دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بر خروج همه تروریست ها از سوریه و تعیین سرنوشت این کشور توسط سوری ها تاکید کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه:"دکتر محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در شهر داووس سوئیس سخن می گفت، خواستار خروج همه تروریست های خارجی از سوریه شد.

این سخنان وزیر امور خارجه ایران در میزگردی به میزبانی شبکه العربیه، روز جمعه در داووس سوئیس مطرح شد که در آن ناصر جوده زیر امور خارجه اردن، احمد داووداغلو وزیر امور خارجه ترکیه و مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، از جمله شرکت کنندگان بودند.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا لغو دعوت ایران به کنفرانس بین المللی صلح سوریه به دلیل جانبداری تهران از یک طرف بحران در این کشور روی داد گفت: مساله به جانبداری باز نمی‌گردد بلکه به فهم مسائل منطقه باز می‌گردد.  

او افزود که نباید توهم داشت با افزایش قتل و خشونت می‌توان به تروریسم پایان داد. 

او اظهار داشت: باید با فهم صحیح برای پایان خشونت‌ها در سوریه اقدام کنیم، نه اینکه به خاطر منافع خود اجازه ادامه کشتار‌ها را بدهیم. »

ظریف افزود: جنگ فرقه‌ای به سوریه محدود نخواهد شد و به کشورهای همسایه خواهد رسید.

او افزود که بسیاری از تندرو‌ها در سوریه از مناطق دیگر آمده‌اند و هنگامی که به کشور‌هایشان باز ‌گردند، برای همه ما مصیبت بار خواهند بود. 

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه بحران سوریه پایان نظامی ندارد، گفت:از همه تروریست ها می‌خواهم از سوریه خارج شوند.
 
ظریف به مساله تعرض به مزارهای شیعه پرداخت و گفت: ما اجازه نخواهیم داد به مزارهای شیعه تعرض شود.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه باید به سوری‌ها اجازه داد خود سرنوشت خود را تعیین کنند، اظهار داشت: تندروی نتیجه دخالت خارجی و نگاه کوتاه مدت است. 

ظریف همچنین ضمن تاکید کرد که ایران به دنبال روابط حسنه با کشورهای عربی است، از آمادگی خود برای سفر به پادشاهی سعودی خبر داد. 

او گفت که باید گذشته را کنار فراموش کرد و برای آینده اقدام و مذاکره کرد. 

او با بیان اینکه توافق اتمی ایران با غرب، باید نگرانی‌ها را از برنامه هسته‌ای تهران از میان ببرد، این سوال را مطرح کرد که چرا برخی کشورهای منطقه همچنان نگرانند.

ظریف خاورمیانه را در چهار راهی دانست که آینده آن به اراده مردمش وابسته است.



انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، ایران ، سوریه ، تروریست ، خروج ، سلاح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار