رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست اختیارات قانونی وسیعی دارد و هر تخلفی که در رابطه با محیط زیست و در زمینه‌های آلودگی آب، شکار و ... انجام شود این سازمان می‌تواند ورود پیدا کرده و با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه با آن متخلفین برخورد کند.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حاشیه جلسه امروز(چهارشنبه) هیئت دولت در نشستی خبری با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که سازمان محیط زیست برای برخورد با متخلفان محیط زیست چه اختیاراتی دارد، گفت: سازمان محیط زیست اختیارات قانونی وسیعی دارد و هر تخلفی که در رابطه با محیط زیست و در زمینه‌های آلودگی آب، شکار و ... انجام شود این سازمان می‌تواند ورود پیدا کرده و با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه با آن متخلفین برخورد کند.

وی افزود: بارها اعلام کرده‌ایم که نگاه امروز به محیط زیست باید یک نگاه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی باشد و ما نیز این مهم را در سازمان محیط زیست لحاظ خواهیم کرد.

ابتکار گفت: اگر رعایت قوانین محیط زیست در تمام امور از جمله فعالیت‌های عمرانی پیش‌بینی و رعایت شود، دیگر نیازمند برخورد و جریمه نخواهیم بود زیرا این نگاه موجب توسعه ایجاد محیط زیست پایدار خواهد شد.

رئیس محیط زیست تاکید کرد: این نگاه در دولت یازدهم محقق شده و همچنین از این پس نیز از برنامه‌های استراتژیک محیط زیست و راهبردی محیط زیست در تمام امور انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تخلفات شکارچیان و شکار برخی گونه‌های زیست‌محیطی ادامه داد: این سازمان در زمینه برخورد با متخلفان دارای اختیارات وسیعی است و همچنین با دستگاه‌های مربوطه برای برخورد با این متخلفان برنامه‌ریزی جدی داشته است و تمام اداره‌کل‌های این سازمان با همکاری دستگاه‌های قضایی با این متخلفان برخورد خواهند کرد.


ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه الگوی مصرف آب و انرژی در کشور ما نادرست است، اظهار کرد: در اجرای هدفمندی یارانه‌ها برای سال آینده توجه ویژه‌ای به گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی محیط زیست در شهرهای بزرگ شده است که البته دولت نیز در این راستا رویکرد بسیار دقیقی را اتخاذ کرده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم مجلس این نگاه و رویکرد دولت را در چگونگی اجرا کردن هدفمند کردن یارانه‌ها تقویت کند، افزود: دولت در موضوع محیط زیست و مشکلات آن دغدغه‌های زیادی دارد و به منظور رفع تمامی آنها چاره‌اندیشی خواهد کرد.  

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به افزایش تصادفات جاده‌ای پلنگ‌های ایرانی، تصریح کرد: برخی جاده‌ها در سال‌های گذشته در زیستگاه‌ها و حوزه وحش ایجاد شده که این موضوع موجب افزایش تصادفات جاده‌ای پلنگ‌های ایرانی شده است.

ابتکار تصریح کرد: دولت یازدهم با برگزاری جلسات مشترک با وزارت راه و شهرسازی برای کاهش این مشکلات برنامه‌ریزی کرده است تا بتواند با رفع نقاط حادثه‌خیز و همچنین نصب تابلوهای راهنما میزان این تصادفات را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه تعدادی از پلنگ‌های ایرانی از طریق شکار غیرمجاز کشته می‌شوند، بیان کرد: مقابله با شکار غیرمجاز تنها با مشارکت بیشتر و آگاهی مردم حل خواهد شد.

رئیس سازمان محیط زیست در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تعامل سازمان محیط زیست با وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای طرح‌های معدنی در کشور، گفت: تمام طرح‌های معدنی و مجریان آنها باید ضوابط و آئین‌نامه محیط زیست را رعایت کنند و هم‌اکنون نیز ما در حال بازنگری این آئین‌نامه هستیم.

ابتکار درباره عدم سخنرانی خود در خطبه‌های نماز جمعه تهران اظهار کرد: در هفته هوای پاک از سوی این ستاد دعوتی به منظور سخنرانی و اعلام مواضع محیط زیست، از بنده به عمل آمد ولی 48 ساعت مانده به شروع برنامه اعلام کردند که سخنرانی بنده نیز لغو شده است.

وی با تاکید بر اینکه بنده هیچ کسالتی نداشته و حتی سخنرانی خود را برای این مراسم آماده کرده بودم، ادامه داد: امیدوارم فضایی بوجود بیاید که تمام مسئولان کشور بتوانند از طریق تریبون نماز جمعه که بسیار حائز اهمیت است استفاده و سیاست‌ و راهبردهای دستگاه‌های اجرایی و تحت مدیریت خود را برای مردم بازگو کنند.


رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که برای لغو سخنرانی شما دلیل خاصی مطرح شد، بیان داشت:‌ دلیل مشخصی برای لغو این سخنرانی به بنده اعلام نشده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار