تهیه‌کنندگان بهتر است تا اطلاع ثانوی سعی نکنند مدیران استودیوهای فیلمسازی را ترغیب کنند تا به پروژه‌های سینمایی بودجه‌ای 200 میلیون دلاری یا حتی کمی بیشتر از آن اختصاص بدهند.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران،‌ بعد از اکران تابستانی داغ و شلوغ 2013 از راهروها و اتاق‌‌های استودیوهای هالیوود خبر تازه‌ای به بیرون درز کرده:«تهیه‌کنندگان بهتر است تا اطلاع ثانوی سعی نکنند مدیران استودیوهای فیلمسازی را ترغیب کنند تا به پروژه‌های سینمایی بودجه‌ای 200 میلیون دلاری یا حتی کمی بیشتر از آن اختصاص بدهند.»

دلیل به وجود آمدن این وضعیت چیست؟ اکران تابستان 2013 که طی آن بلاک باسترهای جورواجوری روانه‌ی سینماها شد و فیلم‌هایی مثل یکه سوار محصول کمپانی دیزنی، آر.آی.پی. دی محصول یونیور سال و پس از زمین و سقوط کاخ سفید، هر دو محصول سونی نتوانستند طبق انتظار مسئولان استودیوهای تهیه کننده‌شان در گیشه خوش بدرخشند. به همین خاطر استودیوها هم به سرعت استراتژی فیلمسازی خود را تغییر داده‌اند. به گفته‌ی جوراث تهیه کننده: "تا سال قبل می‌پرسیدن "می‌شه با 150 میلیون دلار فیلم رو جمع کرده، درسته؟" حالا می‌پرسن "می‌شه با 125 میلیون دلار جمع‌اش کرد. مگه نه؟ همه دنبال این هستند که 20 درصدی از سر و ته بودجه بزنند."
 
به گفته‌ منابع نزدیک به استودیوهای فیلمسازی هالیوود اکران تابستان 2013 تأثیر خود را گذاشته و وقتی حرف ساخت بلاک باستر و فیلم تازه‌ای از مجموعه‌ای به میان می‌آید، اولین درباره‌ی کاهش بودجه‌ی آن بحث می‌شود. به گفته‌ی راث: "یکی از الگوهای برتر در چنین شرایطی فیلم مرد آهنی است که سال 2008 با حدود 140 میلیون دلار ساخته شد. وقتی بحث ساخت دنباله به میان می‌آید، استودیوها روی پروژه‌هایی تمرکز می‌‌کنند که در گیشه آزمون پس داده‌اند و ثابت کرده‌اند لیاقت بودجه‌ی هنگفت را دارند و در عوض شروع به صرفه‌‌جویی در بودجه‌ی پروژه‌های دیگر می‌کنند."
 
برای مثال، کمپانی لجندری اینترتینمنت که 75 درصد از بودجه‌ی 200 میلیون را واسط گذاشته بود، به سختی توانست از فروش فیلم در آمریکای شمالی 100 میلیون دلار به دست بیاورد چون فیلم عاری از ستاره‌های بزرگ و شخصیت‌های شناخته شده بود.

در آینده عدم وجود این دو عامل به احتمال قوی بودجه‌ی فیلم را زیر مرز 175 میلیون دلار خواهد برد. البته "حاشیه‌ اقیانوس آرام"عاقبت به خیر شد و توانست از مرز 400 میلیون دلار در فروش جهانی بگذارد اما اگر قرار باشد دنباله‌ آن ساخته شود، بدون شک با بودجه‌ کمتری خواهد بود. "جنگ جهانی زد" محصول کمپانی پارامونت هم وضعیت مشابه‌ای داشت و با اینکه صحبت از ساخت دنباله‌ آن است اما کمپانی در تلاش است بودجه را حدود 160 میلیون دلار نگه دارد. فیلم اصلی حدود 550 میلیون دلار در جهان فروخت اما با توجه به بودجه‌های 250 میلیون دلار‌ی‌اش سوددهی مورد نظر استودیوها را نداشت.
 
پارامونت در تلاش است تا در ساخت قسمت سوم مجموعه‌ی "سفر ستاره‌ای" هم صرفه‌جویی کند چون فیلم دوم این مجموعه سفر ستاره‌ای به درون تاریکی با 190 میلیون دلار ساخته شد و در جهان حدود 470 میلیون دلار فروخت.
 
یکی از روش‌های کاهش بودجه برای استودیو این است که با توجه به اینکه دو فیلم ابتدایی مجموعه ساخته‌ جی.جی. آبرامز در لس آنجلس فیلمبرداری شد، تولید فیلم بعدی در لوکیشنی انجام شود که معافیت مالیاتی مناسبی نصیب استودیو کند.
 
کمپانی برادران وارنر هم می‌خواهد "بتمن علیه سوپرمن" را در میشیگان مقابل دوربین ببرد و به این ترتیب از 35 میلیون دلار تخفیف مالیاتی بهره‌مند شود. "مرد پولادین" در شیکاگو، کالیفرنیا و ونکوور مقابل دوربین رفت و چنین تخفیفی شامل حال کمپانی نشد. مرد پولادین نزدیک به 700 میلیون دلار فروخت اما باز چون 225 میلیون دلار خرج ساخت آن شده بود، مسئولان استودیو را راضی نکرد. به عقیده‌ آلن هورن، رئیس کمپانی والت دیزنی، تابستان سخت صنعت سینما باعث شده هالیوود به بازنگری سیاست‌هایش روی بیاورد اما کمپانی تحت نظارت او برنامه‌ای برای همراه شدن با این موج ندارد. هورن، که وقتی ریاست کمپانی را بر عهده گرفت که تولید فیلم "یکه سوار" تأیید شده بود، می‌گوید سیاست‌گذاری‌های دیزنی پروژه به پروژه تعریف خواهد شد. میزان ضرر تجاری یکه‌سوار 250 میلیون دلاری برای کمپانی دیزنی را حدود 190 میلیون دلار تخمین زده‌اند.
 
شاید محدود کردن بودجه راهی برای کاهش احتمال ضرردهی استودیوها باشد اما مشکل دیگری که در تابستان 2013 خود را نشان داد کنار هم قرار گرفتن و اکران پی در پی بلاک باسترهایی از همه رنگ بود. به گفته‌ی داک بلگراد از کمپانی سونی که فیلم پردیس از سوی آنها در اواخر تابستان اکران شد و فروش خوبی نداشت: "اکران فصل تابستان از ماه می شروع می‌شود و به نظرم وقتی به ژوئیه و آگوست می‌رسیم تماشاگران دیگر از بلاک‌باستر دیدن خسته شده‌اند. باید خیلی درباره‌ی زمان اکران فیلم‌هایمان دقت کنیم."
 
بودجه و رقابت دو چالش اصلی استودیوها در ساخت بلاک‌باستر برای حضور در اکران تابستان است اما کارشناسان می‌گویند کیفیت هنوز حلال تمامی مشکلات است. به گفته‌ جیم جیانوپولوس، رئیس فاکس: "تابستان 2013 ثابت کرد عظمت دنیای فیلم و ارتقای جنبه‌های بصری آن به تنهایی کافی نیست. فیلم‌ها نیاز به ایده‌های اریژینال و داستان‌ها و شخصیت‌های جذاب دارند."

منبع: ماهنامه دنیای تصویر

انتهای پیام/ص
برچسب ها: سینما ، فیلم ، هالیوود ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار