستیم و آن را اجرا می‌کنیم. از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ خبر داد وزارت خزانه‌داری آمریکا زیرگروهی از بورس فرانکفورت را که قصد دور زدن تحریم‌های ایران را داشتند 152 میلیون دلار جریمه کرد. خزانه‌داری آمریکا با اعلام این موضوع در بیانیه‌ای که به همین دلیل منتشر شده آورده است که شرکت «کلیراستریم» 8/2 میلیارد دلار در یک بنگاه مالی -که نامش اعلام‌نشده- در نیویورک گذاشته بود. این موضوع که بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی رخ داده به گفته خزانه‌داری ایالات متحده، به ایران کمک کرده تا با ۲۶ کشور جهان ارتباط مالی برقرار کند که اقدامی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به شمار می‌رود. کلیراستریم در لوکزامبورگ واقع است و برای مختومه‌شدن این پرونده ۱۵۲ میلیون دلار جریمه پرداخته است. نیکولاس نوننماخر، سخنگوی کلیراستریم اعلام کرده این موضوع به موضوع مهمی در سازوکار مالی آنها تبدیل شده است.  
 
اجازه راه‌اندازی رآکتور اراک را نخواهیم داد  
 
در همین حال وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس اعلام کرد که کشورش به منظور حمایت از همپیمانانش در خاورمیانه حضور نظامی دارد. جان کری در اظهارات خود تأکید کرد: «به ایران اجازه راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای اراک را نخواهیم داد».  
 
وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد گفت: «سخنان روحانی درباره اینکه ایران نمی‌خواهد به تسلیحات هسته‌ای دست یابد بدون اتخاذ اقدامات عملی بی‌معنی است». 

منبع:روزنامه وطن امروز


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۳ ۰۵ بهمن ۱۳۹۲
سیاستمداران امریکا بيجا می کنند در کار کشور ما دخالت می کنند
آخرین اخبار