مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: هزار و 539 هکتار از جنگل های این استان در قالب طرح ذخیره گاه های جنگلی و با هدف حفظ گونه های نادر و در حال انقراض، زیر پوشش حفاظت ویژه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

خسرو عبداللهی گفت: طرح صیانت ویژه از دخیره گاه های جنگلی استان چهارمحال و بختیاری، در شهرستان های شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، اردل، فارسان و کوهرنگ اجرا می شود.

وی افزود: طرح صیانت و توسعه جنگل های زاگرس در 33 هزار هکتار از جنگل های لردگان تهیه و اجرا شده و اجرای آن در بقیه نقاط استان چهارمحال و بختیاری از برنامه های اولویت دار این اداره کل محسوب می شود.

عبداللهی از وجود هزار و 350 گونه جنگلی و مرتعی در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و افزود: از این تعداد 270 گونه خاصیت دارویی، خوراکی و صنتعی داشته و 27 گونه نیز در استان منحصر به فرد است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری به وجود 301 هکتار پارک جنگلی مشارکتی در شهرستان های شهرکرد، اردل و لردگان اشاره و تصریح کرد: این پارک ها دست کاشت و شامل گونه های اقاقیا، زبان گنجشک، سنجد، نارون، سرو خمره ای، اسکوپاریا، نسترن، بلوط و چنار است.
وی گفت: اکنون 318 هکتار فضای سبز مشارکتی و هزار و 546 هکتار جنگل کاری سنواتی نیز در این استان وجود دارد.
عبداللهی به واگذاری 236 هزار و 839 هکتار از مراتع استان چهارمحال و بختیاری به بهره برداران این بخش در قالب طرح بهره برداری اشاره کرد و گفت: این سطح از مراتع به دو هزار و 524 خانوار واگذار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، احیاء و تقویت پوشش های جنگلی، غنی سازی توسعه جنگل ها با بذر و نهال، کشت و توسعه گیاهان مولد، تغییر الگوی مصرف سوخت، ایجاد کمربند حفاظنی، غنی سازی زمین های جنگلی با بذور درختان جنگلی در سطح 10 هزار هکتار و توسعه زراعت چوب در سطح هزار و 609 هکتار را از مهم ترین برنامه های در دست اقدام برای حفظ منابع ملی و طبیعی استان بیان کرد.

وی تأکید کرد: اجرای طرح های جنگل هاری با درختان مثمر به تعداد 520 فقره در سطح پنج هزار هکتار، ساخت 65 بند خاکی برای مهار سیلاب ها و حفظ و ذخیره آب های سطحی و اجرای 132 کیلومتر کمربند خفاظتی بین زمین های مستثنیات و منابع ملی در مناطق بحرانی استان چهارمحال و بختیاری از دیگر برنامه های در دست اجرای این اداره کل است.

86.6 درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری را عرصه های جنگلی و مرتعی تشکیل می دهد./ز

برچسب ها: جنگل ، حفاظت ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.