"مصالحه صد ساله" میان ایران و روم، امضای قرارداد صلح در ویتنام پس از شکست امریکا، رحلت "سیدمرتضی" شاگرد شیخ مفید، درگذشت استاد "مجتبی مینَوی"، ساخت اولین قرص آسپرین و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 7 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 25 ربیع الاول 1435 هجری و 27 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

رحلت آیت اللَّه "سید محمدباقر حجتی بارفروشی" (1311ش)
آیت‌اللَّه سید محمدباقر بارفروشی معروف به حجَّتی در حدود سال 1248 ش در استان مازندران به دنیا آمد. وی پس از کسب علوم مقدمات و سطح، راهی نجف اشرف گردید و از محفل درس استادان نامداری همچون آخوند ملامحمدکاظم خراسانی، علامه سیدمحمدکاظم یزدی و ملاعبداللَّه مازندرانی استفاده برد تا به اجتهاد نائل آمد.

آیت‌اللَّه حجتی سپس به زادگاه خود بازگشت و به تالیف، تحقیق، تدریس و ارشاد مردم و مبارزه علیه انحرافات مذهبی همت گماشت. آیت اللَّه حجتی به ویژه در مبارزه با بابی‌ها و بهایی‌ها زبانزد مردم بود و به همین دلیل شایع است که در نهایت یک پزشک بهایی با تزریق آمپول ایشان را در هفتم بهمن 1311 ش در 63 سالگی از بین برده است. برخی از آثار این عالم بزرگوار عبارتند از: تقریرات درس اصول آخوند خراسانی، تقریرات درس فقه علامه یزدی در 2 جلد و حاشیه بر عروةُ الوثقی.

الحاق ایران به قرارداد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو(1344ش)
در چنین روزی در سال 1344 ه ش ایران به قرار داد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو ملحق شد . قرن بیستم عصر آزادی اطلاعات نام گرفت و با از هم پاشیدگی موانع و ایجاد امکان ارتباط فرامرزی افراد با یکدیگر و جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ، سیاست ، افراد در معرض ارتباطات بیشتری قرار گرفتند که پیش از این چنین امری تا این اندازه سابقه نداشته است. یونسکو به عنوان نهاد بین المللی ، تا کنون عهده دار چنین مسوولیتی بوده است . ایران نیز در در سال 1344 با پیوستن به این قرار داد سعی کرد خود را در مسیر های مختلف اطلاعاتی پدید آمده ، قرار دهد . در دوره سلطنت پهلوی ها در ایران هیچ نشانه ای از آزادی نبود زیرا نه آزادی مطبوعات وجود داشت و نه آزادی بیان و نه آزادی احزاب و تجمعات برای بیان افکار. پیوستن رژیم به این قرارداد فقط برای ظاهر سازی بود .

رحلت دانشمند فرزانه آیت اللَّه "سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی" (1374 ش)
آیت اللَّه سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی در سال 1308 ش در نجف اشرف به دنیا آمد. وی در سال 1354ش نجف را به قصد ایران ترک کرد و در قم به تألیف و تحقیق ادامه داد. ایشان یکی از خبرگان سرشناس شیعه در کتابشناسی، نسخه‌شناسی، تاریخ، تراجم، حدیث و رجال بود و در تهیه فهرست‌های گوناگون برای کتابخانه آستان قدس رضوی، فهرست نویسی کتاب‌های خطی کتابخانه امیرالمومنین (ع) در نجف و نیز همکاری در تألیف کتاب عظیم الذَّریعه اثر شیخ آقابزرگ تهرانی همکاری مؤثری داشت. ایشان در کنار این فعالیت‌ها، خود به ایجاد آثار ارزشمند همت گماشت که اضواءٌ علی الذَّریعه، المَهدی فی السُّنّةِ النَّبویه، تَعلیقاتٌ علی طبقات اعلام الشیعه و ده‌ها اثر دیگر از آن جمله‌اند. آیت‌اللَّه طباطبایی سرانجام پس از 66 سال عمر با برکت در هفتم بهمن سال 1374 ش دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه، دفن شد.

