بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

آیه 53 سوره‌ی اسرا
«وَ قُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَنَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَنَ کَانَ لِلاْنسَانِ عَدُوّاً مُّبِیناً»
وبه بندگانم بگو: سخنی گویند که نیکوتر است، چرا که شیطان (با سخنان ناموزون) میان آنان فتنه وفساد می کند. همانا شیطان همواره برای انسان، دشمنی آشکار بوده است.


* خداوند، آفریدگار بهترین هاست؛ (احسن کلّ شی ءٍ خلقه)، (سجده، 7)، (فاحسن صورکم)، (غافر، 64) (احسن تقویم)للّه (تین، 4) از ما نیز بهترین ها را می خواهد؛ بهترین عمل، (لیبلوکم ایّکم احسن عملا)(هود، 7) بهترین سخن (یقولوا التّی هی احسن) و بهترین حرفها را پیروی کردن. (فیتّبعون احسنه) (زمر، 18)

* گویا مسلمانان در نحوه‌ی برخورد با کفّار و نیشخندهای آنان و نحوه‌ی مقابله به مثل، سؤالاتی داشتند که آیه با «قل» پاسخ داده است، چرا که گاهی بدگویی به بت های کفّار، آنان را گستاخ می کرد که آنان نیز به خداوند ناسزا گویند.

* «کلام احسن» شامل هر نوع سخن شایسته است، همچون: سلام، دعا، ارشاد، اظهار محبّت، امربه معروف و نهی از منکر، ذکر خدا، توبه و استغفار و امثال آن.

پیام ها:
* در دعوت به کلام نیکو، باید خود نیکو سخن بود. (یقولوا التی هی احسن)


* کلام و گفتار خوب، زمینه ساز محبّت، و سخن ناروا، زمینه ساز انواع وسوسه های شیطانی است. آری سخن نیکو، زمینه‌ی وسوسه را می زداید. (یقولوا التی هی احسن انّ الشیطان ینزغ ...)
* لازمه‌ی عبودیّت، خوش گفتاری با دیگران است. (لعبادی، یقولوا التی هی احسن)
* شیطان، همواره دشمن انسان بوده و در دشمنی لحظه ای درنگ نکرده است. (کان الشیطان للانسان عدوّا)
* القای دشمنی میان مردم، کار شیطان است و کسی که چنین کند، همکار شیطان است. (ینزغ بینهم)
* شیطان در فتنه گری ودشمنی با انسان، بسیار جدّی است. (عدوّا مبینا)
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۰۶ بهمن ۱۳۹۲
واي اين قرآن از هر لحاظي كامله.
آخرین اخبار