به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران محمد هادی حیدر زاده گفت: با توجه به اینکه استاندارد معاینه فنی مطابق با استاندارد یورو 2 طراحی شده است، لذا کارگروهی با حضور شهرداری تهران و سازمان محیط زیست به منظور تدوین استانداردها و ارتقاء شاخص های معاینه فنی خبر داد که ارتقاء شاخص های معاینه فنی تشکیل شده و به زودی استانداردهای معاینه فنی سخت گیرانه تر خواهد شد .
وی با بیان اینکه معاینه فنی یکی از محورهای تاکیدی در برنامه جامع کاهش الودگی هواست، اظهارداشت: قانون مصوب مجلس و افزایش سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال چالشی جدی در موضوع معاینه فنی خودورهاست که گرچه رایزنی ها با نمایندگان صورت گرفته و تمامی نمایندگان به اتفاق به این باور رسیده اند که باید قانون را اصلاح کنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است .
مدیرکل محیط زیست استان تهران با تاکید بر اینکه روند اصلاح قانون معاینه فنی به رغم موافقت نمایندگان مجلس به درازا کشیده است، گفت: بخش پارلمانی دولت نیز باید در این زمینه بیشتر ورود کند .
حیدرزاده با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست اعتقاد دارد کیفیت معاینه فنی باید سختگیرانه تر باشد، تاکید کرد: در حال حاضر استاندارد معاینه فنی خودروها براساس استاندارد یورو 2 بوده و هر خودوری یورو 2 می تواند استانداردهای معاینه فنی را پاس کند، در حالیکه برنامه ریزی ها برای تولید خودوری یورو 4 میباشد، لذا باید استاندارد معاینه فنی نیز سختگیرانه تر شود.
به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران کنترل کنیستر و کاتالیست که تاکنون در معاینه فنی خودروها لحاظ نشده است باید در شاخص های جدید معاینه فنی گنجانده شود.
حیدرزاده با تاکید بر اینکه آخرین مهلت خودروسازان برای تولید خودروی یورو 4 خرداد 93 است تصریح کرد: در عین حال که می دانیم موضوع تحریم خودروسازان را با چالش روبرو کرده است، اما به طور قطع خرداد 93 آخرین مهلت خودرو سازان خواهد بود. با توجه به کاهش تحریم ها در مرحله اولیه دیگر خودروسازان بهانه ای برای طفره رفتن از مسئولیت شان نخواهند داشت .
مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به پیشنهاد مجلس برای تغییر "طرح کاهش آلودگی هوا" به "قانون هوای پاک" گفت: در صورت تصویب نهایی این قانون اختیار برخورد با دستگاههایی که به وظایف خود عمل نمیکنند به سازمان محیط زیست داده میشود به این معنی که خودروسازها دیگر تصمیمگیرنده برای انتخاب استانداردها نیستند. در عین حال ارتقای کیفیت سوخت نیز باید در کنار ارتقای کیفیت خودروها انجام شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد.
حیدرزاده با اشاره به این که براساس قانون پیشنهادی مجلس در خصوص هوای پاک باید هر یک از دستگاهها به وظایف خود عمل کنند، تصریح کرد: در عین حال باید بگوییم سازمان حفاظت محیط زیست از قانون پیشنهادی مجلس با وجود سختگیریهایی که دارد استقبال میکند.
انتهای پیام/