به دنبال برقراری پیوند سیاسی بین ایران و مصر، خسرو خسروانی به عنوان سفیر ایران به قاهره رفت(1349ش)

هوای برفی از مدیترانه و اروپا با سرعت 100 کیلومتر در ساعت به ایران رسید (1352ش)
و به دنبال آن سیل در فارس و استان ساحلی و سیستان و بلوچستان به راه افتاد بسیاری از خانه ها را ویران کرد و احشام را کشت. در خوزستان نیز سیل بیداد کرد

بختیار اعلام کرد برای ملاقات با امام خمینی به پاریس خواهد رفت.(1357ش)
او گفت هیچ نخست وزیری قدرت مرا در ارتش نداشته است

رحلت فقیه بزرگ شیعه "سیدمرتضی علم الهدی" شاگرد معروف شیخ مفید(436 ق)
سیدمرتضی عَلَم الهدی که نَسب وی با پنج واسطه به امام هفتم(ع) می‌رسد، در رجب سال 355 ق در بغداد به دنیا آمد. وی که با رؤیای صادقه‌ی شیخ مفید، به مکتب درس آن شیخ بزرگوار راه یافته بود، به همراه برادرش سیدرضی، خوشه چین معرفت استاد گردید. از جمله استادان وی می‌توان از ابومحمد تلعکبری، شیخِ صدوق، حسین بن علی بن بابویه برادر شیخ صدوق و... نام برد. همچنین شیخ طوسی، ابوالصلاح حلبی، قاضی ابن بَرّاج طرابلسی، سید تقی رازی و شیخ مفید ثانی و... از شاگردان وی می‌باشند. همچنین او اولین کسی است که خانه‌اش را دارالعلم قرار داد و برای مباحثه و مناظره آماده کرد و کتابخانه‌ی وی دارای هشتاد هزار جلد کتاب بوده است. تالیفات فراوان سید مرتضی را بیش از 85 اثر شمرده‌اند و بر اثر کوشش فراوان در نشر احکام و علوم اسلامی، وی را مجدّد مکتب و احیاگر دین و رونق بخش معارف الهی در قرن چهارم هجری دانسته‌اند. سید مرتضی سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده در روز یکشنبه 25 ربیع الاول 436 ق در سن هشتاد سالگی به جوار حق شتافت و از بغداد به کربلا منتقل گردید و در حرم حضرت سیدالشهداء مدفون شد.

درگذشت نویسنده، محقق و مترجم شهیر ایرانی استاد "مجتبی مینَوی" (1355ش)
استاد مجتبی مینَوی در سال 1282 ش در تهران به دنیا آمد و در کودکی به همراه پدر به سامرا رفت. او در حدود سال 1305 ش، در مجلس شورای ملی، سمت تندنویسی داشت و از آن پس به ریاست کتابخانه ملی رسید. مینوی پس از مدتی راهی پاریس شد و سپس به انگلستان رفت. در آنجا به کار تألیف، تدریس و تعلیم پرداخت و به مدت ده سال، برای شبکه بی‌بی‌سی، گفتار فرهنگی تهیه می‌کرد. مینوی پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات و الهیات دانشگاه تهران تدریس می‌کرد و پس از مدتی بر اثر پافشاری برای عکس‌برداری از کتاب‌های کتابخانه‌های ترکیه، به عنوان رایزن فرهنگی ایران در ترکیه منصوب شد.

استاد مینوی، بیشتر عمر خود را به تحقیق در متون قدیمِ ادبی و تاریخی زبان فارسی گذراند و در اواخر عمر، سرپرستی بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت. از این استاد برجسته زبان و ادب فارسی، نزدیک به چهل کتاب از تألیف و ترجمه و تصحیح و حدود یکصد و شصت مقاله ادبی و انتقادی در مجلات ایرانی و خارجی منتشر شده است. پانزده گفتار، شیر و خورشید، داستان هزار دستان و شاهنشاهی ساسانیان از جمله تألیفات و ترجمه‌های استاد مینوی می‌باشند. استاد مجتبی مینوی در 73 سالگی درگذشت.

امضای قرارداد صلح معروف به "مصالحه صد ساله" میان ایران و روم (422م)
یکی از جنگ‌های بین ایران و روم که در سال 421م با حمله روم آغاز شد، به بهانه آزار و اذیت مسیحیان ایران و نیز فرار برخی از آنان به روم به وقوع پیوست. در این جنگ، هر دو طرف قادر به شکست دادن طرف مقابل نبودند اما در نهایت سردار رومی ضمن آتش زدن ادوات جنگی، به خاک روم عقب‌نشینی کرد. گرچه ایران دراین جنگ پیروز نشد، اما چهره لشکر شکست خورده نیز به خود نگرفت تا اینکه سپاه روم تقاضای مصالحه نمود. سرانجام در 27 ژانویه سال 422م، قرارداد صلحی به مدت صد سال بین دو طرف منعقد شد. بر اساس این قرارداد که به مصالحه صد ساله شهرت یافت، مسیحیان در ایران و زرتشتیان در روم از آزادی عمل در اعتقادات مذهبی برخوردار شدند. این هزینه از دیدگاه رومی‌ها نوعی باج‌خواهی ایران تلقی می‌گردید و گاهی از پرداختن آن شانه خالی می‌کردند. قرارداد صد ساله ایران و روم کمتر از بیست سال دوام آورد و آتش جنگ بار دیگر بین دو امپراتوری برافروخته شد.

تولد "ولفگانگ آمادئوس موزارت" آهنگ‌ساز شهیر اتریشی (1756م)
ولْفْگانگْ آمادِئوس موزارِت در 27 ژانویه سال 1756م در سالْزْبورگ اتریش به دنیا آمد. موزارت در طول زندگی کوتاه خود که پیوسته در فقر و رنجوری و کار بیش از حد گذشت، آهنگ‌هایی را تنظیم کرد که عالی‌ترین و زیباترین نمونه در عالم است. این آثار از لحاظ تکنیک موزارت را در شمار بزرگترین موسیقی‌دانان تمام تاریخ موسیقی بشر درآورده است. آثار او شامل سمفونی، اُپرا، کنسرت، سونات و قطعات مجلسی، در حدود 600 اثر هستند که این آثار نتیجه افکار و ذوق انسانی و درک عمیق این نابغه اتریشی است. اُپِراهای موزارت از جمله ازدواج فیگارو و نی‌لبک سحرآمیز، سرآمد آثار او به حساب می‌آیند. گوته، دیگر موسیقی‌دان شهیر قرن هجدهم اروپا درباره او گفته است: پدیده‌ای مانند موزارت همواره چیزی غیرقابل توجیه باقی می‌ماند. ولفگانگ موزارت سرانجام بر اثر کار زیاد و بیماری حاصل از آن در پنجم دسامبر 1791م در 35 سالگی درگذشت و در گورستان فقرای ویِن به خاک سپرده شد.

مرگ "شارلوت برونته" ادیب شهیر قرن نوزدهم انگلیس (1855م)
شارلوت برونته در دهم ژوئن 1816م در انگلستان به دنیا آمد. شارلوت در 28 سالگی به همراه خواهرش امیلی، مجموعه اشعار خود را انتشار داد و یک سال بعد نیز کتاب معروف یتیم را منتشر ساخت. اشعار شارلوت برونته را در ادبیات انگلستان، عالی‌ترین نمونه شِکوِه‌های زنان دلباخته و ناکام شمرده‌اند. هرچند اشعار خواهرش امیلی را عمیق‌تر و عالی‌تر از او دانسته‌اند. اشعار این سه خواهر بیشتر با روح آنها سر و کار دارد و از جنبه هوس عاری است؛ زیرا تقریباً هیچ کدام از آنها، عشق را جز به صورت روحانی نشناخته بودند. این سه خواهر عمری کوتاه داشتند و پس از آن که دو خواهر شارلوت در 29 و 30 سالگی درگذشتند، شارلوت نیز در 27 ژانویه 1855م در 39 سالگی جان سپرد. هرچند شارلوت برونته در میان سه خواهر، دارای ارزش ادبی و شهرت بیشتری بود ولی به طور کلی، خواهران برونته از نخستین زنان مشهوری بودند که در جهان داستان‌نویسی در انگلستان ظهور کردند و با آثار دلنشین و روح نواز خود، میلیون‌ها ادب دوست سراسر عالم را به خود مشغول داشتند.

تولد "آنتوان اگزوپری" نویسنده شهیر فرانسوی (1900م)
آنتوان دو سِنْتْ اگزوپِری در 27 ژانویه 1900م در شهر لئون فرانسه به دنیا آمد. اگزوپری در 29 سالگی اولین اثر خود را با الهام از وقایع زندگی خود در کتابی به نام پیک جنوب منتشر کرد و با چاپ کتاب‌های بعدی خود، به شهرت دست یافت. اما آن‌چه سِنْتْ اگزوپری را به شهرت جهانی رسانید کتاب شازده کوچولو بود که آن را در سال 1943م منتشر نمود. زندگی از دیدگاه اگزوپری، حادثه‌ای بیش نیست چه در قلمرو کار و چه در چارچوب روح و اندیشه. در داستان‌های اگزوپری که برگرفته از تجربیات شخصی اوست، وجدان و اخلاقْ حاکم می‌باشد و بلندطبعی و شهامت روحی نمایان است. در آثار او تخیل‌های نویسنده‌ای انسانْ دوست دیده می‌شود که در دنیای اخلاق و وجدان به سر می‌بَرَد و فلسفه‌اش را از عالم عینی و واقعی بیرون می‌کشد. از اگزوپری آثار دیگری نیز برجای مانده که پرواز شبانه، سرزمین آدمیان و خلبان جنگ از آن جمله است. آنتوان سنت اگزوپری سرانجام در 31 ژوئیه 1944م در جریان یک ماموریت هوایی بر فراز فرانسه، در هنگامه جنگ جهانی دوم، بر اثر سقوط هواپیمایش، در سن 44 سالگی کشته شد.

امضای قرارداد صلح ویتنام پس از شکست امریکا از این کشور (1973م)
اعزام نظامیان امریکا به ویتنام از سال 1962م و در دوران حکومت کِنِدی آغاز شد، ولی جانسون، رئیس جمهور بعدی ایالات متحده، بامداخله مستقیم در جنگ‌های داخلی ویتنام در 4 اوت 1964م، امریکا را درگیر جنگی کرد که قریب 9 سال به طول انجامید و به امریکا تلفات سنگینی وارد آورد. به موجب آمارهای رسمی، تعداد سربازان امریکایی که طی 9 سال از اوت 1964 تا اواسط 1973م، در ویتنام جنگیدند از 8/7 میلیون نفر تجاوز می‌کند. در این جنگ، هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن امریکایی در وسیع‌ترین عملیات هوایی پس از جنگ جهانی دوم، چندین میلیون تن بمب بر شهرها و مراکز صنعتی و نظامی و ارتباطی ویتنام شمالی ریختند و خسارات فراوانی به بار آوردند. قدرت تخریبی بمب‌هایی که طی 9سال جنگ بر ویتنام ریخته شد، بیش از دو برابر قدرت تخریبی بمب‌هایی بود که در طول جنگ جهانی دوم در آلمان مورد استفاده قرار گرفت. با انتخاب ریچارد نیکسون به ریاست جمهوری امریکا، وی که با وعده انتخابی خود برای پایان جنگ به این مقام رسیده بود، جنگ ویتنام را با تحمل شکستی خفت‌بار برای امریکا خاتمه داد. این اولین جنگی بود که امریکا در آن شکست می‌خورد. با امضای قرارداد صلح ویتنام و امریکا در فرانسه، نیروهای امریکایی از این کشور خارج شدند و در 29 مارس 1973م، آخرین سربازان متجاوز نیز از ویتنام بیرون رفتند.

ساخت اولین قرص شیمیایی آسپرین (1900م)
اولین قرص شیمیایی و دارویی مُسکِّن توسط یک داروساز با تجربه آلمانی به نام فلیکس هوفمان اختراع شد که بعدها با نام آسپرین شهرت یافت. فلیکس هوفمان که تحصیلات خود را در رشته شیمی به پایان رسانیده بود و یک کارگاه بزرگ داروسازی داشت، این قرص را در 27 ژانویه 1900م برای تسکین دردهای کوچک و عوارض ساده درست کرد.

مصرف آسپرین در سال‌های بعد به دلیل خواص ضد درد و ضد التهاب آن بسیار فراوان شد و همگان از آن استفاده می‌کردند. اما طی تحقیقات اخیر، اثرات سوء آن نیز مورد توجه قرار گرفته و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار