رئیس شورای اسلامی روستای ابیانه گفت: ثبت جهانی این میراث ملی هزار ساله قربانی اولویت بندی مسئولان در استان اصفهان شده است.

رضا علیرضایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: به دلیل اولویت قراردادن آثار شهر اصفهان و قرار ندادن نام ابیانه در فهرست نوبت آثار، میراث کهن هزار ساله ابیانه در پیچ و خم تصمیم گیری مدیران استان اصفهان مورد بی توجهی قرار گرفته و به فراموشی سپرده شده است.

وی با تاکید بر اینکه روستای ابیانه بر اساس گزارش مکتوب " Junko Taniguchi "نماینده سازمان یونسکو در منطقه جنوب شرقی آسیا چهار ویژگی از 10 ویژگی لازم برای ثبت جهانی شدن را دارد افزود: یکتا بودن و یا حداقل متعلق بودن به یک فرهنگ سنتی و یا یک تمدن موجود و یا ازبین‌رفته و در نظر گرفته‌شدن به عنوان نمونه‌ای بارز در رابطه با ساختمان ها، شیوه معماری و یا مجموعه‌ای شامل اصول فنی خاص که بیانگر مرحله‌قابل توجه از تاریخ تمدن انسانی است دو مورد از این ویژگی ها ی این روستا است.

به گفته وی، درنظرگرفته‌شدن به عنوان نمونه‌ای بارز در رابطه با شیوه‌های سنتی و مرسوم اسکان، استفاده از اراضی واستفاده از آب که بیانگر فرهنگ (فرهنگ‌ها) و یا تقابل انسان با محیط زندگی اطراف خود و ارتباط مستقیم یا ملموس بودن با رویدادها و سنن زندگی، ایده‌ها، عقاید و فعالیت های هنری یا ادبی دو مورد دیگر ویژگی ها ی موجود ثبت جهانی در ابیانه است.

رئیس شورای اسلامی روستای ابیانه را موزه ای با یادگارهای تاریخ ایران از عصر کهن و سیر تکاملی یک زیستگاه سنتی در طول تاریخ دانست و گفت: اهمال مسئولان در حق میراث کهن هزار ساله ابیانه عامل اجحاف در حق این روستا شده است.

علیرضایی، قرار گرفتن پایگاه میراث فرهنگی روستای ابیانه تحت نظارت تهران را خواستار شد و گفت: در جایی که مجموعه ابیانه در فهرست آثار ملی ثبت شده است به هم ریختگی سلسله مراتب پایگاه میراث فرهنگی این روستا از کشوری به استانی و شهرستانی بسیار جای سئوال و تأمل است.

وی، اهالی ابیانه را بهترین حافظان آثار تاریخی این روستا دانست و گفت: حفظ و حراست این مجموعه تاریخی تا زمانیکه به طور سنتی بر عهده اهالی روستا بوده به خوبی تحقق یافته و گواه آن ماندگاری این روستای تاریخی تاکنون است.

وی اقدامات میراث فرهنگی برای حفظ و احیاء روستای ابیانه را کمرنگ عنوان کرد و افزود: با توجه به قدمت کهن این روستا که به دوران پیش از اسلام برمی گردد توجه بیشتر و دلسوزانه مسئولان به ویژه در راستای جهانی شدن آن را می طلبد.

به گفته وی، روستای ابیانه علاوه برآنکه به صورت مجموعه ای کامل قبل از انقلاب در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده برخی از آثار ارزشمند این روستا نیز به طور مجزا ثبت شده است./ش

برچسب ها: اصفهان ، میراث ، ملی ، ابیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.