وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرد حضور یا عدم حضور ایران در نشست ژنو دو از اهمیت و نقش این کشور در منطقه نمی‌کاهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، عمران الزعبی در نشست خبری در ژنو با حضور بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل، سندی محرمانه شورای همکاری خلیج فارس را فاش کرد که در آن بر لزوم ادامه بحران سوریه تاکید شده است. 

الزعبی گفت: ما برای حفظ منافع عالی سوریه در کنفرانس ژنو 2 شرکت کردیم و ملت سوریه مستحق فداکاریهای زیادی است. منافع ملی سوریه مهمتر از هر چیزی است و باید از کشور، ملت و حاکمیت سوریه دفاع کرد و بیگانگان را از کشور بیرون راند. 

وی افزود: روند سیاسی با گروه هایی است که خط مشی سیاسی در پیش گرفته اند، اما مبارزه با تروریسم مسئله متفاوتی است که باید ادامه پیدا کند. ما با صراحت بحث ها را مطرح خواهیم کرد از جلسات خارج نخواهیم شد. ما مدارک و شواهد زیادی درباره تروریست ها و ارتباط آنها با بعضی گروه های مخالف و نیز سازمان های اطلاعاتی خارجی داریم. 

الزعبی خاطر نشان کرد: تلویزیون سوریه و دیگر شبکه های تلویزیونی جلسه افتتاحیه کنفرانس ژنو 2 را به طور کامل پخش خواهند کرد و چیزی وجود ندارد که ما از آن بترسیم. در سایه حضور تروریسم بحث سیاسی بی معنی است و در شرایطی که گروه های تروریستی جبهه النصره و داعش به جنایت های خود ادامه می دهند هیچ پیشرفت سیاسی به دست نخواهد آمد. 

الزعبی گفت: ما با طرف هایی که برنامه مشخص میهن پرستانه دارند و خواهان بازسازی کشور، متوقف کردن خونریزیها، تقویت وحدت ملی و حمایت از حاکمیت ملی هستند و طرف های خارجی را به دخالت در امور داخلی سوریه دعوت نمی کنند، مشکلی نداریم. 

وی خاطر نشان کرد: حضور داشتن ایران یا نبودن این کشور در کنفرانس ژنو 2 تاثیری بر جایگاه و تاثیر ایران در منطقه ندارد. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: خوشبینی باعث شد دولت سوریه هیاتی را برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اعزام کند و فداکاری ارتش سوریه خوشبینی ما را بیشتر کرده است. اگر درباره نتیجه این کنفرانس بدبین بودیم در آن شرکت نمی کردیم. سوریه سال است که به مقاومت ادامه می دهد و جایی برای بدبینی وجود ندارد. ما در کنفرانس ژنو 2 تاکید خواهیم کرد که درباره بعضی از بندهای کنفرانس ژنو یک به ویژه بندهای مربوط به تشکیل دولت انتقالی ملاحظاتی داریم. تصمیم گیری کشورهای خارجی درباره حکومت یک کشور دیگر در تاریخ قوانین بین المللی بی سابقه است. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه سندی را از شورای همکاری خلیج فارس در اختیار خبرنگاران قرار داد که شامل طرح سیاسی، رسانه ای، حقوقی و انسانی برای اداره بحران در سوریه و طولانی کردن آن است. 

عمران الزعبی گفت: بعضی از گروه های مخالف در داخل سوریه هستند که به آنها اجازه حضور در کنفرانس ژنو 2 داده نشد. ائتلاف ملی مخالفان سوریه فقط بخشی از گروه های مخالف در خارج کشور است. کنفرانس ژنو تنها مکان برای گفتگو با مخالفان سوری نیست و تنها راه ساختن سوریه هم این کنفرانس نیست. 

الزعبی افزود: راه حل منطقی برای آغاز روند سیاسی آن است که توافق شود سوریه با تروریسم بین المللی و سازماندهی شده ای روبروست و بعضی از کشورها از قطعنامه هزار و سیصد و هفتاد و سه شورای امنیت سرپیچی می کنند و باید در برابر این شورا مسئول باشند. اگر پایه اصلی کنفرانس ژنو 2 مبارزه با تروریسم باشد، چارچوب مناسبی برای پیگیری روند سیاسی به وجود خواهد آمد. بند اول بیانیه کنفرانس ژنو 2 باید بر توقف خشونت ها در سوریه تاکید کند و هر کسی که به ادامه خشونت ها کمک می کند خواهان موفقیت کنفرانس ژنو 2 نیست. ائتلاف ملی مخالفان سوریه که برای حضور در این کنفرانس پیش شرط تعیین کرده بود و در تشکیل هیات خود با تاخیر عمل کرد و دیگر گروه های مخالف سوری را نادیده گرفت، با نارضایتی در این کنفراسن شرکت می کند، زیرا خواهان راه حل سیاسی نیست. این ائتلاف ابزاری در دست طرف های منطقی است که می خواهند تاریخ و تمدن سوریه را از بین ببرند. 

وزیر اطلاع رسانی سوریه خاطر نشان کرد: اروپا به ویژه فرانسه ارزش و نقشی در منطقه ندارند. دولت سوریه برای بهبود اوضاع انسانی کمک های زیادی در نظر گرفته است. 

"عمران الزعبی"  وزیر اطلاع رسانی سوریه تاکید کرد: تنها با گروه‌هایی تعامل سیاسی خواهیم داشت که فعالیت سیاسی می‌کنند هرچند که نظراتشان با ما مخالف باشد.

وی تاکید کرد به مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار