اعلام ملی شدن جنگلهای ایران، برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم "پهلوی"، آغاز نخست وزیری "امیرعباس هویدا"، تهاجم ضدانقلاب به شهر هزارسنگر "آمل"، سرنگونی دولت سامانی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 6 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 24 ربیع الاول 1435 هجری و 26 ژانویه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تهاجم گروهک ضدانقلاب مسلحِ «اتحادیه کمونیست‌ها» به شهر هزارسنگر «آمل» (1360 ش)
ضد انقلابیون مسلح در قالب اتحادیه کمونیست‌ها با جمع‌آوری تمام امکانات و نیروهای خود، در شب ششم بهمن 1360، به شهر هزارسنگر «آمل» حمله آورده تا به تصور خویش آن را مرکز حمله‌های بعدی در خطه شمال ایران قرار بدهند. ولی نیروهای رزمنده و مردم انقلابی این شهر، در اندک زمانی تهاجم ضد انقلاب را دفع نمودند.

گرچه تعدادی از اهالی این شهر در این هجوم وحشیانه ضدانقلابیون به شهادت رسیدند ولی تعداد بسیاری از مهاجمان به هلاکت رسیده، تعدادی اسیر شده و مابقی در جنگل‌های اطراف پراکنده گشتند.

اعلام ملی شدن جنگلهای ایران (1341ش)
در ۶ بهمن ۱۳۴۱ در چهار چوب منشور انقلاب سفید جنگل‌های ایران ملی اعلام شد.جنگل‌های ایران که آن‌ها را معادن طلای سبز لقب داده‌اند و مراتع کشور ملی شد و با این نزدیک یه ۱۲۰ میلیون هکتار جنگل‌های و مراتع کشور برای بهره برداری ملی در اختیار دولت قرار گرفت. در پهنه‌ای (مساحتی) نزدیک یه 28000هکتار جنگل‌های مصنوعی ایجاد شد. بیش از 5000هکتار فضای سبز دور شهرهای بزرگ ویا پارک‌های جنگلی بیشماری در منطقه‌های گوناگون کشور به وجود آمد. برنامه‌های گسترده‌ای در باره زنده کردن دوباره منابع جنگلی و حفاظت خاک و مهار کردن شن‌های روان و جلوگیری از پرشدن مخزن‌های سدها، جلوگیری از پیشرفت کویر و واپس راندن آن از راه نهال کاری کویری در ایران پیاده شد.

آغاز جنگ بین قوای روس و عثمانی در آذربایجان ایران در جریان جنگ جهانی اول (1293ش)
با آغاز جنگ جهانی اول و علی‌رغم اعلام بی طرفی ایران در این جنگ، سپاه عثمانی در اوایل دی ماه 1293 ش به آذربایجان ایران یورش برد و آن را به تصرف خود درآورد. پس از تجاوز عثمانی، دولت روسیه نیز قوای خود را وارد ایران نمود و بر سر تصرف شهرهای ایران، نبرد سختی بین دو طرف در خاک ایران صورت گرفت. این جنگ با شکست عثمانی در هشتم دی 1293 به پایان رسید و تا چند سال، سپاه روسیه در شمال و غرب ایران به انواع جنایت و غارتگری ادامه می‌داد. در این زمان، دولت ایران نهایت ضعف خود را می‌گذراند و کمترین مقاومتی در برابر متجاوزان که شمال و جنوب کشور را به اشغال خود در آورده بودند، از خود نشان نمی‌داد.

اجتماع بزرگ مردم تهران برای ملی شدن نفت ایران به دعوت آیت‌اللَّه "کاشانی" (1329ش)
از آغاز اکتشاف و استخراج نفت در ایران، شرکت‌های نفتی بیگانه، همواره دست‌اندرکار امور نفت بوده و ثروت هنگفتی از این راه به جیب می‌زدند، ولی در این میان سود اندکی عاید ایران می‌گردید. از این رو کمیسیون نفت مجلس شورای ملی در نظر گرفت تا قراردادهای خارجی را لغو و نفت را ملی اعلام نماید. اما در این مسیر، سپهبد رزم آرا، نخست وزیر پهلوی، با حمایت انگلستان درصدد انعقاد قراردادهایی به نفع انگلیس و به ضرر کشور بود. در این میان اختلاف مجلس و مردم با نخست وزیر شدت گرفت تا این که آیت‌اللَّه کاشانی رهبر مذهبی و روحانی سرشناس وقت، برای آگاهی مردم و نیز در خواست جهت ملی شدن نفت، اجتماع بزرگی را در ششم بهمن 1329 در مدرسه شاه برگزار کرد. در نهایت، رزم آرا که تصمیم جدی برای تصویب لایحه الحاقی نفت داشت، توسط خلیل طهماسبی، از یاران فداییان اسلام ترور شد و در پایان اسفند 1329، مجلس، ملی شدن صنعت نفت را به تصویب رساند.

برگزاری رفراندوم فرمایشی رژیم "محمدرضا پهلوی" تحت عنوان "انقلاب سفید" (1341ش)
پس از اعلام اصول ششگانه شاه و ملت، دولتِ اسداللَّه عَلَم تصمیم گرفت تا این اصول را به رفراندوم بگذارد. همزمان با اقدامات دولت جهت برگزاری مراسم رفراندوم، حوزه علمیه قم و سایر روحانیون و علمای بزرگ، ضمن مخالفت با جنبه‌های خلاف شرعِ قانون اصلاحات ارضی و حضور زنان و مخالفت با تقسیم و اجاره دادن املاک موقوفه، دست به مبارزه زدند و از طریق ایراد سخنرانی و تلگراف و غیره، دولت را تحت فشار قرار دادند. در نهایت علی رغم تحریم رفراندوم توسط علما و مراجع و ناکامی شاه در سفر به قم و جلب نظر حوزه و نیز با وجود تمام مخالفت‌ها، اعتصابات و تظاهراتی که در شهرهای مختلف به ویژه در مراکز مذهبی صورت گرفت، رفراندوم شاه انجام شد. در این میان بلندگوهای وابستگان دستگاه پهلوی، با شعار جاوید شاه، سعی داشتند به مردم از جمله کارگران، کارمندان و مستخدمان شرکت‌ها فشار وارد آورند تا رأی مثبت بدهند. با این وجود، محل رأی‌گیری صندوق‌ها خلوت بود. ولی سرانجام دستگاه تبلیغاتی رژیم اعلام داشت که اصول پیشنهادی شاهنشاه، با استقبال پرشور و بی‌نظیر مردم روبرو گردید و اکثریت مردم به انقلاب سفید شاه، آری گفته‌اند.

آغاز نخست وزیری «امیرعباس هویدا» مهره مطیع دستگاه طاغوتی شاه (1343 ش)
پس از اعدام انقلابی حسنعلی منصور نخست‌وزیر رژیم پهلوی توسط محمد بخارایی از اعضای هیئت مؤتلفه اسلامی، دست‌اندرکاران دستگاه طاغوت، تا چند روز حال وی را رضایت بخش اعلام می‌کردند. ولی در این روز، این تلاش ناکام ماند و مرگ نخست‌وزیر سرسپرده را اعلام نمودند. پس از منصور، امیرعباس هویدا که در کابینه منصور، وزیر دارایی بود، مأمور تشکیل کابینه گردید. هویدا تا سال 1356، در حدود 13 سال در این پست باقی ماند. دوران صدارت طولانی هویدا که با طول وزارت بیست‌وپنج نخست‌وزیر برابر بود، دوران آرامش و ثبات سلطنت محمدرضا پهلوی به شمار می‌رود.

کابینه هویدا، مطلوب شاه بود و همه چیز و همه کس، بر وفق و نیت شاه در سنگر خود جای گرفته بودند. هویدا پس از اتمام دوران صدارت، به مشاغلی دیگر گمارده شد تا این که در آبان 1357 در اقدامی عوام‌فریبانه توسط دولت نظامی ازهاری بازداشت شد. اما این بازداشت با پیروزی انقلاب اسلامی همزمان شد و سرانجام چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به حکم دادگاه انقلاب، تیرباران شد.

برخورد شدید نظامیان مزدور رژیم پهلوی با مردم تظاهرکننده در شهرهای مختلف (1357ش)

طبق قرارداد منعقده بین ایران و انگلیس، ایران در مقابل 110 میلیون لیره نفت بر مبنای هر بشکه 7 دلار کالاهای مختلف دریافت خواهد کرد(1352ش)

به بدهکاران مالیاتی گذرنامه خروج از کشور داده نخواهد شد(1354ش)

سرنگونی دولت سامانی و پایه گذاری حکومت "غزنویان" توسط "الب تکین" (350 ق)
سامانیان (۲۶۱ - ۳۹۵ ق / ۸۷۴ - ۱۰۰۴ م) یکی از دودمان‌های ایرانی بودند که تقریبا بر تمامی سرزمین‌های خراسان، هیرکان، مکران، سیستان، خوارزم و کرمان حکومت کردند و باعث رشد و شکوفائی زبان فارسی دری شدند. سامان دین اسلام را برگزید و نام پسر خود را اسد گذاشت . پسران اسد اشخاص با کفایتی بودند و در قرن نهم عهد مامون عباسی به حکمرانی محلی فرارود و هرات برگزیده شدند. احمد حاکم فرغانه در ۸۷۴ فوت، و نصر پسرش در سمرقند جانشین او گردید. اسمعیل برادر نصر حاکم بخارا شد و همین شخص است که بعدها دولت حسابی سامانی را در سال ۸۹۲ بعد از مرګ نصر ګرفت و درسمرقند پایه ګذاشت . با آن که سامانیان در کارهای اداری زبان عربی را به کار می‌بردند و آن را شعار وحدت خلافت می‌شمردند، امکان آن را فراهم آوردند تا شاعران فارسی دری همچون رودکی «وفات در ۳۲۹ ق / ۹۴۰ - ۱ م» و دقیقی «حدود ۳۲۵ - ۷۰ ق / ۹۳۵ - ۸۰ م» از نخستین کسانی باشند که با گونه‌ای از زبان ملی خود که از تکمیل و آمیختن لهجه های محلی گوناگون فراهم آمده بود مطلب بنویسند.

درگذشت "ابن بواب" فقیه، ادیب و خوشنویس(413 ق)
علی بن هلال کاتب بغدادی مکنی به ابوالحسن، ملقب به علاءالدین و معروف به ابن بوّاب، از ادبا، فضلا و مشاهیر قرّا و خطاطین و خوشنویسان اوایل قرن پنجم هجری می‌باشد. وی در حُسن خط و فن کتابتِ نسخ و ثلث بسیار شهره بود و کمتر کسی چون او در این هنر سرآمد است. وفات ابن بوّاب در سال 413 یا 423 قمری در بغداد واقع شد و در جوار احمد بن حنبل دفن گردید.

تولد "آتیلا" رهبر خون‌خوار قوم "هون" (405م)
آتیلا پادشاه خون‌ریز قوم هون در 26 ژانویه سال 405م به دنیا آمد. وی پس از مرگ دایی‌اش در سال 423م در 18 سالگی به پادشاهی رسید. آتیلا قبایل معروف هون را که از نژاد تاتار بودند و در کناره دریای خزر می‌زیستند، تحت رهبری خود متحد کرد و به اروپا یورش برد. آتیلا در این حملات، بر امپراتوری‌های روم شرقی و غربی چیره شد و تا سرزمینی که امروز، فرانسه نامیده می‌شود، پیش رفت. اما از برخی از دولت‌های اروپایی که علیه وی متحد شده بودند، شکست خورد و سرانجام در حالی که در تدارک حمله دیگری به "روم" بود، پس از 30 سال سلطنت در 15 اوت سال 453م در 48 سالگی درگذشت. آتیلا فردی بسیار خشن و سنگدل بود و در حمله‌های خود، شهرهای بسیاری را ویران و مردم آنها را قتل عام کرد. به همین جهت نام وی در شمار پادشاهان و حاکمان سفّاک تاریخ ثبت شده است. وی در جریان حمله‌های ویرانگر خود، نشانه‌ای از حیات باقی نمی‌گذاشت و چنان ویرانی به بار می‌آورد که درباره او گفته‌اند: هر جا سُم اسب آتیلا پا گذاشت، دیگر علف در آنجا سبز نخواهد شد.

تولد "رابرت بویْلْ" فیزیک‌دان معروف انگلیسی (1627م)
رابرت بُویْلْ دانشمند نامدار انگلیسی در 26 ژانویه 1627م در ایرلند به دنیا آمد. بویل در 8 سالگی وارد کالج اِتُن که بزرگ‌ترین و مشهورترین مدرسه ابتدایی انگلستان بود، شد. بویل تجربه‌گر ماهری بود و به کشف قانون مهمی در فیزیک دست یافت که به قانون بویْل معروف است. از روی فرمول ریاضی این قانون، تبعیت گازها تحت فشارهای معین به خوبی دیده می‌شود که بر اساس آن، حجم یک گاز، متناسب با عکس فشار آن است. هم‌چنین در این آزمایش معلوم شد که اجساد در خلأ نمی‌سوزند چرا که سوختن به معنی ترکیب جسم با اکسیژن هوا است. بویل در ضمن کارهای آزمایشگاهی، به خواص عناصر شیمیایی پی برد و فهمید که بعضی از عناصر شیمیایی دارای این خاصیت هستند که می‌توان آنها را به عناصر دیگر تبدیل کرد. امروزه از این خاصیت، در آزمایشگاه‌های هسته‌ای استفاده می‌شود و با دستگاه‌های مخصوص، عناصر را به یک‌دیگر تبدیل می‌کنند. بویل کتاب‌های متعددی برجای مانده که مدافعاتی در برابر لینس در معرفی قانون حجم گاز، اصول صفات و مشخصات برطبق فلسفه ذره‌ای و آزمایش‌های جدید فیزیک و مکانیک و... از آن جمله‌اند. رابرت بویل سرانجام در 30 آوریل 1691م در 64 سالگی درگذشت.

تولد "ارنست هوفمان" آهنگ‌ساز، نقاش و نویسنده آلمانی (1776م)
ارنست تئودور آمادئوس هوفمان، داستان نویس معروف آلمانی در 26 ژانویه 1776م به دنیا آمد. هوفمان در 24 سالگی راهی برلین شد و برخی مشاغل را آزمود. او در نهایت، به کارهای هنری روی آورد و پس از چندین سال زندگی ناپایدار در این عرصه، سرانجام به نگارش و انتشار کتاب‌های داستانی فراوانی پرداخت که می‌توان از آثاری هم‌چون گلدان زرین، گربه مودب، اکسیر شیطان، فندق شکن و شاه موش‌ها و... نام برد. هوفمان از یک سو شاعری رمانتیک، خیال‌پرداز و آرمان‌گرا است و از سوی دیگر، در اشعارش واقع‌گرایی و دقت رئالیستی وجود دارد. هوفمان در ادبیات خود به واسطه سبک روشن و استادانه و نیز داستان‌های خیال‌انگیز و سرشار از طنز به عنوان چهره‌ای ادبی شهرت یافته و در ادبیات و هنر آلمان تاثیر فراوان و نفوذی عمیق بر جای نهاده است. ارنست هوفمان سرانجام پس از سه سال بیماری، در 28 فوریه 1822م در 46 سالگی درگذشت.

روز ملی و اعلام جمهوی در "هندوستان" (1950م)
هندوستان بزرگ‌ترین کشور آسیایی بعد از چین، در جنوب آسیا و ساحل شمالی اقیانوس هند قرار دارد. زبان رسمی مردم هندی و خط رایج سانسکریت است. اکثریت سکنه این کشور ملیت هندی داشته و بقیه از ملیت‌های گوناگون از جمله بنگالی، تلوگو و اردو هستند. از شهرهای مهم هندوستان، بمبئی، کلکته و دهلی قابل ذکرند. در پی استقلال هند از استعمار انگلستان در 15 اوت 1947م نظام جمهوری در این کشور برقرار شد و جواهر لعل نهرو، به نخست‌وزیری دست یافت.

در نظام سیاسی هند، رئیس جمهوری، مقامی تشریفاتی است و قدرت چندانی ندارد و توسط قوه مقنّنه انتخاب می‌شود. قدرت اجرایی در هند بر عهده نخست‌وزیر است. هند از نظر اداری، مجموعه‌ای از ایالت‌هاست که به صورت فدرال اداره می‌شوند. در سال‌های بعد از استقلال هند، اختلافات دینی باعث جدایی قسمت‌هایی به نام پاکستان و بنگلادش گردید که اکثریت جمعیت آنها مسلمان هستند. و درگیری‌هایی را با پاکستان به وجود آورد. 26 ژانویه روز اعلام جمهوری در این کشور به عنوان روز ملی نام گرفته است.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار